• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rang met voorwaarden

Miertjee

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2018
In het bijgevoegde bestand wil ik sorteren op de kolom doorstroming (geel). De rang in die kolom is gebaseerd op de laatste kolom punten (blauw). In die kolom zitten echter dubbele waarden. Er zijn 3 regels met 60. Dat mag, dat is geen probleem. Het probleem is dat de regel met 60, met de hoogste waarde in de kolom totaalscore (roze), in de kolom doorstroming de hoogste rang moet hebben. Dus daar wil ik niet 3 kinderen op plek 6 hebben, maar gewoon plek 6, 7 en 8. Ze staan nu dan ook op de verkeerde volgorde. Ik wil dus een rang met voorwaarden, maar hoe doe je dat?

Ik kan de rang niet baseren op de kolom totaalscore (roze)want het komt wel voor dat een kind in de roze kolom op plek 6 zou staan, maar in de blauwe kolom op plek 7 en de doorstroming wordt bepaald op de blauwe kolom.
Is het een beetje duidelijk?

Bijlagen

Selecteer het gebied A5 t/m M25
Sorteren en filteren
Aangepast sorteren
Sorteren op kolom M van groot naar klein
Sorteren op kolom L van groot naar klein
OK

Is dat wat je wilt?

Nee, niet helemaal. Ik wil dat hij in de eerste kolom de rang anders neerzet, met rang 6, rang 7 en rang 8 en niet 3x 6.

Is de sortering wel goed zo?
Als de sortering wel goed is kun je kolom A gewoon vullen met de getallen 1 t/m 21.
Je kunt dat eventueel automatiseren door kolom A te vullen met de formule
Code:
=RIJ()-4

Maar hoe wordt kolom A nu gevuld?

Met de functie Rang.Gelijk. Sorry, ik heb alleen het tabelletje uit een ander bestand gehaald en de waardes geplakt, niet de formules, daar had ik even niet over nagedacht. Er zitten nogal wat verwijzingen in het bestand, vandaar.
De functie Rang.Gelijk wil ik graag op de een of andere manier met voorwaarden. Of een andere functie die mijn doel bereikt.

Als kolom M de waarden gelijk zijn moet er denk ik gekeken worden naar kolom L voor de juiste volgorde
Maar als kolom L de waarden ook nog gelijk zijn (zoals in voorbeeld rij 14 en 15) waar moet er dan op gesorteerd worden ?

Klopt, als in M de waarde gelijk is moet er naar L gekeken worden. Soms zijn de waardes in L ook gelijk, zoals in rij 14 en 15 maar lang niet altijd. Rij 16 en 17 zijn ook weer ongelijk, net als rijen 10, 11 en 12. Soms is het gelijk, maar meestal niet. Hoe krijg je dan de rang in kolom A direct correct, zonder dat je handmatig moet corrigeren. Dat kan uiteraard wel, maar ik heb 20 van deze bestanden en meestal niet de tijd om er rustig naar te kijken en het te corrigeren. Als het moet dan moet het, maar als het automatisch kan zou dat zeker schelen. Plus, na 20 bestanden zwemmen de cijfers mij om mijn hoofd, daar heeft excel dan weer geen last van, dus de foutmarge zal kleiner of non-existent zijn.

Moeten de rangnummers in kolom A altijd uniek zijn?
Zo ja, dan sorteren op de manier zoals omschreven in #2 en kolom A vullen met de formule =Rij()-4 of de getallen 1 t/m 21.
E.e.a. is eventueel met een macro te realiseren die alle 20 bestanden onder handen neemt. Hebben alle bestanden dezelfde indeling?

Met VBa.
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
 With ListObjects("Tabel1")
   .Range.Sort .ListColumns("Punten7"), 2, .ListColumns("Totaalscore6"), , 2, , , 1
End With
End Sub

Terug
Bovenaan Onderaan