Sinds kort kan ik niet meer scannen

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Ik heb 2x Brother printers een DCP-9020CDW en een DCP-L2560DW, beide dus uitgevoerd incl. Flatbed scanner.
Beide printers staan al jaren draadloos in contact met de PC's in m'n netwerkje en werken probleemloos.
Normaal bedien je de Scannergedeelte vanaf een van de PC's, doormiddel van een bij de printer geleverd programma ControlCenter4, kortweg CC4 genoemd.
Als ik nu een Dokument op de Flatbed leg en ik activeer CC4, krijg ik een foutmelding: CC4-202-00000008
En als ik verder graaf, zie ik dat de Scanner geen contact kan maken met de PC (en dát terwijl er wel normaal geprint kan worden vanaf de PC)
Ergo: Dus er is wel contact.
Zelf krijg ik het idee dat er wat (andere software) in de weg zit van CC4
Omdat CC4 regelmatig onterecht op-popt op het PC-Scherm .
Uit eindelijk heb ik de DCP-L2560 verbonden via een USB kabel, en toen had ik geen probleem. Met de DCP-9020CDW lukte het niet om die met een USB-kabel te installeren.

Wat kan zo iets veroorzaken, en hoe valt dit te verhelpen.
Met vriendelijke groet
Dukkel
Oh ja, het Operating Systeem waarmee gewerkt wordt is Win11 24H2 NL, Build 26100.2161

Ha Dukkel,

Ik heb even zitten brainstormen om je zo goed mogelijk te ondersteunen. Zelf ben ik erg van try and error, dus ik wil het probleem graag stap voor stap aanpakken.

Voordat we gaan duiken in CC4, drivers of het gebruik van andere scanner-apps, ben ik eerst benieuwd naar de situatie op je andere computer(s). Je gaf aan dat het jarenlang goed heeft gewerkt in je netwerk met meerdere PC’s.

We weten nu dat je systeem draait op Windows 11, versie 24H2 NL, Build 26100.2161. Hoe zit het met de andere PC’s? Welke Windows-versies gebruiken die, en kun je daarop wel scannen zonder foutmelding?

Hallo Ron Verhaar
Ik ben blij met je pragmatische aanpak.
Alle 3 de PC's draaien op hetzelfde OS n.l.: Win11 24H2 Prof NL, Build 26100.2161.
Ik krijg dezelfde foutmelding op alle 3 de PC's als ik probeer te Scannen.
Printen doen ze daarintegen perfect vanaf elke PC

Ik neem aan dat je al op de foutmelding hebt gegoogled? Altijd handig om eerst bij de leverancier te kijken of het probleem daar al bekend is.

De leverancier geeft niet of nauwelijks sjoegge. Daar krijg je standaard antwoorden van, die ik allemaal meerdere keren al heb uitgevoerd.
KiJk, de printer werkt inderdaad, maar scannen hoo maar. (Dit is toevallig een afbeelding van m'n zw/wit printer DCP-L2560DW), die hetzelfde probleem heeft als m'n kleurenprinter DCP-9020CDW
Beneden staande aanwijzingen heb ik al meer dan 5 keer uitgevoerd.

Fout Scanner (driver) Mislukt 2024-11-06 154105.png

De leverancier geeft niet of nauwelijks sjoegge. Daar krijg je standaard antwoorden van, die ik allemaal meerdere keren al heb uitgevoerd.
Dus ook de handelingen die ik je heb aangereikt? Zoals: scannen vanuit een ander programma? Het helpt niet als je dat soort aanwijzingen niet uitprobeert.

Zelf scan ik tegenwoordig met Vuescan, omdat ik een Nikon scanner heb die door Nikon al zeker 15 jaar niet meer word ondersteund (over slechte service gesproken!). Ik had de scanner al bijna weggedaan, maar met VueScan is het geen enkel probleem; dat werkt gewoon. Dus probeer dat ook eens uit.

Voor Windows 10 maar in Windows 11 is het ongeveer het zelfde:
Ik zou de aanwijzingen opvolgen en dan eerst de driver verwijderen.
Er is een kans dat er een update geweest is van drivers. Een stuurprogramma opnieuw installeren verhelpt dat vaak niet.
Ga naar Instellingen > Apparaten > Printers en scanners. Zoek dan naar de scanner(s). Hardware eigenschappen aanklikken en naar het tabblad Stuurprogramma gaan. Hier staat de uitgave datum en je kan de driver verwijderen of terug gaan naar een vorige versie, wanneer deze er is.
Zouden de scanners niet meer geschikt zijn voor Windows 11, probeer dan IrfanView. Eerst de scanner laten herkennen voordat je deze kan kiezen als invoer.

Terug
Bovenaan Onderaan