• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerjarenbegroting met interval indexeren (aanvulling)

hotpop

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2005
Ik ben jaren geleden enorm geholpen met een prachtige formule om mijn meerjarenbegroting op te stellen.
Ik gebruik deze nog steeds met plezier.
Nu was het zo dat de jaarlijkse index overal gelijk is
Echter ik wil het nu met verschillende indexen per jaar toepassen.
Maar daar gaat het in de berekening nu fout.
Reden hiervan is dat in de toegepaste formule de waarde van de cellen in kolom D als uitgangspunt genomen wordt.
Dat werkt goed als elek index het zelfde is maar niet als deze een andere waarde heeft
Ik hoop dat ik e.e.a. zo duidelijk mogelijk beschreven heb en iemand mij hiermee op weg kan helpen met de oplossing

Heb een voorbeeld bestand bijgevoegd wat e.e.a. wat duidelijke maakt.
Heb bovenin het voorbeeld de verschillende indexen aangegven en wat de bedragen per jaar zouden moeten zijn.

Alvast bedankt voor de reacties

Bijlagen

Dit is de nieuwe formule voor Cel E7, formule kan gewoon gekopieerd worden naar andere cellen.
Alleen het laatste deel van de formule is gewijzigd

=ALS(OF($C7>E$6;REST(E$6-$C7;$B7)<>0);"";MAX($D$7:D7)*(1+E$1))

De max() functie zorgt dat als er jaartallen leeg zijn dat dan de cel met de hoogste waarde die wel gevuld is wordt gepakt. omdat er met indexatie wordt gewerkt zal dit altijd het hoogste bedrag in de reeks zijn.

zie bijlage voor verdere uitwerking

Bijlagen

Beste Roel,
Dank voor je snelle reactie.
Dacht ik dat dit de oplossing was maar het gaat fout als ik verschillende bedragen invoer bij de taken (zie voorbeeld 2).
Wellicht had ik dat er wel bij moeten aangeven realiseer ik mij nu.
Heb met de formule nog wat geëxperimenteerd maar zonder succes.
Hopelijk is er met een andere aanpassing wel het gewenste resultaat.
Groet Roelf

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan