PC bouwen, wie helpt mij met de kabels?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert van Ruit

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2008
Ik wil mijn PC zelf bouwen en heb alle hardware los besteld. Gewoon omdat ik het een uitdaging vind.

Inmiddels heb ik alle onderdelen binnen en de volgende onderdelen inmiddels in de behuizing gemonteerd.
  • Moederbord, CPU, cooller, DDR2 Ram, TV-kaart
  • Voeding
  • HDD
  • Optische schijf

Ik loop nu echter vast met het aansluiten van de kabels. De meeste van de kabels heb ik al wel gemonteerd, ik twijfel echter of ik het goed heb gedaan. De tutorials op het internet zijn allemaal gedateerd en bieden geen uitkomst. Wie heeft er ervaring met het bouwen van complete systemen en wil met mij onderdeel voor onderdeel de kabelsconfiguratie en specificaties doornemen.

Ik wil beginnen met de (ATX)kabels van de voeding naar het moederbord. Ik heb een scan (jpg) gemaakt van de layout van het moederbord en deze als bijlage hieronder bijgevoegd. Ik heb op de scan omcirkelt (1 + 2) waar ik de twee kabels heb aangesloten. De 24-pins kabel bij 2 zit goed, dat weet ik. Ik twijfel echter of ik de kabel bij 1 goed heb zitten. Ik heb een 4-pins stekker met 2 gele en 2 zwarte draden, welke vast aan de voeding zit net als de 24-pins stekker, in de 8-pins connector bij 1 geplugd. Ik moet erbij vermelden dat de linkerzijde van de 8-pins connector een klein zwart afdekplaatje heeft waardoor er maar een 4-pins connector zichtbaar is. Als je dit kapje er af haalt, wordt het een 8-pins. Heb ik dit goed gedaan? Ik hoor het graag.

Ps: de volgende kabelvraag gaat over de grafische kaart, welke maar liefst 2 x 6 pins aansluitingen heeft?

Bijlagen

• moederbord voeding.jpg
    moederbord voeding.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 154
Laatst bewerkt:
heb je goed gedaan.
Veel (oudere) voedingen hebben nog geen 2x4-pins aansluiting.
Mocht je die wel hebben, dan zou ik de 2e er ook inzetten. Heb ik ook gedaan.

Volgens mijn gigabyte-boekje: De 2x4 wordt aanbevolen als je de Intel Extreme Edition-processors gebruikt (+130W).
Ik denk dat je die niet gebruikt.

Videokaart: Die 2x6 moet je aansluiten. Als je die niet standaard op je voeding hebt, wil ik eerst weten wat voor voeding je hebt gekocht...

Hoi Marsmannetje,

Weet je nog wie ik ben? Jij en Bluray hebben mij ongeveer anderhalve week geleden geholpen met het samenstellen van de PC. Bedankt voor je reactie. Hieronder alle specs van de verschillende hardware-onderdelen. Hij is exact geworden zoals jullie hebben geadviseerd. Het bouwen is goed gegaan. Ik heb alle regels in acht genomen. Nu alleen nog de kabels. Ik zal foto's maken en deze als bijlagen bijvoegen. Hieronder een foto van de ATX aansluiting 1, zoals in mijn vorige vraag.

Behuizing: Cooler Master CM 690
Moederbord: Asus P5Q-E
Processor: Intel Core 2 Quad, Q9450, socket 775 incl. cooler (Boxed)
Grafische kaart: Sapphire Radeon HD4870, 512MB, GDDR5 PCI
Voeding: ChieftecCFT-750-14C, 750Watt
Ram: Corsair TWIN2X4096-6400C5, 800Mhz DDR2
HDD: Samsung Spinpoint F1, 7200RPM, SATAII, 16MB, 640GB
Optisch: Lite-on LH-20A1S
TV-kaart: Hauppauge Win TV-PVR-150

Bijlagen

• ATX kabel 4pins.jpg
    ATX kabel 4pins.jpg
    86,4 KB · Weergaven: 98
Er zitten in ieder geval 4 vaste kabels aan de voeding, namelijk:

Een 4-pins met twee gele en twee zwarte draden (deze heb ik op ATX 1 aangesloten)
Een 24-pins ATX kabel
1 x 6-pins met tekst PCI-E
1 x 6-pins (met 2 losse pins waardoor je er 8 van kunt maken) ook met tekst PCI-E

De laatste twee kabels heb ik op de grafische kaart aan gesloten, waarbij de 2-pins van de laatste kabel los hangt (zie foto als bijlage volgende bericht).
Is het zo goed. Of moet ik hiervoor losse kabel gebruiken, welke mee zijn geleverd.

Laatst bewerkt:
De foto van de aangesloten 2 x 6pins stekkers op de grafische kaart. Nogmaals dit zijn dus vaste kabels die aan de voeding zitten.

Ps: Overigens het ene stekkertje heb ik inmiddels aangedrukt. Ik zag op de foto dat deze scheef zat.

