• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe aantal weken in jaar bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

glda19

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jan 2008
Wat is de formule om het aantal weken in een jaar te bepalen.
Al op net gezien maar nog niet gevonden.
Bedankt voor de hulp

Dit staat in die wiki : "Dat zijn alle jaren, dus ook schrikkeljaren, die beginnen met een donderdag en tevens schrikkeljaren die beginnen met een woensdag."

En volgens mij ook nog een verschil tussen Amerika en Europa. Iets met tellen we vanaf 1 jan of de eerste volle week.

Begrijp de opmerking niet dat je iets op het net vind en niet in Excel. Als je het hebt gevonden kun je het toch knippen,plakken of overtypen?

In Europa :
op 250 jaar zijn er 62 schrikkeljaren en 44 jaren met 53 weken.
De combinatie schrikkeljaar + 53 weken, daarvan zijn er 17.

Zo'n 53ste week komt normaal om de 5 (40%) à 6 (60%) jaar voor, wat eigenlijk ook gemakkelijk wiskundig zou uit te leggen zijn.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
met in A1 het jaartal zou zoiets kunnen denk ik:
Code:
=WEEKNUMMER(LAATSTE.DAG(DATUM(A1;12;1);0))

@AlexCel, het 2e argument zou toch 2 of 21 moeten zijn, niet 0 en de positie van de haakjes ?

@Cow18
Het 2e argument van WEEKNUMMER is optioneel, heb ik niet gebruikt.
De 0 waar je op doelt hoort bij LAATSTE.DAG.

@Alexcel

Laatste dag van 2020:

PHP:
= date(2020;12;31)

of

PHP:
= date(2021;1;0)

In Europa gebruiken we het globale (! want ISO) systeem; in Excel gebruikern we daarvoor het tweede argument van de Excel funktie weeknum: weeknum(datum;21)

De functie LAATSTE.DAG is een beetje overbodig realiseer ik me nu. LAATSTE.DAG("1-12-xx";0) is altijd 31-12...
Code:
=ISO.WEEKNUMMER(DATUM(A1;12;31))
Het maakt mij niet zoveel uit welk systeem gebruik wordt. Ik sluit maar aan bij de vraag van de TS, en de functie geeft volgens mij de gewenste uitkomsten.

Laatst bewerkt:
@SNB, #10 is weer een pareltje, hoe verzin je het :love:

@Alexcel:

Zie de verschillen:

Code:
Sub M_snb()
   MsgBox Join(Filter([transpose((weeknum(date(row(2020:2400),12,31),21)=53)*row(2020:2400))], "2"), vbLf), , "jaren met 53 ISO weken"
   MsgBox Join(Filter([transpose((weeknum(date(row(2020:2400),12,31))=53)*row(2020:2400))], "2"), vbLf), , "US jaren met 53 weken"
End Sub

Het maakt dus heel veel uit.

Laatst bewerkt:
Tuurlijk maakt het uit, snap ik. Maar: TS begon zelf over jaren 2015, 2020, 2026, 2032, 2037, 2043, 2048 en 2054 als gewenste uitkomst. 2e msgbox hierboven dus. Of formule in #13. Beide geven de gevraagde uitkomsten dacht ik zo. Of TS nu ISO of US jaren wil gebruiken mag hij van mij zelf weten...

Uit de vraag blijkt juist dat de TS met het ISO-systeem werkt.
Niet iedere Excelgebruiker heeft de beschikking over de Excelfunktie ISO.weeknum.

@SNB, foutje tussen de formules en het commentaar in #16, zijn de 2 niet door elkaar gehaspeld ?

@cow18

Inderdaad, gecorrigeerd, bedankt. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan