QR Scannen op eigen mobiel

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Besturingssysteem
Win 11
Er wordt soms verzocht een op eigen mobiel getoonde QR code te scannnen met je eigen camera. Tot op heden niet gelukt. Aanwijzingen via Google zinloos want die werken niet of ik begrijp ze niet. M.a.w. hoe scan je een QR op je eigen mobiel met je mobile cam

Dat is inderdaad een beetje kip en ei verhaal…. Je moet de qr code aan de camera laten zien, maar hij is alleen te zien op een telefoon. Dus hoe haal je de camera uit je telefoon :).
Ik gebruik (iPhone) altijd QRafter om te scannen; dat kan ook opgeslagen foto’s scannen. Dus scannen zonder camera. Eerst een schermafdruk maken van de qr-code en dan lees je de foto van de code dus gelijk in het programma in. Dat werkt perfect.

Het probleem blijft: ik heb Qrafter premium maar krijg nergens de qr code te zien. Wat doe ik fout in de volgorde?

Een QR is om analoog te verbinden met digitaal. Zoals een betaalverzoek op een papieren factuur of een aanbieding in een folder.

Alles hangt een beetje van je smartphone af.
Ik heb een Samsung en die leest QR codes gewoon in de camera app. Je krijgt dan een popup met mogelijke actie(s).
Indien jouw smartphone dat niet heeft dien je dus een app te gebruiken zoals Qrafter.
Je opent de app, richt de camera naar de QR code en indien nodig tik je op het scherm om de QR code te scannen.
Je krijgt dan normaal de tekst vervat in de QR code en kan daarmee de juiste actie kiezen zoals URL bezoeken, tekst kopiëren, ...

Het probleem blijft: ik heb Qrafter premium maar krijg nergens de qr code te zien. Wat doe ik fout in de volgorde?
Je opent QRafter, en kiest dan <Scan from Photos>. Dan lees je de foto in, en daar zie je dan de code van.

\Schermafbeelding 2024-11-16 om 01.00.29.jpeg

De opmerking van merlin is hIer. Niet relevant, want ik vermoed dat hij de vraag niet helemaal goed gelezen heeft :).

Waar en hoe lees je de foto in. Ik zie de qr werkelijk nergens !!

screen-dump maken van de QR-code en dan die foto kiezen in QRafter?

Dat is precies wat ik heb gezegd in #2 met een plaatje erbij hoe je die dan in QRafter kan inlezen. Anders dan in de trein stappen en het voordien, kan ik het niet beter uitleggen :).

Er wordt soms verzocht een op eigen mobiel getoonde QR code te scannnen met je eigen camera. Tot op heden niet gelukt. Aanwijzingen via Google zinloos want die werken niet of ik begrijp ze niet. M.a.w. hoe scan je een QR op je eigen mobiel met je mobile cam
Eigenlijk verdient dit een berichtje naar dergelijke webmasters toe. Hulpmiddelen zoals QR's zijn leuk, als ze op de juiste manieren gebruikt worden. Een hamer gebruik je immers ook niet om je tegels vast te drukken. ☺️

Dat is precies wat ik heb gezegd in #2 met een plaatje erbij hoe je die dan in QRafter kan inlezen. Anders dan in de trein stappen en het voordien, kan ik het niet beter uitleggen :).
Dat lijkt zo en zou moeten. Ik probeer het al sinds twee jaar als het zich voor doet. Nog nooit gelukt. Ook niet via Google of via dit forum. Het gaat dus zo: een prog. Geeft een qr code met info die vrijkomt na scannen van de qr code: okay: met de camera van uw eigen mobiel: camera instellen >> qr verdwenen: qr weer erbij halen: camera foetsie. Foto van qr nemen camera aan : qr nergens te vinden laat staan te scannen. Simpele gegevens maar nog nooit een scan!!!!!

Je leest dus niet goed, want het is al een paar keer gezegd: EERST EEN SCREENSHOT MAKEN van de QR code en die opslaan in je afbeeldingen. Díe kan je perfect en correct inlezen in QRafter. Zie het plaatje van het startscherm in #7.

Screenshot verdwijnt vrijwel direct naar photo’s. Nou kan ik twee dingen doen.scannen in photo’s of qr uit photo’s apart op scherm zetten en scannen.Echter de qr is dan verdwenen! Al twee jaar lang. Sinds 1993 zit ik qua hobby en beroep achter de computer. Update als eerste indien mogelijk: hardware en software. Maar een qr code scannen op mijn mobiel zit er al twee jaar niet in. Ik stuur degene die mij online laat zien hoe je het wel moet fysiek 12 flessen wijn aan huis: wie wil??

Heb je een voorbeeld van een "bron" QR-code die niet wil lukken, komt die via mail, website, gedrukt op A6-je, buiten op straat?

Terug
Bovenaan Onderaan