Opgelost Een query alleen het oudste record laten tonen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

RobertJB66

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2022
Wat moet ik aanpassen in de query in de afbeelding om er voor te zorgen dat ik maar één record te zien krijg?

Ieder 5 minuten komt er een record bij. Range geeft aan hoe oud het record is t.o.v. de tijd nu.
Als ik de query draai dan geeft het alle records weer van de afgelopen 60 minuten. Waar ik alleen het oudste record wil hebben. De vlieger gaat niet op om Range op = 60 te zetten. Als er gestart wordt is het oudste record 5 minuten en dan 10 minuten etc. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk genoeg uitleg.

Screenshot 2024-08-12 115025.jpg

Maak er een Top 1 query van, en sorteer op het nieuwste record. De makkelijkste manier is om in de groep<Queries instellen> in de werkbalk in het tekstvak <Resultaat> "Alles" te vervangen door het getal 1.

Top 1 query.jpg

Overigens kan je filtering op Range dan natuurlijk weg.

Laatst bewerkt:
Dank lost al wel wat op, maar geeft het geheel niet juist weer.
Er zijn als ik Resultaat op All laat staan meerdere records.
Er kan data zijn van b.v. twee locaties, nu laat de query alleen de oudste zien en niet de twee oudste van 1 van locatie 1 en 1 van locatie 2!
Ik was mogelijk niet duidelijk genoeg bij mijn eerste vraag.

Jij was duidelijk, maar ik blijkbaar niet. Je moet de query niet op All laten staan, maar daar het getal 1 invullen. Zoals ik in de afbeelding laat zien. Je stelt nu eigenlijk een andere vraag, namelijk dat je de nieuwste wilt zien van elke lokatie. Dat is een ander probleem. Is uiteraard ook op te lossen.

Ok, ik zal mijn vraag nog wat beter omschrijven.

Per locatie kunnen er meerdere machines zijn.
Wat ik wil zien is de oudste van iedere locatie en iedere machine.
Asl er 2 locaties zijn met ieder 2 machines dan kan het dus zijn dat er 4 laatste waardes weergegeven kunnen worden.
Is dit op te lossen in de voorbeeld query of moet dat er geheel anders uitzien?

Ik heb het gevonden het is opgelost.

Laatst bewerkt:
Fijn dat je het hebt opgelost (ik had ook al een oplossing gevonden), maar voor de meekijkende lezertjes is het wel fijn om die oplossing van jou dan ook even te zien. Dan hebben anderen er ook wat aan :).

Om de laatst geformuleerde vraag te beantwoorden hoef je alleen locatie, machine en tijd(stip) op te nemen in de query. Je groepeert op locatie machine en bij tijd neem je min i.p.v. group by.

Als je alleen records met een aantal >1 in beschouwing wilt nemen, dan neem je dat veld ook mee. In plaats van group by kies je dan where (waar).

Het range verhaal snap ik niet, maar lijkt me ook geen rol te (hoeven) spelen.

Ik heb het op de onderstaande manier gedaan.
Ik hoop dat het de goedkeuring kan dragen. PS Range staat hier even op <120 t.b.v. testen.
Screenshot 2024-08-12 154230.jpg

Als dit het resultaat oplevert dat je verwacht, wie zijn wij dan om het er niet mee eens te zijn 😁

Ik meende dit gelezen te hebben:
Wat ik wil zien is de oudste van iedere locatie en iedere machine.
Volgens mij krijg je nu de oudste per locatie / machine / batch / product.

Ik denk ook dat dit een verkeerde query is voor het gewenste resultaat. Dat 'een' juiste uitkomst dus puur is gebaseerd op toeval. Maar zoals Peter al zei: wie zijn wij om je tegen te spreken?

Ik denk dat jullie gelijk hebben echter kan er op een lijn nooit meer dan 1 batch en 1 product draaien.

Als je op 4 velden groepeert, is de kans groot dat je 4 verschillende groepen krijgt. Door de Totaal formule First te gebruiken krijg je sowieso de eerste record van een set te zien, niet de laatste (= oudste), en dat wilde je toch?
Waar ik alleen het oudste record wil hebben.
Je bent vreemd bezig, in mijn optiek. Of in je uitleg :).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan