Wat is het verschil tussen een Virual Machine en een DosBox

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
2.032
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Wat is het verschil tussen een Virtual Machine en een DosBox, en welke verdient de voorkeur?

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Of bedoel je het verschil tussen Oracle VM VirtualBox en DosBox?
Met beide kan je Virtual Machines maken.

Zelf gebruik ik er VMware Workstation Pro voor (Niet gratis).

vmware.png
 
Lang verhaal, maar wel duidelijk, met dank aan ChatGPT....

Een Virtual Machine (VM) en DosBox zijn beide softwaretools die worden gebruikt om oudere besturingssystemen of software te draaien op moderne computers, maar ze hebben verschillende benaderingen en toepassingen:
  1. Virtual Machine (VM):
    • Een VM is een virtuele computer die draait bovenop een fysieke computer, waarbij de hardware van de fysieke machine wordt gevirtualiseerd.
    • Het stelt gebruikers in staat om verschillende besturingssystemen te draaien op dezelfde fysieke hardware. Bijvoorbeeld, je kunt een VM draaien met Windows op een Mac, of Linux op een Windows-pc.
    • VM's zijn geïsoleerd van het hostbesturingssysteem, wat betekent dat ze een volledige virtuele omgeving bieden met een eigen bestandssysteem, registers en geheugen.
    • Ze zijn vaak gebruikt voor softwareontwikkeling, het testen van applicaties op verschillende besturingssystemen, en het draaien van legacy-software die niet meer compatibel is met moderne systemen.
  2. DosBox:
    • DosBox is een emulator die specifiek is ontworpen om MS-DOS (Microsoft Disk Operating System) te draaien op moderne systemen.
    • In tegenstelling tot een VM, emuleert DosBox niet de volledige hardware van een computer; het bootst alleen de omgeving van MS-DOS na, inclusief de opdrachtprompt en ondersteuning voor DOS-software.
    • DosBox is vooral handig voor het draaien van oudere DOS-games en software die niet goed werken op moderne Windows-versies.
Welke verdient de voorkeur hangt af van je specifieke behoeften:
  • Als je een volledige virtuele omgeving nodig hebt met ondersteuning voor meerdere besturingssystemen en het draaien van moderne applicaties, dan is een VM de betere keuze.
  • Als je alleen oudere DOS-software of games wilt draaien, dan is DosBox vaak de eenvoudigere en meer gerichte oplossing.
In het algemeen, als je alleen DOS-software wilt draaien, is DosBox waarschijnlijk de beste keuze vanwege zijn eenvoud en gerichte functionaliteit. Maar als je behoefte hebt aan het draaien van verschillende besturingssystemen of moderne software op gevirtualiseerde omgevingen, dan is een VM geschikter.

Om je vraag te beantwoorden: Wat wil je precies gaan doen?
 
Nette uitleg van ChatGPT :)
 
En dan heb je ook nog sandboxie. Houd de wijzigingen bij in de gewone systeem en kan die desgewenst ongedaan maken. Handiger voor het testen van nieuwe software dan een VM.
 
Me lijkt de uitleg die ChatCPT geeft duidelijk.
Ik heb denk ik alleen nog antwoorden nodig op vragen zoals:
Hoeveel intern geheugen heb je minimaal nodig.
En zijn er nog andere beperkingen waar je rekening mee moet houden?
 
Bedoel je het interne geheugen van je PC of het geheugen dat je de VM wilt geven?
De eerste is uiteraard afhankelijk van de tweede en de tweede is weer afhankelijk van welk OS je wilt installeren en wat je met de VM wilt doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in mijn fysieke systeem 16Gb zitten. Is dat voldoende?
En hoeveel zou ik dan kunnen toebedelen aan VM?
En oh ja, ik wil testen met Windows 11 in die VM
 
Vaak wordt de helft geadviseerd voor de VM, in dit geval 8GB, op zich voldoende om mee te beginnen.
 
Je kunt het gewoon uitproberen. Want Virtualbox draaien met maar 8GB is krap. Gelukkig kun je het toegewezen geheugen aan de VM gewoon aanpassen.
 
Veel info.


Met betrekking tot. Ram in een VM - het is hetzelfde als Ram op een host-besturingssysteem. Je hebt RAM en virtueel RAM (paginabestanden), dus als de host geen RAM meer heeft, gebruikt hij virtueel RAM van de harde schijf (paginafiling).In een VM is het hetzelfde: je wijst zoveel fysiek RAM-geheugen toe en als je extra RAM nodig hebt, gebruikt het RAM van de harde schijf (de virtuele VM-schijf).Voor Windows hangt de hoeveelheid RAM die u aan vm toewijst, af van de hoeveelheid RAM waarmee u moet beginnen. Persoonlijk wijs ik c. 6 GB terwijl ik 16 GB heb.Met 16 GB zou ik de host 8 GB laten en 1 vm 8 GB, of 2 gelijktijdige vm's, elk 4 GB.Als ik 32 GB had, zou ik waarschijnlijk elke VM 6-8 GB toewijzen, waardoor er 8 GB overbleef voor de host
 
Ik krijg maar een zeer beperkt aantal schijven in beeldm n.l. 1 (de C: schijf) en de USB schijf waar vanaf ik VM geinstalleerd heb.
Maar ik heb ook zeker schijf E: nodig, want daarop staan mijn sub.programs en al m'n drivers.
Hoe krijg ijk ook toegang tot schijf E: ?

Beperkt aantal schijven in VM 2024-05-05 210623.png
 
Geef in de VM software aan dat je de fysieke USB poorten van de Host ook wilt gebruiken.
 
Bedankt @edmoor
Die mogelijkheid zal ik proberen te vinden.
 
Welke software gebruik je voor het maken van een VM?
 
VMware Workstaion 17 Pro
version 17.5.1 Build 23298084 (van internet af)
 
Zie hier:

VM-USB.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Aar
Ik heb USB Controller aangevinkt, maar het lukt me niet om een Vinkie bij
Show all USB input devices aan te vinken.
Wel om USB compatibility naar USB 2.0 aan te passen
Wat kan daarvan de oorzaak wezen?
 
Geen idee.
Probeer dit eens:

VMware Settings.png
 
Ga ik zo meteen proberen
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan