Casemodding->Fancontroller

Status
Niet open voor verdere reacties.
dacht ik ook! Waarschijnlijk zal deze sink veel verkocht worden aan OC cliënten, en dan vandaar hun advies ???
 
Ik denk dat ik al aan de grens zit van het haalbare van het bereiken low noise of misschien wel no noise:

Nexus kast
Akasa matten
Liquid bearing hd's
Zalman voedingsfan De voeding hoor ik niet (7volt)
Nexus KCZ 2700 processorkoeler max 25 db

De Pc is al erg stil. Heel zachtjes hoor ik alleen de processorkoeler. Alleen daar is nog misschien iets in te verbeteren, maar volgens mij wordt dat zoeken wat dar nog in te krijgen is. Misschien zijn de verbeteringen marginaal en niet de moeie waard.
En met een processortemp van 56 graden moet ik die temp wel in de gaten houden.

(volgende stap is waterkoeling)
 
Waterkoeling zou inderdaad ideaal zijn.. Waarom ook niet?
 
idd, waterkoeling, misschien blijft het zachte gezoem, maar de temps gaan wel gevoelig zakken...
 
wel een beetje zonde van het geld dat ik heb uitgegeven...

en wat kost een beetje waterkoelingset?
 
Hangt er echt van af. Je kan setjes kopen waarbij het om de stilte gaat (Poseidon, 100 euro) of top-setjes (200-300 euro).. Of je gaat zelf aan de slag, je verzamelt een goed setje (radiator uit auto, pomp bij aquariumzaak etc) voor zo'n € 100-150.
 
Kun je alle fans in een PC vervangen door waterkoeling?
Al zet je de Eheim aquariumpomp in een kast en alle elementen worden door water gekoeld, dan heb je inderdaad een stil systeem.

Kun je ook de fan in de voeding eruit halen en de voeding koelen met water? Moet je wel goed dien dunkt me, naders wordt het wel heel stil in huis :-)
 
Kun je alle fans in een PC vervangen door waterkoeling?
Al zet je de Eheim aquariumpomp in een kast en alle elementen worden door water gekoeld, dan heb je inderdaad een stil systeem.

Kun je ook de fan in de voeding eruit halen en de voeding koelen met water? Moet je wel goed doen dunkt me, anders wordt het wel heel stil in huis :-)
 
je moet juist 1 zeer stille fan houden om een luchtstroom te voorzien in de kast. Ook moet je de voeding effe modden, zodat de voltage regulators (transistors op de heatsink) op een waterjacket staan...
 
Als je alles wil koelen op je PC: Videokaart, CPU, HD's, dan heb je toch een Radiator nodig, welke gekoeld moet worden door fan(s), dus alle fans weghalen is geen optie. Voordeel is wel dat je je radiator kan laten koelen door een 120mm fan die (meestal) minder geluid maakt dan een 80mm fan. Zeker als je van die regelbare fans haalt (of natuurlijk zelf een modje maakt).

Dan heb je ook nog de pomp, Ook deze zal altijd een klein brommend geluid maken. Ook hier zijn speciale bevestigingen voor te vinden, zodat deze minder geluid maakt. perfectsystems.nl heeft speciale bevestigingsschroeven voor eheim pompen. Hier zit rubber tussen zodat trillingen tegengegaan worden.

Nu moet je natuurlijk wel even kijken of je hiervoor voldoende plek hebt in je kast. Er komt in ieder geval een radiator (80 of 120mm) en een pomp bij. De slangen hoef je je niet druk om te maken, die kan je altijd wel wegwerken...

Mocht het je gelukt zijn een goede waterkoeling voor je voeding te fabriceren ben ik erg benieuwd hoe je dat gedaan hebt!
 
Ik zal eerst eens denken of ik úberhaupt op H2O koeling overstap.
Ik heb net een systeem in elkaar gezet met stille fans.

Maar goed, ik heb nog een doos vol onderdelen over, dus wie weet.

Eerst eens een begrotinkje maken.
 
Als je geld genoeg hebt, en het lijkt je leuk om te maken, is het zeker interessant (en vooral leuk om te doen) Als je het alleen doet om je pc wat stiller te maken, denk ik dat je er niet heel erg veel op vooruit gaat vwb stilte. (meeste "lawaaimaker" is de pomp) Maar sites die ik je kan aanbevelen vwb producten zijn:
www.xxlcases.nl
www.perfectsystems.nl
www.freezinghardware.nl

Dan kan je in ieder geval je begroting maken. :D
 
Voor beginnende waterkoelers heb ik nog een stukje gevonden...
Waterkoeling

Waterkoeling is natuurlijk een perfecte oplossing voor mensen die hun systeem ver overclocken en daarbij geen kast willen hebben die een dergelijke geluidssterkte produceert alsof het lijkt of er een Boeing 747 naast je staat. Herman van waterkoeling.nl was zo vriendelijk een verhaaltje hierover te schrijven:

--------------------------------------------------------------------------------
Wat heb je nodig voor een waterkoeling setup?

Voor het koelen van een computer met water, heb je minimaal de volgende onderdelen nodig:


Een koelblok (waterjacket) om op de processor te monteren. Hier loopt het water doorheen.

Een pompje. Dit kan een aquariumpompje zijn.

Een reservoir. Dit kan heel eenvoudig zijn, zoals een saladebakje. Zolang het maar waterdicht is. Bij de zogenaamde inline-systemen is een reservoir niet eens nodig

Slang. De slang moet passen op de aansluitingen van het koelblok, en op het pompje.
Met slechts deze onderdelen kun je een eenvoudige setup maken. Het water wordt door de pomp in het koelblok gepompt, waarna het weer terugloopt in het reservoir.

Een nuttige en bij huidige processoren zelfs noodzakelijke uitbreiding is een radiator. Deze zorgt ervoor dat het water ook weer afkoelt. De radiator kan je plaatsen tussen koelblok en reservoir. De volgorde wordt dan: pomp, koelblok, radiator, reservoir. Door toevoeging van een radiator met fan (eventueel langzaamlopend voor het geluidsniveau) kan je een behoorlijke temperatuursdaling verwachten.

--------------------------------------------------------------------------------
Is waterkoeling niet gevaarlijk?


Nee, waterkoeling is niet gevaarlijk, mits alles goed is aangesloten. Het beste is de waterkoeling eerst te testen op een krant, zodat je kan zien of er ergens lekkage optreed. Zolang je goed passende slang gebruikt, en slangklemmen, zal lekkage zeer onwaarschijnlijk zijn.

Mocht er lekkage optreden, is dit niet direct gevaarlijk. Een computer werkt op laagspanning, waardoor je zelf geen gevaar loopt. Onderdelen in de computer kunnen natuurlijk wel kapot gaan van het water, alhoewel de ervaring leert dat elektronica veel kan hebben.

--------------------------------------------------------------------------------
Past waterkoeling in de kast?

Waterkoeling is zeer goed in een kast passend te maken. De meeste onderdelen zullen sowieso geen probleem opleveren (koelblok, slangen, reservoir). Het enige wat een beetje moeite kan kosten, is de radiator. Als je een klein model hebt, past deze meestal wel boven de voeding, of voorin de kast. Een grotere radiator, zoals een kachelradiator van een auto, kan je wellicht kwijt in een van de zijpanelen, voorin, of in de bovenkant. (afhankelijk van de uitvoering van je kast). Soms is enig zaagwerk niet te vermijden.

--------------------------------------------------------------------------------
Welk waterblok moet ik nemen?

Net zoals bij luchtkoelers verandert het aanbod van waterblokken bijna wekelijks. Hier is dus geen eenvoudig antwoord op te geven. Als je niet op de tiende graad kijkt, dan doe je met een waterblok van DangerDen of Swiftech geen slechte keuze.

--------------------------------------------------------------------------------
Welke radiator moet ik nemen?

Ook hier is geen eenduidig antwoord op te geven omdat het aanbod regelmatig verandert. Eigen onderzoek is dus een must. Maar we kunnen je wel een beetje op weg helpen.

In principe heb je de keus uit 2 typen radiatoren, namelijk:

1) Radiatoren die speciaal voor waterkoeling gemaakt zijn.
2) Radiatoren die uit een ander apparaat komen.

Onder de eerste categorie vallen radiatoren zoals de Cooling Cube, de Senfu radiator, de Black Ice II en de Big Momma. Deze radiatoren zijn zeer geschikt om netjes in een kast gebouwd te worden. Het nadeel ervan is dat ze aan de prijzige kant zijn (EUR50 .. EUR100) en vaak niet echt fantastisch koelen.

Onder de tweede categorie vallen radiatoren uit auto's, brommers en CV ketels. Vooral kachelradiatoren uit auto's worden veel voor dit doel gebruikt wegens een zeer hoge koelcapaciteit en lage prijs (ca. EUR 20). Geschikte radiatoren die zich redelijk goed in laten bouwen zijn bijvoorbeeld de koperen kachelradiatoren uit de Suzuki Swift en Opel Ascona B. Ook brommerradiatoren van bijvoorbeeld een Aprilia SR50 zijn geschikt voor dit doel. Bij de lokale auto/brommersloop vind je vast wel iets van je gading.

--------------------------------------------------------------------------------
Welke pomp moet ik nemen?

Voor de waterkoeler zijn er twee merken pompen die er echt uitspringen, namelijk de Eheim pompen en Sicce pompen. In principe zijn de pompen tussen de 500L/uur en 1500L/uur geschikt voor waterkoeling. Gebruik je een lichtere pomp, dan kun je problemen hebben met je flow. Gebruik je een zwaardere pomp, dan produceert de pomp zelf al eenj Watt of 50 aan energie die je radiator ook af moet voeren. De extra opwarming doet de hogere flow teniet. Van teveel druk heb je weinig last; zelfs met een 3000L/uur pomp praat je over hooguit 0.5 bar drukopbouw. En dat is niet veel (in je fietsband zit 3-7 bar)
Eheim pompen zijn duurder en groter dan Sicce pompen, maar ook iets beter van kwaliteit.

Met andere merken pompen zoals VTech pompen willen er nog wel eens problemen optreden met de betrouwbaarheid van de pomp op de lange duur. Aangezien deze pompen niet veel goedkoper zijn dan de Sicce pompjes is de keus niet moeilijk.

Waterpompen kunnen bij vrijwel elke dierenwinkel, tuincentrum of aquariumzaak gekocht worden.

--------------------------------------------------------------------------------
Welke vloeistof moet ik nou gebruiken?

In principe gewoon (gedestilleerd) water. Water heeft een hoge warmtecapaciteit gekoppeld aan een relatief hoge warmtegeleiding, wat het een van de meest ideale vloeistoffen voor waterkoeling maakt. Om de eigenschappen van water nog verder te verbeteren kun je 5% WaterWetter (geproduceerd door Redline Racing, een Amerikaans bedrijf) toevoegen. Dit spul verlaagt de oppervlaktespanning van het water waardoor het beter in staat is om warmte af te voeren van metalen oppervlakken. Ook gaat het alg- en bacteriegroei tegen. De temperatuurwinst die je kunt verwachten is 1-2 graden.

Andere vloeistoffen zoals (auto)koelvloeistof of pure glycol presteren vrijwel zonder uitzondering stukken minder dan gewoon doodnormaal water. Het verschil kan oplopen tot 5 graden of meer. Dit heeft te maken met de viscositeit van de vloeistof, de warmtecapaciteit en de warmtegeleiding.

--------------------------------------------------------------------------------
Ik koop het liever compleet. Kan dat?

Jazeker. Koolance levert een waterkoelingkast, en er zijn diverse kant en klare setjes te koop waaronder eentje van Senfu en eentje van Aquacool. Ook hier is het onmogelijk om volledig te zijn aangezien er regelmatig setjes bijkomen en verdwijnen. Het Internet afstruinen is het beste wat je kunt doen als je een kant en klare set zoekt.

--------------------------------------------------------------------------------
Waar kan ik meer info vinden?

Kijk bijvoorbeeld op www.waterkoeling.nl. Hier staan ook veel links naar andere sites. Ook is er veel te vinden op dit forum. Zoek maar eens op "waterkoeling".



bron
 
Bovengenoemde FAQ zal binnenkort geupdated worden door ene "Jupiler" omdat hij te verouderd is :D

Je kan CPU met H2O koelen.. Northbridge (chipset) en videokaart kan passief (dankzij Zalman). Verder heb je gewoon nog een onhoorbare intake en outtake (voeding) nodig, voor je HDD's en om toch een beetje airflow te houden.
 
Bas,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Het lijkt mij wel leuk om waterkoeling uit te proberen en zelfbouw is dan natuurlijk wel de uitdaging.

Kijkend naar mijn situatie, ik ben nogal een geluidsfreak, ofwel ik wil geen geluid horen van mijn PC, denk ik aan het volgende.

Bij mij is alleen de voeding en de Athlon processor voorzien van een fan.
Ik geloof dat ik een Eheim pompje en een auto-of brommerradiateur zou nemen. Die plaats ik onder de vloer. De koeling van de radiateur kan dan bestaan uit een ventilatortje die je s'zomers gebruikt om wat koelte in je kamer te krijgen (of bij de autosloop een vantilatortje die zorgt voor frisse lucht 12 volt). Van onder de vloer vandaan komt dan het koelwater naar het koelblok op de processor.

Op die manier hoor ik geen geluiden van de ventilator en de pomp.
En voor het beetje noodzakelijk airflow heb ik dan een onhoorbare voeding nodig. Zalman maakt die, niet echt voor weinig, maar okee.


Ron
 
Onhoorbare voeding hoeft niet.. Onhoorbare fan in de voeding wel ;)

Zou inderdaad gewoon een mooi setje verzamelen. Een Eheim-pomp hoor je sowieso al niet.. Verder stop je onder de HDD's en in de voeding een onhoorbare fan om toch een beetje airflow te hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan