geheugen uitbreiden

• Onderwerp starter Onderwerp starter AlexH
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

AlexH

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2008
Hallo,

Ik merk de laatste tijd dat ik toe ben aan een uitbreiding van het geheugen in mijn pc. Er is me vertelt dat ik het beste 4 reepjes van 1 gb kan invoegen van 47 euro per stuk. Mijn vraag is of dit de beste/goedkoopste manier is om het geheugen uit te breiden naar 4gb?

Alvast bedankt

Voorgesteld geheugen: 4 x 1GB MEMORY MODULE STD 184P DDR400 DIMM(128Mx64)
Moederbord: Asus p5gd1 pro
Bustype: Dual DDR SDRAM
Ondersteund Geheugentype: DDR-333 SDRAM, DDR-400 SDRAM, DDR2-400 SDRAM, DDR2-533 SDRAM
Maximale hoeveelheid geheugen 4 GB
RAM Slots: 4 DDR DIMM

Waarom heb ik er dan niks aan, bedoel je dat ik met minder genoeg heb?
Windows XP heeft een max van (ik geloof) 3,2 GB aan geheugen. Wanneer je daarboven gaat zitten, heb je er helaas niets aan...

Windows XP heeft een max van (ik geloof) 3,2 GB aan geheugen. Wanneer je daarboven gaat zitten, heb je er helaas niets aan...

Das wel handig om te weten:p
Dan verandert de vraag van 4x 1gb naar 3x 1gb:)

Das wel handig om te weten:p
Dan verandert de vraag van 4x 1gb naar 3x 1gb:)

Het lijkt mij slimmer om 2 x 1 GB te nemen plus nog eens 2 x 512 MB dat maakt ook 3 GB maar dan draaien ze allemaal sneller want dat heeft met dual channel te maken als jij 2 identieke 1 GB latjes heb dan werken ze zeg maar samen sneller maar als jij er nog een van 1GB erbij stopt stopt het samenwerken zeg maar. Maar als je nu ipv daarvan 2 x 512 MB neemt dan werken de 1GB latjes met elkaar en de 512MB latjes samen met elkaar iedereen blij :D

Op de site van microsoft is te lezen dat windows xp tot 4 GB ram ondersteund.

Dus het kan gerust.

Als je kijkt naar de prestaties is het het best om 4 modules van 1 GB te kopen dacht ik. Of 2 van 2 GB. Je moet ook even kijken wat je moederbord ondersteund.

Je moet er eigenlijk altijd van uitgaan: hoemeer modules hoe beter. Geeft er in dit geval bij 4 bijvoorbeeld 1 de geest dan heb je nog 3 GB over. Heb je er slechts 2 van 2 GB moet je even met maar 2 GB verder...

Zoiets dacht ik al maar ik vond het nergens met zekerheid.

Maar dat is hierboven helaas niet vermeld. Misschien heeft de TS wel een 64-bitsversie.

Aanvulling

Zoiets dacht ik al maar ik vond het nergens met zekerheid.

Maar dat is hierboven helaas niet vermeld. Misschien heeft de TS wel een 64-bitsversie.

Het was gewoon een aanvulling;)

En wat betekent TS? Topic steller of zo?:o

Alleen de 64 Bits versie

de 32 bits versie ondersteunt tot maar 3.2GB

Ik heb 32 bits, dus dan is het max dus toch 3.2GB.

Maar ik dacht dat het niet verstandig was 2x1GB en 2x512MB naast elkaar te zetten, omdat alle geheugen reepjes gelijk moesten zijn. Dit is dus niet het geval?:confused:

Dual-Channel

Maar ik dacht dat het niet verstandig was 2x1GB en 2x512MB naast elkaar te zetten, omdat alle geheugen reepjes gelijk moesten zijn. Dit is dus niet het geval?:confused:

Om dual channel te hebben moet je 2 identieke kaarten hebben in dezelfde gekleurde slot dus maar als je er maar 3 hebt treed de voordeel van Dual-Channelaf vanwege dat de 3e van 1GB nergens mee te werken heeft en de rest gaat dan even langzaam werken als de 3e latje. Maar als je ipv de 1 GB 2 x 512 MB neemt dan werken de 512MB samen om de eerste 2 van 1GB bij te houden

Inderdaad, wat betreft de prestaties ben je dan beter uit met 2 x 1 GB en 2 x 512 MB. Let wel op dat je ze op de juiste plaats steekt en dat de 2 modules van 1 GB en de twee modules van 512 MB in dual channel staan en niet 2 keer een module van 1 GB met een module van 512 MB.

Bij de meeste moederborden zou het dan als volgt zijn:

onder elkaar:
1 GB
512 MB
1 GB
512 MB

of andersom is ook een mogelijkheid natuurlijk.
Maar voor de zekerheid toch nog maar eens kijken in de handleiding.

Makkelijk

Bij de meeste moederborden is het heel makkelijk gemaakt de slots die met elkaar kunnen werken die hebben de zelfde kleur.

Bijv.

Je hebt 4 slots voor RAM geheugen
Slot1 = Blauw ----> Hier moet 1 GB
Slot2 = Zwart -----> Hier moet 512 MB
Slot3 = Blauw ----> Hier moet 1 GB
Slot4 = Zwart-----> Hier moet 512 MB

Degene die in Dual-channel moeten werken moet in dezelfde kleur Slots :D

Windows XP 32-bits ondersteunt natuurlijk wel tot 4GB aan geheugen, maar herkent er maar 3.2GB van. Wil je dus toch (voor de toekomst) 4GB geheugen, maar wil je tegelijkertijd nog even bij WinXP 32-bits blijven, dan kan dat natuurlijk wel.
De huidige prijzen van geheugen liggen zo laag, dat 1GB meer of minder maar weinig scheelt. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan