A3 scannen

SK Nieuwkapelle

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2024
Geachte,
Kan je met een A4 scanner een A3 document scannen in tweemaal en dan aaneen zetten met één of ander programma?
Graag hulp
Groetjes

als je het origineel kan dubbelvouwen van a3 naar a4, scannen als foto, omkeren 2e scan als foto, dan samenvoegen met een foto editor, kan in principe al met paint. Of samenvoegen als 1 pdf(dat kan meestal al met goede scan software).
Je geeft alleen niet aan in welk uitvoerformaat je deze dan wilt hebben.

Dat laatste punt lijkt mij niet relevant. Uiteraard krijg je weer een A3 als je de twee afbeeldingen samenvoegt. Het is maar de vraag wat je daar dan mee wilt doen.
Sowieso kun je met elk willekeurig gratis foto programma (ik gebruik zelf FastStone Viewer) afbeeldingen vergroten en/of verkleinen. Dus ook van A3 naar A4. Wellicht krijg je een beter resultaat als je de twee helften al verkleind scant (naar A5 dus) en die twee aan elkaar plakt tot een A4 (als je dat resultaat wilt). Dan heb je geen verlies in beeldkwaliteit, wat je wél hebt bij verkleinen van A3 naar A4.

Ik heb weinig/geen scanners (en printers) gezien die recht genoeg scannen om dit zonder nabewerking weer aan elkaar te kunnen zetten. Zal dus een beetje afhankelijk zijn van het gewenste eindresultaat en het origineel. Zo zal een poster lastiger zijn dan bijv. een tekst met veel witruimte.

Ik heb nu het programma faststone viewer gedownloaded maar ik weet niet hoe ik dit moet gebruiken, graag een woordje uitleg om van A3 naar A4 te gaan

Als je op <Ctrl>+><r> drkt, kom je in het venster <Afmetingen>. Daar kun je de juiste afmetingen invoeren.

Als je een fototoestel/smartphone hebt met een hoge resolutie, kan je gewoon een foto nemen van de A3.
Indien mogelijk wel even onder een glasplaat of plexiplaat leggen om de A3 volledig vlak te hebben.
Ook opletten dat je verlichting van opzij gebruikt en niet de flits van het fototoestel/smartphone.
Gebruik je toch de ingebouwde flits, dan krijg je lichtreflectie en dus een onbruikbaar resultaat.
Neem de foto zo groot mogelijk als in de preview past.
Zet de foto op je PC en snij bij met eender welk grafisch programma.
Nu kan je hem afdrukken op het papier van jouw keuze.
Je hoeft de afbeelding niet te verkleinen met faststone of een andere viewer, gewoon bij het afdrukken "aanpassen aan printermarges" selecteren.

Slecht plan, omdat je nogal wat vertekening krijgt als je met een telefoon reproducties probeert te maken. De lens is daar namelijk helemaal niet voor gemaakt (en dus ook niet geschikt), en je krijgt dus gruwelijke vertekening. Bovendien krijg je de belichting van zijn levensdagen niet goed, tenzij je dat met lampen netjes uit licht. Met een scanner krijg je een veel beter resultaat.
Modedit: Ongepaste opmerking verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dit al meerdere keren gedaan en dat werkt prima. Je moet wel een degelijk fototoestel of smartphone hebben.
Een scanner geeft inderdaad een beter resultaat, maar soms is het behelpen met de middelen die je hebt.
Enne... ik heb ook ooit in de reprografie gewerkt. Als je de achtergrond van anderen niet kent hoef je nog geen venijnige opmerkingen te maken. Heeft niemand wat aan. 😜

@merlin: Niet om het een of het ander, maar venijnige opmerkingen? Are you mad? Technische opmerkingen waar geen letter verkeerd van is.

Humorloze mutsen?

Diverse antwoorden schrijven dat dit moet gebeuren met met bv een fotobewerking programma. Ik wil waarschuwen voor twee zaken:
  1. Meerdere foto's kunnen in verschillende programma's ook wanneer samengesteld panorama foto's worden genoemd.
  2. Wanneer een dergelijke handeling doet kan je niet met twee a4'tjes maar met minstens 3 omdat er een redelijke overloop tussen de verschillende bladen moet zijn en die is er niet bij twee * A4 . Dat houd tegelijker tijd in dat je achteraf om een A3 the krijgen je moet bijsnijden

Dat vind ik vreemde opmerkingen.
Om te beginnen: een A3 heeft dezelfde beeldverhouding als een A4, alleen dus groter. In één liggende A3 passen dus twee staande A4-tjes.
Ten tweede: als je in een fotobewerkingsprogramma twee A4-tjes in een (lege) A3 wilt hebben, dan zet je ze normaal gesproken allebei in een eigen laag. En die lagen schuif je dan netjes tegen elkaar aan. Als de scans van de twee A4-tjes kloppen, is dat heel goed te doen. En dat weet ik dan ook nog eens uit ervaring :).

23 januari? Zal inmiddels wel opgelost zijn. SK Nieuwkapelle hoor ik niet meer. In een omliggende woonplaats was een winkel die dat kon scannen.

SK Nieuwkapelle is een voetbalclub uit 4e Prov.
Omliggende woonplaats, dan moeten ze bij ons zijn 🤣

Beste Octafish,

Allereerst ben ik als technicus die bij zowel Fokker Aircraft op Schiphol en bij het NLR (Nationaal Lucht en Ruimtevaart Laboratorium) heeft gewerkt ken de Ax formaten vanaf A00 (A dubbel nul) t/m A6 omdat ik ze allemaal gebruikt heb.
Mijn ervaring is: als je de door jouw voorgestelde methode gebruikt kan je een hoe nauwkeurig je ook werkt door de werking van papier en hoe goed de scans ook zijn gemakkelijk de situatie krijgen dat de ene lijn wel goed aansluit en de andere niet. Dat gebeurt niet als 3 scans maakt die elkaar overlappen dan is bij het gebruik van een foto bewerkings programma zoals bv photoshop om een om er een panorama van te maken. Dan heb je dus een A3 door op de gewenste manier de randen te af te snijden en zijn ook alle afwijkingen die ui de eerdere bewerkingen voort komen opgelost. Dat betekent dus dat je dan een A3 als JPG in je geheugen heb staan.

Ook bij 3 scans kun je met een A3 formaat I.c.m. Lagen (driemaal in dat geval) prima één afbeelding op de juiste maat maken. Daarvoor hoef je dus de 'container' echt niet groter te maken, die je dan later weer moet bijsnijden. Doe het vooral zo als je dat makkelijker vind, maar het hóeft dus niet. Ook ik heb, als (repro)fotograaf, meer reproducties gemaakt dan mij lief is. Maar wedstrijdjes 'wie heeft de langste' boeien mij eerlijk gezegd niet zo...

Terug
Bovenaan Onderaan