Heb ik het zo goed gedaan, of moet ik hiervoor losse kabels van de voeding gebruiken? Ik hoor het graag.

Bijlagen

• stekkers grafische kaart.jpg
    stekkers grafische kaart.jpg
    90 KB · Weergaven: 128
Laatst bewerkt:
En nog de scan (bijlage) van de losse aansluitingsmogelijkheden op de voeding.

Bijlagen

• aansluitingen voeding.jpg
    aansluitingen voeding.jpg
    90,2 KB · Weergaven: 78
sorry: kwist niet meer dat ik je zelf had geadviseerd :P

Maar alles gaat goed. Alleen zou ik de 2e 4pins P4-stekker ook nog op je moederbord aansluiten. Je hebt het dan wel niet perse nodig: je weet nooit waar het goed voor is qua stabiliteit.

Je bent vrij onzeker wat het bouwen betreft, maar zoals je ziet gaat alles vrij makkelijk als je logisch nadenkt.

(even voor de zekerheid: je hebt wel de afstandbusjes voor je moederbord gebruikt, he?: das namelijjk een van de weinige dingen waar je veel mee kunt verzieken)

Hee heb je de onderdelen binnnen ?:thumb:

is het al gelukt hoe ver ben je ?

sorry: kwist niet meer dat ik je zelf had geadviseerd :P

Maar alles gaat goed. Alleen zou ik de 2e 4pins P4-stekker ook nog op je moederbord aansluiten. Je hebt het dan wel niet perse nodig: je weet nooit waar het goed voor is qua stabiliteit.

Je bent vrij onzeker wat het bouwen betreft, maar zoals je ziet gaat alles vrij makkelijk als je logisch nadenkt.

(even voor de zekerheid: je hebt wel de afstandbusjes voor je moederbord gebruikt, he?: das namelijjk een van de weinige dingen waar je veel mee kunt verzieken)

Ik zou dat graag doen ik heb alleen geen 2e vier-pins stekker. Ook niet bij de los meegeleverde kabels van de voeding. Er zit maar 1 x 4-pins stekker aan de voeding?
Ik ben inderdaad wat onzeker en bang dat ik schade toebreng door verkeerde stekkers (lees voltages) in een onderdeel te prikken. Wat hulp van jullie kant geeft me een goed gevoel.

Wat betreft de afstandsbusjes, die heb ik geplaatst. het ging eigenlijk van een leien dakje tot aan de kabel configuratie. Er zitten ook zo onnoemelijk veelsoortige kabels bij. Om gek van te worden.

Ik ga nu naar mijn werk en kom in de middag weer thuis. Dan wil ik graag de SATA-aansluitingen met je doornemen. Ik zal weer foto's maken om het e.e.a. te verduidelijken. Fijn dat je me helpt.

Hee heb je de onderdelen binnnen ?:thumb:

is het al gelukt hoe ver ben je ?

Hoi Bluray,

Nu voel ik me helemaal veilig. Ik zal aan het einde van de middag weer reageren, want ik moet nu weg. Ik hoop dat jij en Marsmannetje me door de laatste stappen heen willen loodsen. Ik ben al een heel eind, lees bovenstaande berichten maar. Hopelijk tot straks.

Hoi Bluray,

Nu voel ik me helemaal veilig. Ik zal aan het einde van de middag weer reageren, want ik moet nu weg. Ik hoop dat jij en Marsmannetje me door de laatste stappen heen willen loodsen. Ik ben al een heel eind, lees bovenstaande berichten maar. Hopelijk tot straks.

oke veel plezier en lukken gaat het :D

Ik heb hetzelfde bord en videokaart als jij en naar mijn weten heb je alle kabels correct aangesloten.
Ikzelf heb wel een 8 pins connector in mijn moederbord gestoken.dus het klepje kon erbij mij af.
Het is echter ook zonder die 8 pins werkend te krijgen anders zouden ze hem van de fabriek af niet dicht maken met een klepje.
Wat betreft de S-ATA aansluiting aangezien je 1 S-ATA schijf gebruikt kan je die het beste op de bovenste aansluiting zetten.Nummertje 1 in het boekje.

De oranje S-ATA ansluiting is voor een snelle back-up schijf of als je 2 S-ATA schijven in je bezit hebt een Super Speed Setup dus een raid configuratie.

ik hoop dat je verder komt suc6:thumb:

En nog de scan (bijlage) van de losse aansluitingsmogelijkheden op de voeding.

Maar op deze zie je toch de 8-pin 12V-aansluitng.
Maar oke.. het kan zonder.

Sata is zo simpel als wat: Er past maar 1 type voedingskabel in je sata-schijven. En dan moet je een sata-kabel van je sata-schijf naar moederbord brengen.
In het algemeen boeit het niet in elke je het doet, of welke kant je in de schijf zet en welke in het moederbord.
Het past maar op 1 manier :)

Ik heb hetzelfde bord en videokaart als jij en naar mijn weten heb je alle kabels correct aangesloten.
Ikzelf heb wel een 8 pins connector in mijn moederbord gestoken.dus het klepje kon erbij mij af.
Het is echter ook zonder die 8 pins werkend te krijgen anders zouden ze hem van de fabriek af niet dicht maken met een klepje.
Wat betreft de S-ATA aansluiting aangezien je 1 S-ATA schijf gebruikt kan je die het beste op de bovenste aansluiting zetten.Nummertje 1 in het boekje.

De oranje S-ATA ansluiting is voor een snelle back-up schijf of als je 2 S-ATA schijven in je bezit hebt een Super Speed Setup dus een raid configuratie.

ik hoop dat je verder komt suc6:thumb:

Thanks Sigilens,

Weer een vraag minder, uit boekje van moederbord kon ik niet opmaken waar de oranje SATA aansluiting voor diende. Ik hoef er dus (voorlopig)niets mee te doen, mits ik in de toekomst een extra HDD plaats en met RAID ga werken.

Laatst bewerkt:
Maar op deze zie je toch de 8-pin 12V-aansluitng.
Maar oke.. het kan zonder.

Sata is zo simpel als wat: Er past maar 1 type voedingskabel in je sata-schijven. En dan moet je een sata-kabel van je sata-schijf naar moederbord brengen.
In het algemeen boeit het niet in elke je het doet, of welke kant je in de schijf zet en welke in het moederbord.
Het past maar op 1 manier :)

Ok, ik heb de "platte" voedingskabels achterin de HDD en Optische schijf gedaan. Dat wijst inderdaad zichzelf en het past maar op 1 manier. Maar de 6-pins uiteinden van deze voedingskabels waar gaan deze in de voeding? Ik heb op onderstaande bijlage omcirkelt waar ik ze nu in heb zitten? Ik hoor het graag.

Bijlagen

• aansluitingen voeding HDD en optisch.jpg
    aansluitingen voeding HDD en optisch.jpg
    95,2 KB · Weergaven: 81
Ok, ik heb de "platte" voedingskabels achterin de HDD en Optische schijf gedaan. Dat wijst inderdaad zichzelf en het past maar op 1 manier. Maar de 6-pins uiteinden van deze voedingskabels waar gaan deze in de voeding? Ik heb op onderstaande bijlage omcirkelt waar ik ze nu in heb zitten? Ik hoor het graag.

T staat eronder: sata-connector :)
Goed dus.

T staat eronder: sata-connector :)
Goed dus.

Zo gaat het lekker. Ik ben er bijna. Ik heb nu alleen nog allerlei losse kabels van de behuizing. Ik kan geen wijs uit het moederbordboekje wat waar moet. Ik heb een foto gemaakt van de 4 kabels. Het waren eigenlijk 5 kabels want er zat 1 SATA kabel bij, die heb ik in SATA-aansluiting 3 van het moederbord gedaan. Volgens jou maakt het niet uit welke SATA kabel in welke SATA connector gaat, toch?

Als je kijkt naar de layout van het moederbord (zie bijlage hierboven) waar moet wat? Ik heb in het rood erbij geschreven wat er op de connectors staat.

Bijlagen

• Stekkers behuizing.jpg
    Stekkers behuizing.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt:
Zo gaat het lekker. Ik ben er bijna. Ik heb nu alleen nog allerlei losse kabels van de behuizing. Ik kan geen wijs uit het moederbordboekje wat waar moet. Ik heb een foto gemaakt van de 4 kabels. Het waren eigenlijk 5 kabels want er zat 1 SATA kabel bij, die heb ik in SATA-aansluiting 3 van het moederbord gedaan. Volgens jou maakt het niet uit welke SATA kabel in welke SATA connector gaat, toch?

Als je kijkt naar de layout van het moederbord (zie bijlage hierboven) waar moet wat? Ik heb in het rood erbij geschreven wat er op de connectors staat.

De USB heb ik inmiddels gevonden zie bijlage. Wat is nu het verschil tussen de verschillende aansluitingen, want er staan andere waarden bij. De USB module kabel (zie bijlage) heb ik inmiddels aangesloten. Volgens de handleiding kan dat op een van de 3 connectors. Toch vind ik dat vreemd want de waarden van de verschillende connectors zijn anders (zie bijlage).

Bijlagen

• USB aansluitingen.jpg
    USB aansluitingen.jpg
    92,2 KB · Weergaven: 65
De 1394 port heb ik inmiddels ook gevonden. Ik heb twee kabels. 1 van de behuizing en 1 van de module kabel. Ik heb echter maar 1 connector vrij, dus ik heb gekozen voor de kabel van de behuizing. Daar kan ik namelijk gemakkelijker bij, bovendien heb ik al een standaard firewire-aansluiting op het moederbord aan de achterzijde.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan