PCI-Express x16 slot problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

SlisheR

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2008
Goedendag.

Het is al een lange tijd terug sinds ik Helpmij.nl heb bezocht. Kudo's aan de nieuwe lay-out btw. ;) Here we go:
Vorige week was het weer eens tijd om mijn computer-kast te verschonen en te stofzuigen (doe ik wel eens regelmatig). Alles liep vlotjes zoals gewoonlijk, totdat ik alles weer in zijn plekje stopte en mijn externe (ATI Radeon HD 3850) videokaart niet meer postte. Het eerste wat ik dus probeerde was de aansluitingen nogmaals double-checken, de kaart er weer uit- en in stoppen en het nogmaals proberen. Het laatste heb ik ruim 5 keer geprobeerd, maar helaas zonder eindsucces.

Ik heb geen (complete) reserve PC waar ik de videokaart in heb kunnen uittesten om te kijken of het aan de kaart ligt. De DVI-I kabel maar weer eens in de ingebouwde video-input gestopt en gekeken of alles naar behoren werkte. Yep, geen problemen. Het zal dus waarschijnlijk aan mijn kaart liggen, dacht ik.

Het is een videokaart die best lang mee is gegaan en mij absoluut veel plezier heeft geleverd. Hierom wil ik ATI ontzettend bedanken.
Na een dag lang naar onderdelen te kijken en te vergelijken, heb ik besloten om mijn behuizing, voeding en mijn videokaart up te graden (ditmaal een Sapphire Radeon HD 6850 met een 550W PSU, min. vereist 500W). Alles keurig netjes in mijn nieuwe behuizing geïnstalleerd en geplaatst en de nieuwe videokaart uitgeprobeerd: hetzelfde resultaat als de oude videokaart.

Nou zit ik met de gedachte dat het waarschijnlijk aan mijn PCI-Express x16 slot kan liggen. Diep onderzoek gedaan naar oplossingen die mij uit deze hel konden helpen en de volgende punten uitgeprobeerd:

1. CMOS resetten d.m.v. de CMOS batterij er uit te halen en vervolgens terug in te stoppen. Geen geluk. Ook geprobeerd met de jumper (chassis).
  2. De on-board RealTek LAN driver uitgeschakeld. Nope.
  3. Primaire videokaart als PCI instellen. Daarna ook geprobeerd de onboard videokaart uit te schakelen. Jammer.
  4. De videokaart er ruim 10 keer uitgehaald en teruggeplaatst.
  5. De videokaart los van het moederbord gekoppeld en alleen de 6-pin kabel er in gelaten om te kijken of de GPU-koeler draait. Deze draaide niet en draait alleen als die is aangesloten op het moederbord. Dit betekent dat het moederbord de videokaart wel pakt.
  6. Via de onboard videokaart naar Windows ge-boot en de drivers geïnstalleerd voor de nieuwe videokaart.
  7. Kijken of er een onbekend apparaat staat gelijst in het Aparaatbeheer (Device Manager) van Windows.
  8. Kijken of er nog extra onderliggers onder het moederbord zijn geplaatst. Nee, alle onderliggers zijn in gebruik en er zijn geen extra's geplaatst (dit controleren omdat het moederbord zich raar kan gedragen of helemaal niet kan starten als er extra onderliggers zijn geplaatst).
  9. Het tweede poortje uitgeprobeerd.
  10. Nogmaals controleren of alle kabels goed zijn geplaatst.
  11. Een nieuwe monitor aangeschaft. Het was er tijd voor anyway.

Wat ik nog niet heb uitgeprobeerd is de oude videokaart uitgeprobeerd met de nieuwe voeding. Dit zal ik vanavond uitproberen zodra ik thuis ben (ben momenteel op kantoor).

Ik heb bijna geen raad meer anders dan een nieuwe moederbord aanschaffen. Toch kan ik het feit niet uitsluiten dat de GPU-koeler wel draait als hij op het moederbord staat aangesloten.

Nog een feit dat ik niet kan uitsluiten is dat mijn 550W ATX PSU een 8-pin connector heeft en mijn mobo een 4-pin heeft. Ik had gelezen dat hij alsnog functioneert als ik er 4 van de 8 aansluit. Dit klopte dus ook. Misschien dat de volledige 550W niet wordt doorgegeven via de 4-pins?

Met de tijd mee verlies ik opties en krijg ik meer hoofdpijn. Ik heb een druk leventje en mijn wil om mijn pc-set z.s.m. te laten functioneren neemt ook niet af, daarom dus een hardnekkige hoofdpijn en eventuele rug- en nekklachten. :(

Bij voorbaat dank, met vriendelijke groet.

Eventuele specs van mijn systeem:
Moederbord: ASUS M4A88TD-M Evo/USB3
CPU: AMD Athlon II X2 250
RAM: 4GB Kingston DDR3
PSU: 550W ATX 8-pin
SATA: 3.5 160GB
GFX: Sapphire Radeon HD 6850

Laatst bewerkt:
Hoi,

Dat klinkt als een defect moederbord.
Stofzuigen in een kast is nooit erg slim ivm statische spanning, wat volgens mij nu het geval is.
Er hoeft maar een klein condensatortje de geest te hebben gegeven en je kan rare problemen krijgen.

Zelf heb je alles al geprobeerd wat het kan zijn.
Ik vermoed niet dat het je voeding is, anders had je ook wel problemen met booten op onboard.
Heb je het PCI-e slot goed gecontroleerd of vuil of misschien een haar van de stofzuigborstel.

Mocht dit niet het geval zijn en je mobo valt nog in de garantie => RMA :)De geschiedenis van je Mobo is toch niet relevant en dat hoeft niemand ook te weten.

Bedankt voor je reactie, mukkel.
Voor het stofzuigen wees ik er wel zeker van dat de stroom er minstens 2 minuten uit lag (I/0 op 0).
De PCI-e slot ook nauwkeurig gecontroleerd voor enige stofdeeltjes of dergelijke, er ook met zorg in geblazen.

Ik heb nog een garantie op het moederbord en kan het eventueel terug opsturen.
Tevens ook vergeten te vermelden dat de CMOS batterij het gewoon goed doet (mobo vorig jaar aangeschaft, batterijen gaan meestal ca. 5 jaar lang mee).
Weet je trouwens ook zeker dat het niet aan de 8-pin connector kan liggen die ik aan de 4-pin slot heb aangesloten?

Ik zal vanavond ook eens proberen om te kijken of de x16 slot wordt herkend op Windows. Ik zag alleen de PCI-slot onder het Apparaatbeheer en geen x16.
Door de BIOS ben ik een aantal keer zorgvuldig doorheen geweest, maar misschien dat ik de optie om de x16 slot in te schakelen heb gemist (reden dat de videokaart na het stofzuigen het niet meer deed was misschien omdat de slot ook was uitgeschakeld na het stofzuigen van de randen van de CMOS batterij, dat het de BIOS heeft 'ge-default'.

Mvg.

Laatst bewerkt:
Neuh aan die 8 pin op 4 pin maakt niets uit.
Per mobo is dat verschillend, m'n oude had een 4 pin en m'n huidige een 8.
Als je qua bekabeling niets veranderd hebt, dan zit daar de fout niet.

Spanning van je mobo af is goed gedaan, alleen kun je zelf nog statisch geladen zijn of je hebt het opgewekt.
Denk hierbij aan de stroomstoten die je soms krijgt aan bv de deurklink ect.
Vandaar dat Pc-boeren zo'n ontladings-bandje om doen. Maar niet iedereen heeft dat thuis liggen :)

Een moederbord heeft niet veel nodig om de pijp uit te gaan.

Laatst bewerkt:
Neuh aan die 8 pin op 4 pin maakt niets uit.
Per mobo is dat verschillend, m'n oude had een 4 pin en m'n huidige een 8.
Als je qua bekabeling niets veranderd hebt, dan zit daar de fout niet.

Spanning van je mobo af is goed gedaan, alleen kun je zelf nog statisch geladen zijn of je hebt het opgewekt.
Denk hierbij aan de stroomstoten die je soms krijgt aan bv de deurklink ect.
Vandaar dat Pc-boeren zo'n ontladings-bandje om doen. Maar niet iedereen heeft dat thuis liggen :)

Een moederbord heeft niet veel nodig om de pijp uit te gaan.

Nogmaals bedankt voor het reageren.
Ik heb de zaak gebeld waar ik het moederbord vandaan heb gehaald en de techneuten gaan het in hun lab uitgebreid testen. Mocht het zijn dat het inderdaad aan het slot ligt, wordt een nieuw moederbord voor me vergoed.

Verder heb ik gister niet veel tijd gehad maar de andere dingen die ik heb uitgeprobeerd is de Primaire videocontroller op iedere optie uitgeprobeerd en opnieuw gestart - dit had geen baat. Ook ben ik even in Windows goed gaan kijken of de x16 wel wordt herkend en jammer genoeg is dat niet zo.

Dat van het anti-statische bandjes wordt (werd) mij ook altijd aangeraden, maar ik dacht dat het tot nu toe altijd probleemloos is verlopen, dus zal ik die nu ook niet nodig hebben. Eigen schuld, dikke bult zouden we dan zeggen, hé :).

Het wordt dus: het moederbord langs brengen en diep laten testen of het dus echt aan het slot ligt. Ik zal de topic dan ook bijwerken in het geval dat iemand anders hetzelfde probleem als mij heeft.

De PCI-Express x16 slot is inderdaad defect:
mobo-screen.png

Bijlagen

• mobo-screen.png
    mobo-screen.png
    8,4 KB · Weergaven: 58
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan