Opgelost Open Windows Explorer en selecteer een bestand

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Bram65

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2023
Beste,
Zoals de titel aangeeft werkt dit perfect wanneer Explorer Maximized opstart.
Dan staat het geselecteerde bestand netjes in het scherm.
Maar wanneer Explorer in VbNormal wordt geopend staat de geselecteerde file buiten beeld.

S1 = "D:\Test\Liedje.mp3"
Dit is een willekeurige bestandsnaam uit een map met ruim 6000 mp3's.

Shell "C:\Windows\explorer.exe /select," & S1, vbNormalFocus
Nu is het bestand S1 NIET in Explorer te zien, wel wanneer ik naar beneden scrol.

Kan dit in die Shell-regel aangepast worden?

Met Windows 10 werkte dit perfect, nu ik Windows 11 gebruik heb ik dit probleem.

gr Bram

Waarom gebruik je hier een Shell opdracht voor, en niet een FileDialog? Lijkt mij een stuk simpeler.

Dat kan ik wel gaan proberen maar in Windows 10 werkte dit perfect, nu met W11 niet meer.
Vandaar mijn vraag.

Tja, het blijft Microsoft (en Windows ) :). Overigens werkt het, zeg je, perfect zonder de parametertoevoeging. Dan lijkt mij de oplossing simpel. Gooi 'm weg.

De code in #1 werkt hier prima in Windows 11.
Geen idee waarom dan bij jou niet.
Wat is je bedoeling met het geselecteerde bestand?

@edmoor, ook in vbNormalFocus met een klein Explorer venster?
Dus een venster met bv slechts 3 titels

In een map zitten ruim 6000 Mp3's en worden er dagelijks meer. De titels worden een voor een ingelezen en als er achter de titel geen jaartal staat waarin het nummer is uitgebracht, wordt die titel in Explorer getoond. Dan wordt op internet de titel plus uitvoerende artiest gezocht en wordt daarvan de releasedatum getoond. Die zet ik handmatig achter de titel in die map. Kan ook automatisch maar uit ervaring weet ik dat het eerst getoonde releasedatum op internet, niet altijd de juiste is. Vandaar dat ik dit handmatig doe.

Voor de test gebruikte ik letterlijk wat je in #1 schreef.
Alleen een ander bestand gekozen.

Vreemd, ik maak het Explorer venster X regels hoog klik het weg door te sluiten.
Dan wordt het door de macro opnieuw geopend in dat oude X formaat en staat de geselecteerde regel 3 regels onder de laatst zichtbare titel. X kan elke waarde hebben maar telkens staat de geselecteerde regel 3 regels lager.
Zal dan wel een W11 home 23H2 dingetje zijn.

Ik denk dat ik het maar ga ombouwen middels een FSO

gr Bram

Mijn Explorer staat standaard ingesteld op weergave modus Grote pictogrammen.
Als dat bij jou niet zo is kan dat misschien het verschil maken.

Ook met Grote pictogrammen werkt het hier niet, maar wel bij Lijst weergave.
Nu nog iets vinden om Windows Explorer te open in die Lijst weergave modus.
Heb je een idee?

Helaas niet.

Eigenlijk ook niet zo belangrijk. Zodra Explorer de eerste keer wordt geopend, kan ik dit aanpassen. Daarna zal het telkens in die modus worden weergegeven.

Terug
Bovenaan Onderaan