PC loopt vast tijdens opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ Wanderer:
Volgens de klusjesman is lang niet elke pc in staat om vanaf de USB op te starten. Bovendien weet ik zeker dat de oude XP cd rom wel bootable is, deze heb ik namelijk al jaren, en enkele malen gebruikt op die manier. Maar toch weer bedankt voor het meedenken :D

Volgens de klusjesman is lang niet elke pc in staat om vanaf de USB op te starten.
Daar heeft de "klusjesman" volkomen gelijk in,maar ik heb dan ook nooit beweerd dat dit wel zo zou zijn ;)

Overigens moet het wel een oud beestje zijn,wil een PC niet van USB kunnen booten is mijn ervaring.
Bovendien weet ik zeker dat de oude XP cd rom wel bootable is, deze heb ik namelijk al jaren, en enkele malen gebruikt op die manier.
Ik twijfel op voorhand aan niemands antwoorden of expertise,maar ik ben geen helderziende met een glazenbol,waar ik in kan zien hoe het met de ervaring t.a.v. PC's gesteld is van mensen die hier met vragen\problemen komen.

Ervaring heeft mij geleerd dat een beetje doorvragen,tussen de regels doorlezen en vragen letterlijk iets testen,de meeste kans op de juiste informatie geeft.

Een klein voorbeeld als je het niet erg vindt.

Ik vraag iemand of hij\zij weet hoe een bootable iso te branden en krijg ja alsantwoord en de mededeling dat de cd niet wil booten :confused: :shocked:

Bij wat doorvragen blijkt dat de iso is uitgepakt en los op de cd is gezet,dat wordt je dus mooi op het verkeerde been gezet begrijp je ;) De persoon in kwestie wist er dus de ballen van :o :)

Vandaar mijn vraag,of je de USB-stick even zou willen testen op een andere PC,dat weten we zeker dat er niets is mis gegaan met het aanmaken van de bootable USB-stick.

De reden van mijn voorstel,om het met de USB-stick de chkdsk te draaien,vond ik op dit forum.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1070506

De oorzaak van de problemen zijn geheel anders dan bij jou,maar het feit dat er op geen enkele manier kan worden opgestart (booten) is hetzelfde te noemen.

Het lukt daar alleen met de USB-stick + NTFS4Dos.

We zijn op het forum natuurlijk altijd afhankelijk van het soort storing en de medewerking van de topic starten,jij dus,om dergelijke oplossingen te testen en als die dan werken,te gebruiken voor iemand met dezelfde problemen ;) :thumb:

Sorry voor de wat lange reply,maar vond het wel zinvol om e.e.a. toe te lichten.

Hopelijk wordt je probleem vandaag opgelost en zoja,laat ons weten hoe het gelukt is.

Greetz wanderer.

Laatst bewerkt:
@Wanderer,

Dank voor je uitgebreide uitleg.

Ik begrijp helemaal dat het voor jullie soms lastig is om in te schatten hoeveel de persoon met het probleem begrijpt. Mijn opmerkingen naar jou toe waren ook niet bedoeld in de trant van ":mad: ik doe het heus wel goed!!! :evil: " maar meer als extra info naar jou toe. Excuus als het anders overkwam. :D

Maar nu je het toch over ISO branden hebt, als je een ISO bestand hebt gedownload, dan hoef je dat dus niet uit te pakken, maar kun je zo op een cd/dvd branden? Kijk, hier heb ik dus geen ervaring mee, en het bestand dat ik op jullie advies had gedownload (ERD commander) is een ISO bestand. Hier heb ik nog niets mee gedaan, omdat ik daar geen ervaring mee heb. Werkt dat ook vanaf een USB stick?

Je ziet, als ik iets niet (zeker) weet, vraag ik het wel, zeker gezien alle medewerking die ik hier tot nu toe heb gekregen, en waar ik erg blij mee ben!!! :)

Groet, Anita

Mijn opmerkingen naar jou toe waren ook niet bedoeld in de trant van " ik doe het heus wel goed!!! " maar meer als extra info naar jou toe. Excuus als het anders overkwam.
Om je gerust te stellen,het kwam niet verkeerd over ;)
Maar nu je het toch over ISO branden hebt, als je een ISO bestand hebt gedownload, dan hoef je dat dus niet uit te pakken, maar kun je zo op een cd/dvd branden?
Ja,in b.v Nero via Recorder > Burn Image,zie afb.
het bestand dat ik op jullie advies had gedownload (ERD commander) is een ISO bestand. Hier heb ik nog niets mee gedaan, omdat ik daar geen ervaring mee heb. Werkt dat ook vanaf een USB stick?
Volens xxrene wel,ik zal eens kijken hoe dat zou moeten en anders hoop ik de xxrene hier op reageerd ;)

Doe mij intussen het plezier de USB-stick te testen op de PC waarvan je nu werkt ;):thumb:

Greetz

Bijlagen

• nero.JPG
    nero.JPG
    38,6 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
Hoi,

De USB stick ook op deze pc (ook 2006) uitgeprobeerd, maar ook zonder resultaat.

Heb BootFlashDos.exe gedownload en gedraaid, en op de USB stick staan nu de bestandjes IO.SYS en MSDOS.SYS. Heb zelf het idee dat er nog 1 mist, maar weet niet welke. Bij het draaien van BootFlasDos heb ik wel de mogelijkheid om vier vinkjes te zetten, heb ik niet gedaan.

Doe ik iets verkeerd? Had ik toch een vinkje moeten zetten? (Opties: Quick Format/Force Volume Dismount/Don't rewrite MBR code/Enable LBA (Fat16X)..):eek:

Het betreft de volgende bestanden.

COMMAND.COM
IO.SYS
MSDOS.SYS

Je moet wel zorgen dat de verborgen bestanden en mappen zichtbaar zijn,anders zie je Command.com niet.

Verkenner > Extra > Mapopties > Tablad Weergave,haal het vinkje weg bij

"Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen(aanbevolen)"

"Extensies voor bekende bestandstypen verbergen"

en vink het vakje voor "Verborgen bestanden en mappen weergeven" aan.

Dan Toepassen en OK.

Het kan zijn,dat je de bios instellingen om van USB te kunnen booten op deze PC,moet aanpassen.

Maar probeer eerst dat boormenu te krijgen om daar te kunnen kiezen,dan weet je ook gelijk hoe dat er uit ziet.

Met F8 of een andere F-toets opstarten,Esc kan wellicht ook.

Op de toets blijven tappen direct tijdens opstarten.

Ik heb net ERD op USB-stick gezet en ga nu kijken of die wil opstarten ;)

Greetz

Ok, ik mis COMMAND.COM

;) verborgen bestanden weergeven staat aan, en de bios is ook al aangepast. :p

Ga ik nu op zoek naar COMMAND.COM...

Kijk opnieuw op de USB-stick,command.com moet je nu wel kunnen zien.

Had verborgen bestanden al aangezet vóór jouw berichtje, en de bios ook. Was ook al in mij opgekomen dat het gewoon onzichtbaar zou kunnen zijn. Maar helaas, geen command.com aanwezig.

:D Nou, lachen...

Het bestand gedownload en naar de USB stick gekopieerd, krijg ik tot mijn grote verbazing de melding of ik het bestand wil overschrijven... huh???
Nogmaals eens goed gekeken naar de weergave van de mappen, en wat blijkt, er stond een vinkje voor het regeltje "beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen)"... tja... Dat heb ik weggehaald, en nu zie ik het wel staan.

De niet-opstartende pc had zopas ook weer goede zin, nadat ik nogmaals wat stekkertjes ben nagelopen. Viel me op dat er een stekkertje aan de harddisk erg wiebelig zit... In elk geval alles nog maar weer eens goed aangedrukt, en warempel, hij startte weer op. Tot aan het activeren dus. Gelukkig kan dat ook via de telefoon, en op dit moment draait hij weer. Maar hoe lang... de digitale klusjesman komt zo dadelijk wel langs, hij is al op de hoogte van de stand van zaken. Zoals ik al eerder aangaf, op software gebied durf ik veel met mijn pc, maar hardwarematig ben ik niet zo sterk... solderen en dergelijke kan ik niet bijvoorbeeld :D

Ik heb in elk geval nu eerst via het netwerk onze foto's veilig gesteld... pffff... :o die ga ik dus mooi zo snel mogelijk op cdrom branden! (dat vond ik nog het ergste, de kans dat die foto's allemaal weg waren...)

PC uit de kast gehaald, en opengemaakt. Voor zover wij kunnen zien zitten alle kabeltjes en stekkertjes op hun plaats... Geen loshangende stekkertjes en dergelijke. Wel even alles nog voorzichtig aangedrukt.
nadat ik nogmaals wat stekkertjes ben nagelopen. Viel me op dat er een stekkertje aan de harddisk erg wiebelig zit.
Tsja Anjoyme,niet ***lig bedoeld,maar zo zie je maar.........
Het bestand gedownload en naar de USB stick gekopieerd, krijg ik tot mijn grote verbazing de melding of ik het bestand wil overschrijven... huh???
Nogmaals eens goed gekeken naar de weergave van de mappen, en wat blijkt, er stond een vinkje voor het regeltje "beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen)"... tja... Dat heb ik weggehaald, en nu zie ik het wel staan.
Ok,ook weer opgelost,ik begreep er niks van en was al van plan je te vragen de mapopties nog eens te controleren ;)
en op dit moment draait hij weer. Maar hoe lang
Tien tegen een dat het stekertje de boosdoener was,dus ik verwacht dat hij het blijft doen.

Greetz

En bedankt hè... :shocked:

Maar goed, booten met de usb stick werkt nog steeds niet, terwijl ik wel heb aangegeven in de bios dat hij éérst naar de usb moet kijken, zelfs inclusief command.com! (Nu heb ik het over de pc waarop ik nu al de hele tijd zit te posten...)

Groet, Anjoyme/Anita

Probeer toch dat bootmenu te vinden onder een van de F-toetsen of Esc,dan kun je direct voor de USB-stick kiezen.

De ERD start mooi op van USB-stick,daar heb ik PeToUSB voor gebruikt.

http://gocoding.com/page.php?al=petousb

De instellingen in de afb.

Welke schijven heb je eigenlijk in de PC,IDE of SATA.

De aansluitkabels in de afb.

En welk van de kabeltjes zat er nu niet goed vast?Of was het een stroomkabeltje?

Greetz

Bijlagen

• erd.JPG
    erd.JPG
    34 KB · Weergaven: 51
  • IDE_V_SATA.jpg
    IDE_V_SATA.jpg
    2 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Oké, dan hier de uitslag van digitale klusjesman...

Daar het me in eerste instantie gelukt was (hoe? Geen idee... per ongeluk waarschijnlijk?) om de pc te starten, ging hij redelijk optimistisch van start. Het leek ook allemaal redelijk goed te gaan, we konden het register opschonen, en hij gaf nog wat goede adviezen, het systeem kon meerdere malen opnieuw opgestart worden zonder problemen, én de bios kon benaderd worden.
Tot hij op een gegeven moment de muis niet meer kon bewegen, en de pc niet meer reageerde op wat voor toetsenbord actie dus ook. Kortom, hij was weer vastgelopen. Daarna heeft hij ook niet meer gedraaid, wat we ook probeerden.

Ook hij staat voor een raadsel. Eén van de condes(at)oren (ehem... één van beiden dus) leek enigszins bol te staan, en dat zou eventueel de onstabiliteit van de Bios kunnen verklaren. Of zo.

Na twee uur prutsen hebben we de pc officiëel zwaar ziek verklaard, op sterven na dood, en hebben we besloten om euthanasie toe te passen. Enkele onderdelen (onder andere de dvd brander) komen in aanmerking voor transplantatie, en de schijven worden nog even aan een nadere inspectie onderworpen om belangrijke data veilig te stellen.

Enkele vreemde dingen waar de beste man tegen aan liep:
* er bleken twee harde schijven in het systeem te zitten, terwijl ik dacht dat er één in zat, die was opgedeeld in twee partities.
* de tweede harde schijf was een SATA schijf, die echter via iets dat ULI Raid heet aangesloten zat. waarom?
* De harde schijven werden behóórlijk warm, terwijl de kap er niet eens op zat. De ventilator draaide echter goed.
* Bij het opstarten werden de schijven allemaal keurig herkend in de bios, terwijl even later de ULI Raid manager ze niet meer kon vinden, op dat moment bleef hij steeds steken (en kon ik lezen: Identifying IDE drives).

Kortom... een vreemd samengestelde pc...

Beste mensen hier, allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp. Hoewel ik zelf bepaald geen computer analfabeet ben, en familie en buren regelmatig op de stoep staan of bellen omdat ze een probleempje met de pc hebben en Anita het dan vast wel weet, voel ik me niet echt een expert. Dan is het fijn om een plaats te hebben waar je terecht kunt met je eigen vragen.

Nogmaals hartelijk dank, en ik zal zeker nog eens gebruik maken van dit forum, ook al is het alleen maar om info te zoeken.

@Wanderer: ik ga nog even proberen of deze (goede) pc wil starten van af USB. In mijn kapotte pc had dat op het moederbord ingesteld moeten zijn en werkte dat dus niet...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan