Welke processor in nieuw te bouwen systeem.

doorpletten

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2010
Berichten
199
Goedemiddag,
na een jaar of 8 met mijn I5-4670, 3,40 ghz gedaan te hebben vind ik het tijd voor wat nieuws.
Nu ben ik eerst mee aan het orienteren op de processor omdat de rest niet zo spannend is voor de dingen die ik met mijn pc doe.

Ik ben film fanaat en kijk het liefst in 4K, nu download ik ze regelmatig met een grote van 30 a 40 gb.
dit kost aardig wat HD ruimte (de meeste wil ik ook bewaren) en ben me gaan verdiepen het converteren hier van naar bv 10gb met het behoud van kwaliteit, alleen dit neemt aardig wat tijd in beslag op mijn pc nu.
daarom kijk ik voor een snellere processor. Nu ben ik er ook achter gekomen dat je met een goede GPU dit heel snel kan doen alleen gaat dit aardig in de kosten lopen een goede videokaart. Dit vind ik wel zonde omdat ik ook echt nooit game met mijn pc.

Nu ben ik aan het zoeken en heb geen voorkeur voor Intel of AMD. er zit alleen wel aardig prijs verschil in.
voor de hele pc zou ik tussen 600 en 700 euro betalen, dit is dan met processor, moederbord, geheugen, voeding en kast, zelf heb ik een maand op 8 geleden nog een SSD van samsung gekocht die wil ik gebruiken.
maar zou het hier eerst over de processor willen hebben.

heb een 6 tal gezien:
AMD Ryzen 5, 5600G

AMD Ryzen 7, 5700G

AMD Ryzen 7 7700x

AMD Ryzen 5, 7600

Intel I5, 12600K

Intel I7 12700K

bij de I5 en I7 zit zover ik begrijp al een beter onboard GPU dan de AMD"s.

Maar heb ik hiervoor ook meer cores en threads voor nodig.

waar ik eigenlijk naar zoek is iemand die me kan vertellen
wat ik het beste nodig heb? snelheid van de processor of juist meer cores en threads of de beter GPU.
en zijn de duurde modellen beter dan de goedkopere? ga ik bv echt wat merken in snelheid of beter werken van de processor als deze 100 euro duurder is.

Ik zelf neig nu namelijk naar de intel I7 vanwege GPU maar de ryzen 5 is bv weer sneller en goedkoper.

echt top als jullie mee willen denken,
 
Er zijn tig artikelen te vinden over dit onderwerp. Mij allemaal te ingewikkeld. Vaak heel veel tekst en dan is het lastig nog te volgen. Zelf heb ik een i9 Intel op de nieuwe pc en die back-upt 50 GB in anderhalve minuut, dus converteren zal ook wel snel gaan. Wat ik begrepen heb, is dat de software zodanig moet zijn dat het ook gebruik maakt van een hoger aantal threads.

Mijn oude pc is i7 Intel 4 kernen en 8 logische processors. Kunt er goed mee werken maar bij het back-uppen van 50 GB is deze zeer sloom 20-30 minuten. USB 3.0 is ook belachelijk langzaam in vergelijking met de nieuwe pc. Helaas zijn er nog veel externe SSD's die veel te langzaam zijn.
 
Laatst bewerkt:
Intel zit al op z'n 14e generatie......

Had een i5 3450 en 2 jaar terug een i5 12600KF gekocht, merk qua snelheid weinig of geen verschil, alleen met renderen is de nieuwe wat sneller, oftewel het scheelt nauwelijks in dagelijks gebruik.

Je kunt ze hier zelf vergelijken maar al die synthetische testen zeggen in de praktijk niet zoveel maar kan een leidraad zijn.
Daarnaast is de snelheid van een systeem van vele factoren afhankelijk en wat je ermee doet ook.
 
Als je de Tweakers Best Buy Guide (BBG) https://tweakers.net/best-buy-guide/processors/ mag geloven dan is voor zowel gaming, productiviteit alswel goedkoop, een AMD processor momenteel de beste keus.
Een bijkomend nadeel van de recentere Intels, dat ze behoorlijk meer energie verbruiken tov AMD en daarbij veel warmte ontwikkelen en dus moeilijker te koelen zijn.
 
Begin eerst eens met opzoeken waar de door jou gebruikte conversiesoftware het meeste baat bij heeft. Is dat meer clock-cycli, geheugen, offloading naar GPU, en ga zo maar door?

Aan de hand daarvan kun je dan een gerichte keuze gaan maken. Nu is het feitelijk gokken.

Verder bestaat comprimeren zonder kwaliteitsverlies niet. Als je iets comprimeert, dan raak je bijna per definitie ook iets kwijt. Probeer maar eens zo'n 50GB in Winzip/WinRar te plaatsen. Dan zie je wat je kunt comprimeren zonder kwaliteitsverlies.
 
AMD heeft tegenwoordig een lager stroomverbruik, dus het hangt ook af van hoeveel stroom de PC mag gebruiken. Als je iets wilt met weinig stroomverbruik dan is de Ryzen 7 5700X goed. Maar de i5 12600k heeft al meer cores en waarschijnlijk betere performance, of je dat echt merkt betwijfel ik. Mijn ervaring is dat het geen extreme verschillen zijn.
 
De video bestanden zijn niet groot dus dat is "koud water vrees" en comprimeren zal tijdrovend blijven. U kan bij toekomstige software wel eens onverwacht een te slecht resultaat krijgen. Het doet bovendien af aan de wens om vooral in 4K te willen gaan kijken. Film kan je streamen en gedurende enkele dagen bekijken maar om 4K te kunnen streamen is er een snelle Internet verbinding nodig. Je zou dan moeten afwegen of de kosten van de gehuurde video's opwegen tegen de aanschaf van terabyte SSD stations.

Het is een misvatting dat een grafische kaart alleen voor grafische toepassingen, zoals gamen, is. Het zal het werken met Windows aanzienlijk versnellen. Daarom zou ik kiezen voor een energie zuinige processor en een koele grafische kaart. Een geïntegreerde GPU staat er om bekend dat het de CPU beperkt. De vereisten van het moederbord kunnen zijn dat er een CPU met GPU wordt geplaatst. De GPU kan bij gebruik van een eigen grafische kaart uitgeschakeld worden.

Gebruikers ervaringen zijn belangrijk. De meeste vind ik op Newegg. U kan ook zoeken met Google op onderdeel en "review." Ik zou dan met name letten op ervaringen in het goed kunnen afspelen van 4K inhoud.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan