boot probleem no EFI Partition was found This system will likely not be able to boot succesfully enz

tryer

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
Berichten
347
Op internet vond ik allerlei technisch uitleg die ik niet snapte in het Engels. Ik zou graag concrete stappen willen weten wat ik kan doen. Ik geef wat uitgebreide uitleg wat ik al gedaan heb:

In de BIOS (oude computer):
--uefi /legacy-----legacy only
-- CSM support---yes

Ingevuld bij het installeren:
/dev/sda
/dev/sda1 ntfs /media/windows
/dev/sda5 ntfs /media/opslagbestanden
/dev/sda3 swap
/dev/sda4 ext4 / (dit is de partitie waarop MINT Mate 22 moet komen)

/dev/sda apparaat waar opstartlader geÏnstalleerd wordt

Dan krijg ik te zien: no EFI Partion was found. This system will likely not be able to boot succesfully enz. Please go back and add EFI System Partionbor continue at you own risk.

Please, wie wil aangeven welke stappen ik concreet moet doen om het probleem op te lossen ?
 
Indien je v.a. de USB stick wil booten via het boot menu, kiezen voor die USB stick waar GEEN UEFI achter staat.
Vermoedelijk start je nu op via GRUB?
 
Het gaat om Windows 10 herinstallatie, na een onoplosbare fout. Die Linux mint versie 22 mate wilde ik installeren met een dvd naast windows
 
Indien je v.a. de USB stick wil booten via het boot menu, kiezen voor die USB stick waar GEEN UEFI achter staat.
Met de installatie USB stick met W10 opstarten en bovenstaande doen.
Je gooit nu alle merken door elkaar en daar is geen touw aan vast te knopen.

ngevuld bij het installeren:
/dev/sda
/dev/sda1 ntfs /media/windows
/dev/sda5 ntfs /media/opslagbestanden
/dev/sda3 swap
/dev/sda4 ext4 / (dit is de partitie waarop MINT Mate 22 moet komen)
Heeft niets met Windows te maken.
En wanneer heb je dat dan ingevuld?
 
Voor Lange Pier: Ik heb een verse Windows 10 met een usb-stick geïnstalleerd, omdat er een fout in zat. Windows 10 werkt nu goed. Toch nu bezig, wilde ik een nieuwe MINT 22 Mate installeren, omdat de oude Mint 20 Mate op zijn eind loopt. Van de nieuwe Mint 22 heb ik een DVD gebrand vanuit een iso-bestand, en ben vervolgens gaan installeren. Vervolgens kom je dan in een figuratie deel, waarin je de verschillende partities moet configureren. Dat deed ik op de manier zoals ik dat vroeger deed, zoals eerder omschreven met de sda-partities. dan krijg ik de waarschuwing:
no EFI Partion was found. This system will likely not be able to boot succesfully enz. Please go back and add EFI System Partionbor continue at you own risk.

Welke stappen moet ik nu ondernemen, of gewoon doorgaan met installeren ? Ik heb aangevinkt dat sda4 geformateerd wordt.
 
En hoe wordt die DVD opgestart? en waarom geen USB stick?
Dan zou je de eerder genoemde optie kunnen zien met of zonder UEFI erachter.

Die gaat dan over dat Mint een GPT schijf verwacht en dan zou de optie in de BIOS/UEFI op die UEFI moeten staan en dat is niet zo, of je verder kunt weet ik niet, proberen?

no EFI Partion was found

UEFI=GPT schijf.
CSM of Legacy= MBR schijf.
 
Code:
Windows 10 heb ik opnieuw geïnstalleerd met usb stick, werkte goed. Vervolgens dvd met iso van Linux mint 22 opgestart, en installatieconfiguratie ingevuld zoals boven. Dan krijg ik bovenstaande tekst, dat ik kan kiezen tussen doorgaan of efi partitie doen.
 
bedankt Lange Pier dat je zoveel geduld heb. Ik heb inmiddels de ISO van Linux Mate 2 geinstalleerd op een usb-stick. Nog niet begonnen met installeren. Dus ik kan het nu opnieuw gaan proberen. Ik heb nog eens in de BIOS gekeken: Ik kan kiezen bij uefi/legacy Boot:
- Both
- UEFI only
- Legacy only
Welke keuze is nu verstandig ? Dan kan ik het opnieuw proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan