• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Cellen blokeren op basis resultaat formule

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Dedeke

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2020
Hallo,

Een vraagje i.v.m. office 365 Nederlandstalig.

Is het mogelijk om cellen te blokkeren op basis van de waarde van een andere Cel.
In een tabel"TblAct1" op werkblad "Act1" heb ik de kolommen I / J /K cel 4 tot 31.
In dezelfde tabel heb ik de kolommen R/S/T 4tot 31 waar de waarde "Used" of "Free" komt in te staan op basis van een formule zoals deze:=Tabel1[@[Bon1 used/Free]].
Het werkblad is standaard beveiligd met wachtwoord waarbij enkel de cellen R4:T31 selecteerbaar zijn. Echter zou ik nu toch op basis van de waarde in de kolommen R/S/T de overeenstemmende cel in kolommen R/S/T willen blokkeren. Vb in R4 staat "used" dan moet I4 geblokkeerd worden. S5="Used" J5= blocked

Ik wil absoluut niet ten rade gaan bij AI, maar bij echte kenners. Heb enige notie van VBA.
Alvast bedankt voor enige hulp

Aangezien een wijziging in een formule geen Event triggert zoiets misschien ?
Plaats de code in de Bladmodule van Act1.

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
    ActiveSheet.Unprotect
    For Each cl In Range("R4:T31")
        cl.Offset(, -9).Locked = cl.Value = "Used"
    Next
    ActiveSheet.Protect
End Sub

Bedankt voor de snelle response en tevens ook een code die werkt. Heb nog vlug de vraag om de offset correct te begrijpen. Indien ik op een ander blad dezelfde code wil gebruiken waar de range ('S4:U34") zou worden dien ik de -9 te wijzigen naar -10 om hetzelfde te bereiken opnieuw in de kolommen I/J/K corresponderend te blokkeren. Ik markeer alvast deze oplossing als zijnde opgelost.

Inderdaad, dat heb je goed begrepen.

Offset(aantal rijen,aantal kolommen). Positief is vooruit tellen, negatief is terugtellen.

Terug
Bovenaan Onderaan