• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Gegevens

• Onderwerp starter Onderwerp starter MR71
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd

MR71

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2024
Goedemorgen

Wie kan een goed advies geven voor onderstaand probleem.
Van de klant krijgen wij een Forecast met artikelen die ze in de toekomst gaan bestellen (forecast). Deze moeten we gebruiken om de leveranciers tijdig te informeren.

Heb de volgende tabbladen.
Forecast
SRS - Dit zijn hoofdstuklijsten waarin een sub-stuklijst is verwerkt
SRA - Dit zijn koopdelen die in stuklijsten zitten.
Voorbeeld wat er in de stuklijst zit.

Nu is het een kunst om per artikel per week de voorspelling uit deze drie tabbladen te halen.
Power query heb ik geprobeerd maar kom er niet uit aangezien er geen relaties worden gemaakt.

Hoor graag welke opties ik kan gebruiken

Met vriendelijke groet

MR71

Bijlagen

Kijk nog eens goed naar jouw voorbeeld.
In werkblad srs tref ik maar 1 regel aan voor N881-3

Klopt!
Hoofdstuklijst N881 bestaat uit montage artikelen en een sub stuklijst N058-1 waarin ook montage artikelen zijn verwerkt.

De relaties moet je zelf leggen tussen de tabellen.

Ik moest de verbinding naar jou bron verbreken om bijgevoegd voorbeeld te maken.

Je kunt 3 tabellen/queries samenvoegen. ik heb dat als volgt gedaan.

Ik heb terwijl ik in de SRS query zat "query samenvoegen als nieuw" gekozen in het Start menu.
Als 2e query heb ik SRA gekozen die heb ik op het veld substuklijst.ID en Stuklijst.ID gekoppeld.
daarna is de nieuwe query gemaakt.
Daarna heb ik vanuit die query (tijdelijke naam Samenvoegen1) heb ik opnieuw Query samenvoegen gekozen. (deze keer zonder toevoeging als nieuw) als 2e query heb ik Forecast gekozen en gekoppeld op Hoofdstuklijst en Stuklijst samengevoegd.
Daarna heb ik de query hernoemd naar SRS_SRA_ForeC.
Aan de Query heb ik een nieuwe kolom toegevoegd SRSxSRAxOrder waarbij ik de kolommen SRS.Aantal, SRA.Aantal en Aantal in Order heb vermenigvuldigd. om tot het aantal artikelen te komen per order.

Om een beetje inzicht te houden in de stappen heb ik daarna deze query via een verwijzing gekoppeld naar een nieuwe Query SRS_SRA_ForeC. Draaikolom.
In Deze query heb ik de stappen gemaakt om een Overzicht te genereren per leverancier, per artikel en per week in de kolommen.

De draaikolom query is toegevoegd als werkblad.
Je kunt de andere query zelf omzetten naar werkblad, maar het bestand werd te groot om te uploaden.
(ruim 25000 regels met combinaties van SRS, SRA en FC)

Ik hoop dat dit een beetje in de goede richting zit

Bijlagen

In de bijlage:
- de draaitabel verwijderd
- in werkblad 'voorbeeld': de lege kolom A verwijderd
- in de macromodule van thisworkbook de macro M_snb opgenomen
- de macro beperkt zich tot week 33 (4e coderegel)
- de resultaten komen in werkblad 'voorbeeld' te staan.

Bijlagen

het lijkt met een klassieke querytable en een pivottable ook aardig te lukken.

Bijlagen

Ik heb terwijl ik in de SRS query zat "query samenvoegen als nieuw
Hallo Roel
Bedankt voor je idee met de Query. Was zelf nog niet heel bekend met deze materie en heb de afgelopen tijd van alles gedaan en geprobeerd 😃.
Vanuit het Erp pakket heb ik andere data kunnen halen waardoor het denk ik nog wat makkelijker is geworden.
Aangezien de stuklijsten meerdere lagen zijn er ook meerdere Excel bestanden.

Bijv. N881 bestaat uit artikelen en een substuklijst N058. Die bestaat vervolgens weer uit artikelen en een substuklijst N060. Deze bestaat vervolgens weer uit een artikel.

Nu lukt het mij om deze samen te voegen zodat alle artikelen van leverancier boven water komen.
Alleen de vertaling naar 1 kolom leverancier met artikel en aantal in combinatie met forecast niet.

Heb je een richting hoe ik dat zou kunnen doen?

Mvg Marcel

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan