• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen met getallen tellen maar dan met uitzondering

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0699

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2013
Goedemiddag,

Ik was benieuwd of er ook een manier is om cellen waar getallen in staan te tellen, maar met een uitzondering van de cellen waar het getal "0" in staat.

mvrgr

Jeffrey

Kijk eens naar de functies AANTAL.ALS, AANTALLEN.ALS, SOM.ALS en SOMMEN.ALS

<> 0 betekend anders dan nul dus je laat excel tellen en je voorwaarde is <>0

ik heb het geprobeerd met het volgende:

=AANTALLEN.ALS(C4;E4;G4;I4;K4;"<>0")

maar hij laat als uitkomst gewoon 0 zien terwijl de laatste 3 cellen in het bereik van de formule een getal heeft dat hoger dan 0 is.

Wat doe ik fout?

Gr

Jeffrey

Laatst bewerkt:
Geen idee, daarvoor zou je het bestand moeten posten

jouw formule is:
Code:
=AANTALLEN.ALS(E7;G7;I7;K7;M7;"<>0")

Dat is niet de manier waarop die werkt. Dat gaat zo:
Code:
=AANTALLEN.ALS(E7:M7;"<>0")

maar omdat een lege cel voor excel ook de waarde 0 heeft gaat dit fout, daarom zo:
Code:
=AANTALLEN.ALS(E7:M7;"<>0")-AANTAL.LEGE.CELLEN(E7:M7)

dan wordt het aantal lege cellen in mindering gebracht.

Heren,

Bedankt voor de goede hulp dusver en ik ben inderdaad een stap verder, maar laatste struikelblok is dat dan cellen meetel die niet meegeteld mogen worden.
Ik heb namelijk in het voorbeeldbestand expres een blanco kolom tussen gelaten omdat daar data in staat die ik niet mee mag tellen in de formule.
Zie het dus zo; ik wil (A1, C1, E1, G1) meetellen - (B1, D1, F1) mogen dus niet meegeteld worden.

Is hier een formule voor beschikbaar?

Gr

Jeffrey

Laatst bewerkt:
wat dacht je hiervan:

Code:
=AANTALLEN.ALS(A1:F1;"<>0") - 3

?

Nee tot op heden is het niet gelukt!

Ik heb het kunnen oplossen door de kolommen die er niet bij mochten worden geteld weg te halen en het ergens apart te zetten.
Probleem is dus praktisch gezien opgelost, nu heb ik wel een vraag over de =aantallen.als formule.

Is het ook mogelijk om als de uitkomst van de =aantallen.als formule: 0 is de cel blanco te laten?

Gr

Jeffrey

=SUMPRODUCT((C3:L3="Job's per day")*(C4:L4<>0))

Probeer het hier eens mee

Invoeren via Ctrl-Shift-Enter:
Code:
=AANTAL(ALS(C4:L4<>0;C4:L4))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan