Autoradio iso stekker aansluiten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Royst
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Royst

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 dec 2015
Hallo, ik heb een golf gekocht waar enkel draadjes uit dashboard komen. ISO ombouwsetje gekocht. Speakergedeelte was makkelijk. Maar nu heb ik nog 3 draden over voor de rest. 1 dikke rode, 1 dunne rode en 1 dunne zwarte. En op de iso zitten ook een gele en een oranje. dikke rode is volgens mij constant stroom en dunne contact. Dus 2 vragen: moet ik zowel de dikke als de dunne aansluiten of maar 1 van deze? En waar moet ik de gele en oranje op aansluiten?

Hoi Royst,

Ik denk dat het verstandig is als je op een of andere manier er achter kunt komen wat de kleurcodes betekenen.

Vaak is ROOD de 12v voeding, en nu heb je er dus twee.
Ik denk dat er 1 de constante voeding is, om bv. de radiozenders vast te houden als je die eenmaal geprogrammeerd hebt, en de andere is de geschakelde voeding, die de radio voorziet van stroom om aan te kunnen, als je het contact aanzet.
De zwarte draad is doorgaans een aarde-draad.

De andere draden zouden evt. een uitschuifbare antenne van stroom kunnen voorzien, maar zoals gezegd kun je beter zeker zijn van de gebruikte kleurcodes die vast wel bekend zijn bij bv Volkswagen.

Zoek eens op google met het type auto, bouwjaar naar kleurcodes radioaansluiting.

Deze link dient als voorbeeld, dus eerst je eigen type auto proberen te vinden!!!!

En nog een voorbeeld.

Succes!

Laatst bewerkt:
Zwart is altijd massa, de dunne rode voor continu en de dikke voor geschakeld, aan uit dus, die moet de meeste amperes leveren.....
Geel en oranje, geen idee maar je gaat van de radio uit en niet van de iso.
http://www.weetjewel.com/radio.htm

Elke autoradio heeft elektriciteit nodig om te werken. Deze bestaat uit 3 draden.
1.Een constante plus draad, kleur GEEL op de ISO connector. Deze dient voor het geheugen van de radiozenders en andere features. De meeste auto’s gebruiken ook in de bekabeling ook een rode draad als constante plus. Indien de kleur niet aanwezig is kun je een Multimeter gebruiken om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Meet dit in combinatie met de min / massa / chassis.
2.Een geschakelde plus draad, kleur ROOD, welke dient om de radio te voorzien van stroom om te kunnen werken. Is er geen gele draad van de autobedrading aanwezig, gebruik dan een Multimeter om uit te zoeken waar een +12 Volt op staat. Uiteraard moet deze alleen aanwezig zijn als het contactslot (sleutel) op aan staat en verdwijnen als deze op uit staat.
3.De massa draad / min, kleur zwart. Deze kan ook aan het chassis worden bevestigd

Blauwe draad, hier staat +12 Volt op als de radio aan gaat. Dit is de ‘Remote’ draad welke bedoeld is om een elektrische antenne te bedienen of een (eind) versterker.
Roze draad, deze wacht juist op een spanning (input). Dit is de ‘Telefoon Mute’. Deze zorgt ervoor dat het radio volume zacht gezet wordt om een gesprek te voeren.
Oranje draad. Dit is de ‘illumination’ draad. Als de autoradio ingebouwde verlichting heeft kán deze draad op de normale verlichting worden aangesloten. Zodra deze gaat branden gaan ook de verlichting van de radio aan. Als deze niet wordt aangesloten op de radio dan brandt de verlichting altijd.

Hopelijk kun je hiermee vooruit.

Hoi, bedankt voor de reacties het is gelukt de dikke rode was constant stroom daar heb ik de memory op aangesloten(geel) de dunne rode was geschakeld. Meestal is dit blijkbaar andersom. Maar zag vanaf de accu een dikke rode draad lopen. alleen stoort de radio een beetje maar die gebruik ik toch niet veel, komt waarschijnlijk door de kabel. Bedankt ik ben blij

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan