Afbeeldingen invoegen met Verzendlijsten?

Linda2003

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2025
Hoii allemaal,

Ik ben werk op het moment met meerdere Word-sjablonen gekoppeld aan een Excel via Verzendlijsten. Het samenvoegen met tekst gaat perfect, maar ik krijg het niet voor mekaar om afbeeldingen mee te nemen uit Excel.

Wat heb ik:
  • Alles staat op een bedrijfscloud (Onedrive/Sharepoint)
  • Ik heb 1 Excel bestand met data, inc. kolommen met afbeeldingsbestandspaden (bijv. C:\Onedrive\Afbeelding.jpg of I:\Map\Afbeelding.png)
Wat ik heb geprobeerd en misgaat:
  • Getest met .docx, .dotx, en .doc
  • Ik heb al van alles geprobeerd – {INCLUDEPICTURE “{ MERGEFIELD }” \d}, heel vaak Ctrl+A > F9, afbeeldingspad lokaal en op de cloud getest, en alle instructies die ik online heb kunnen vinden.
  • Heb foutmeldingen gekregen zoals #VALUE! En iets met dat “afbeelding niet kan worden ingevoegd”, of het veld waar de afbeelding moest komen was gewoon leeg.
  • Ik heb ook iets geprobeerd met VBA, maar ik ben hier geen expert in, dus helaas, niet gelukt.
Dus mijn vraag is: Heeft iemand dit toch succesvol werkend gekregen met Verzendlijsten? (tips voor macro’s/VBA of alternatieve oplossingen zijn ook van harte welkom!)

Dus mijn vraag is: Heeft iemand dit toch succesvol werkend gekregen met Verzendlijsten? (tips voor macro’s/VBA of alternatieve oplossingen zijn ook van harte welkom!)
Simpel antwoord, maar ik vrees dat je er niet gelukkiger van gaat worden. Namelijk: Ja. Waarom wordt je er dan tóch niet gelukkig van? Omdat het volgens mij echt alleen maar kan met het veld IncludePicture. En dat is dus de methode die ik ook gebruik, en die echt wel werkt.
Enige verschil: ik werk met lokale bestanden, niet met bestanden op SharePoint. En OneDrive al helemaal niet, want dat gaat niet werken. Tenzij je de bestanden in een lokale OneDrive map hebt staan, en dan nog moet je eerst het 'officiele' OneDrive pad achterhalen, niet het Alias pad dat je in de verkenner ziet.
En ik vermoed dus dat dáár je probleem zit.

Een VBA oplossing (die ook een ander probleem oplost) vind je in deze macro. Het hele verhaal staat in de link in de macro.
Code:
Sub MailMergeToDoc()
' Sourced from: https://www.msofficeforums.com/mail-merge/21803-mailmerge-tips-tricks.html
Application.ScreenUpdating = False
Dim i As Long
ActiveDocument.MailMerge.Execute
With ActiveDocument
  .Fields.Update
  For i = .Fields.Count To 1 Step -1
    If .Fields(i).Type <> wdFieldHyperlink Then .Fields(i).Unlink
  Next
End With
Application.ScreenUpdating = True
End Sub

En hier vond ik informatie over samenvoegen met afbeeldingen vanuit SharePoint.

Laatst bewerkt:
werk met lokale bestanden, niet met bestanden op SharePoint. En OneDrive al helemaal niet, want dat gaat niet werken. Tenzij je de bestanden in een lokale OneDrive map hebt staan, en dan nog moet je eerst het 'officiele' OneDrive pad achterhalen, niet het Alias pad dat je in de verkenner ziet.
En ik vermoed dus dat dáár je probleem zit.
Bedankt voor de reactie. Helaas werken VBAs hierbij ook niet perfect/consistent. Ik zit hierbij vast aan de Onedrive en moet het toegankelijk en werkbaar zijn voor meerdere mensen binnen het bedrijf, dus lokale bestanden en locaties zijn niet echt mogelijk, ik ben er inmiddels achter dat dit dus gewoon niet te doen is. Ik ga kijken of ik iets kan uitvogelen met Automate. toch bedankt voor het meedenken!

Terug
Bovenaan Onderaan