• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost BRI (body roundness index)

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

robdgr

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2001
Office versie
Microsoft 365
In dit artikel in de Telegraaf vond ik een formule voor het berekenen van BRI:
Code:
364,2−365,5×√(1−(heupomtrek in cm)/2π)^2/(0.5×lengte in centimeter)^2)
. Met enige hulp en beheerde namen heb ik deze omgezet naar de volgende Excel-formule:
Code:
=364,2-365,5*WORTEL(1-(MACHT((taille/(2*PI()));2)/MACHT((0,5*lengte);2)))
. De uitslag in Excel komt overeen met de berekening in genoemd artikel.

Waar de eerste twee getallen voor staan is mij niet bekend.

Dit is wat ChatGPT schrijft.

Wat doet de formule?​

1. Taille/(2*PI()):
    • Dit gedeelte berekent een aangepaste waarde voor de taille, gedeeld door 2π (pi). Pi is een wiskundige constante, en het lijkt hier te worden gebruikt om een cirkelomtrek-gerelateerde waarde te berekenen (mogelijk iets gerelateerd aan lichaamsomtrek).
  2. MACHT((taille/(2*PI()));2):
    • De formule verheft het resultaat van de eerdere berekening (taille gedeeld door 2π) tot de macht 2, oftewel het kwadraat van deze waarde.
  3. MACHT((0,5*lengte);2):
    • Dit gedeelte kwadrateert de halve lengte van het lichaam. De waarde van de lengte wordt eerst door 2 gedeeld en vervolgens tot de macht 2 verheven.
  4. WORTEL(1 - ( ... )):
    • In dit deel van de formule wordt het verschil berekend tussen 1 en de verhouding van de gekwadrateerde tailleberekening tot de gekwadrateerde lengteberekening. Daarna wordt de wortel (vierkantswortel) van deze waarde genomen.
  5. 365,5 * WORTEL( ... ):
    • Het resultaat van de wortel wordt vermenigvuldigd met 365,5.
  6. 364,2 - (het resultaat):
    • Ten slotte wordt het resultaat van de vorige stap afgetrokken van 364,2.

Mogelijke toepassing​

De formule lijkt te werken met lichaamsmetingen, zoals taille en lengte, en kan gebruikt worden om een fysiek kenmerk te berekenen dat afhankelijk is van de verhouding tussen taille en lengte. De complexe wiskunde die Pi en de wortel gebruikt, suggereert dat dit een formule kan zijn voor een lichaamsindex of een maat zoals een berekening van vetpercentage of lichaamsvorm.

Variabelen:​

• taille: De omtrek van de taille van de persoon.
  • lengte: De lengte van de persoon.

Dit is wat ChatGPT schrijft.
Dit was mijn hulp bij de eerste opzet van de formule. Voor de eerste twee getallen kreeg ik daar de volgende oplossing aangedragen:

364,2 en 365,5:
Deze getallen lijken constante waarden te zijn en zouden gebaseerd kunnen zijn op empirische data, statistische modellen of specifieke criteria in de context van gezondheid, antropometrie (menselijke metingen), of een ander veld.
Zonder de context waarin de formule is gebruikt, is het moeilijk precies te zeggen wat deze getallen betekenen. Ze kunnen correctiefactoren of standaardwaarden zijn.

Laatst bewerkt:
100 van je lengte aftrekken, heb je het ideale gewicht......
Maar ja, je kan het ook moeilijk doen.:)

Ik heb de formule wat versimpeld:
Code:
=364,2-365,5*WORTEL(1-(taille/(PI()*lengte))^2)
Zou me niet druk maken over de betekenis van de getallen, de waarden komen waarschijnlijk uit experimentele data. Resultaat van een beetje "curve fitten" gok ik.

Laatst bewerkt:
ik ga er van uit dat je een lichaam moet beschouwen als een (meer of min afgeplatte) cilinder en daarvan is de inhoud = oppervlakte x hoogte = r² x π x h. Dus daar komt die Pi dus ergens vandaan, maar dan is de taille eigenlijk bij een ideale cirkel 2*Pi*r, tja dat zal dan inderdaad een regressie zijn om tot die getallen te komen.

@AlexCEL Dank voor je vereenvoudiging, waaruit maar blijkt dat jij de formule begrijpt, evenals cow18. Ik kon hem alleen vertalen en hier plaatsen ter informatie van anderen

@Lange Pier: Als ik jouw suggestie toepas, val ik in de obese-klasse

@Lange Pier Dan zou dit een forum 'Medische zaken' worden en die verbouwing lijkt me ongewenst

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan