Herstellen PC naar Fabrieksinstellingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruinehond34

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2008
hey allemaal!

Ik heb een probleempje, ik heb sinds kort een laptop. Nu wil ik mijn oude PC helemaal resetten naar de fabrieksinstellingen. Dit omdat die vol staat en zo ruimt het lekker op:) Het gaat hier om een PC waar vroeger XP op stond maar nu Vista geinstalleerd staat.

Als ik de PC opstart en f10 ingedrukt houd (zo moest dat volgens mij) krijg ik een scherm. Daarop staat:

Windows-opstartopties bewerken voor: Microsoft Windows Vista

Pad: \windows\system32\winload.exe

Partitie: 2
Vaste schijf: 1549f232

[ /NOEXECUTE=OPTIN

Dit staat er, gewoon zwart scherm met witte letters, als ik op Enter druk start de PC gewoon verder op, met esc doet die dat ook.

Iemand misschien enig idee hoe ik mijn PC kan herstellen? Ik hoor het graag!

(Sorry voor als ik deze post op een verkeerd forum heb geplaatst:)

Martijn Huisman

Goed, om te beginnen: welk merk is je pc?

Heb je je windows xp installatie geupgrade of heb je eroverheen geïnstalleerd?

Goed, om te beginnen: welk merk is je pc?

Heb je je windows xp installatie geupgrade of heb je eroverheen geïnstalleerd?

ja, dit zou wel heel erg handig zijn om te weten

Ik zou het maar raar vinden als jij van xp naar vista hebt geupgraded dat je een recovery partitie zou hebben :S
dus ik vraag me af waarom jij f10 drukt tijdens het opstarten :confused:
Heb je geen recovery dvd's aangemaakt misschien?

Als je gebruik maakt van een recoverypartitie heb je waarschijnlijk het daarvoor gebruikte MBR overschreven door vista te installeren. Dus moet je eerst het originele MBR herstellen.

als je hebt geupgrade heb je je windows xp licentie wel onbruikbaar gemaakt... in principe...

Hey!

Ik heb een HP PC, geen topding is dan ook al een jaar of 3/4 oud. Ik had eerst XP maar heb toen vista geinstalleerd op mijn PC, ik weet wel dat als ik opstart ik nog een keuze heb voor xp.

Ik gebruik f10 omdat er op het beginscherm staat dat f10 system recovery is en zo heb ik het ooit al eens eerder gedaan...

Hoop dat jullie nu genoeg weten!

Je hebt dus een dualboot?

Dat is goed nieuws, dan is je xpkey/licentie nog geldig.

Het enige probleem is dat je dus inderdaad het MBR hebt overschreven en daardoor de F10-toets niet meer werkt.

Je hebt 2 opties:

De MBR herstellen of xp installeren met de installatiecd en de key gebruiken van op de CoA-label. Nadeel van die laatste methode is dat de standaard hp-programma's er niet meer opstaan (en uiteraard moet je dan ook de drivers apart installeren). Maar ik geloof dat die programma's en drivers in een map op de meeste hp-pc's staan. Die eerst dus even backuppen als je het zo gaat doen
;-)

Kan ik niet met de Vista cd en cd key opnieuw doen? wil namelkijk wel liever xp houden.....

Ik wil me pc resetten maar wel gewoon vista houden, desnoods vista opnieuw installeren...

pc resetten: dus schoon systeem of oorspronkelijk systeem? (xp)

Eerste geval: backup, formatteer alle partities en zet vista op de eerste partitie (herpartitioneer desnoods). Installeer drivers van hp en nodige software.

Tweede geval:
2 mogelijkheden:

1. Backup, zoek een methode uit om het MBR van hp te herstellen zodat de F10 toets weer werkt. Op dat moment zal vista niet meer werken dus kan je die partitie formatteren. Voer een recovery uit met F10 en zet vista ernaast met de nodige drivers en software.

2. Backup, formatteer alle partities. Zet xp op eerste partitie (herpartitioneer desnoods). Installeer alles, doe daarna hetzelfde met vista op de tweede partitie (als je vista vaker gaat gebruiken dan xp doe je dat best andersom voor een stabieler systeem).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan