• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Eerstvolgende datum weergeven in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

erbeeee

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2007
Ik heb een kolom met daarin een aantal data. Deze data staan in kolom H op blad2 in mijn excel document. Nu wil ik op blad1 in een cel de eerstvolgende datum weergeven die in die kolom staat (de data staan niet op volgorde in de kolom). Ik heb de datum van vandaag in cel N1 gezet. Tot op heden ben ik dmv helmij op de volgende formule gekomen:

Code:
=INDEX('Blad2'!H:H;VERGELIJKEN(N1;'Blad2'!H:H;1)+ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(N1;'Blad2'!H:H;1;ONWAAR));1;0))

Het resultaat is dat als de datum van vandaag in de kolom staat, dat hij die wel weergeeft, maar als de datum van vandaag niet in de kolom staat, wordt er niets weergegeven.

Wie kan hulp bieden?

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de eerstvolgende dag wilt van een kolom van data, waarom gebruik je dan niet gewoon:
Code:
=MAX(H1:H100)+1
(In Engelse versie Excel! Dus in Nederlands misschien MAXIMUM of toch ook MAX?)

In een langere datumlijst, waar ik vandaag heb uitgehaald, levert:
Code:
=VERT.ZOEKEN(VANDAAG();A1:A30;1;1)
28 februari op en als ik de 29e wel vermeld keurig de 29e. Met
Code:
=MAX(A1:A30)
krijg ik de einddatum van de lijst.

Even de zaken goed op een rij:
Je hebt verschillende data in kolom H van Blad2! staan. Nu wil je, ongeacht de datum van vandaag, de eerstvolgende datum op Blad1! terugzien. De lijst is ongesorteerd en als de eerstvolgende datum in de lijst 2-3-2008 is wil je die op Blad1 zien.
Als ik jouw vraag hier goed heb geïnterpreteerd dan kloppen de reeds aangedragen oplossingen niet.
Code:
=INDEX('Blad2'!H:H;VERGELIJKEN(N1;'Blad2'!H:H;1)+ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(N1;'Blad2'!H:H;1;ONWAAR));1; 0))
Met INDEX();VERGELIJKEN() zou je op het goede spoor moeten zitten. De formule als geheel klopt niet.

Ik heb een kolom met daarin een aantal data. Deze data staan in kolom H op blad2 in mijn excel document. Nu wil ik op blad1 in een cel de eerstvolgende datum weergeven die in die kolom staat (de data staan niet op volgorde in de kolom). Ik heb de datum van vandaag in cel N1 gezet. Tot op heden ben ik dmv helmij op de volgende formule gekomen:

=INDEX('Blad2'!H:H;VERGELIJKEN(N1;'Blad2'!H:H;1)+ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(N1;'Blad2'!H:H;1;ONWAAR));1;0))

Het resultaat is dat als de datum van vandaag in de kolom staat, dat hij die wel weergeeft, maar als de datum van vandaag niet in de kolom staat, wordt er niets weergegeven.

Wie kan hulp bieden?

hallo

ik denk dat het hiermee moet lukken

=als(N1<MIN(blad2!H:H);MIN(blad2!H:H);)

groet
Jack

hallo

ik denk dat het hiermee moet lukken

Code:
=als(N1<MIN(blad2!H:H);MIN(blad2!H:H);)

groet
Jack

sorry

Code:
=als(N1<MIN(blad2!H:H);MIN(blad2!H:H);KLEINSTE(blad!H:H;2))

dit is beter dan houd hij er ook rekening mee dat als de dag van vandaag ertussen staat

groet
jack

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan