Sitecom router gebruiken als wifi-versterker

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvdmaden

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2001
Ik heb een Sitecom draadloze router (type WL-535, handleiding staat hier), welke ik wil inzetten als versterker van mijn wifi-signaal. In de meterkast heb ik een Zyxel-modem van Telfort hangen. Vandaar loopt een UTP-kabel naar mijn garage. Daar wil ik de Sitecom aan koppelen, zodat ik in de hele tuin ook wifi heb. Ik heb op internet gelezen dat het mogelijk is de Sitecom daarvoor in te stellen. Ik heb hem als volgt ingesteld:
Sitecom1.JPGsitecom2.JPG
Maar helaas werkt het (nog) niet. Mijn apparaten weigeren het signaal op te pakken. Moet ik nog meer dingen instellen, of staat er iets niet goed? Alvast bedankt voor de hulp.

Als je de router op de zyxel modem hebt aangesloten zal je de router als accespoint moeten instellen, anders heb je een router achter een router wat conflicten kan geven ;)

Bedankt, dat ga ik proberen. Kan ik het dan wel zo instellen dat de naam van het draadloze netwerk en de toegangscode hetzelfde blijven als van de Zyxel modem? Ik wil namelijk niet steeds van draadloos netwerk moeten wisselen.

Het werkt nog niet...
Moet ik de andere instellingen ongewijzigd laten?
Ik kan bijv. "Universele-repeatermodus inschakelen (gelijktijdig werkend als AP en client)" aanvinken?
En moet de kabel die van de Zyxel in de Sitecom gaat, in de WAN-poort, of juist in 1 van de andere 4?

Bedankt voor de extra info. Ik heb deze doorgelezen, maar snap nog niet helemaal wat ik nu nog anders moet instellen.
Ik heb "Universele-repeatermodus inschakelen (gelijktijdig werkend als AP en client)" aangevinkt, waarna het even leek te werken.
Misschien toch iets met de IP-nummers? Hieronder de instellingen van mijn Zyxel-modem:

Zyxel.jpg

Hoe en wat moet ik nog veranderen qua instellingen in mijn Sitecom?

Ik heb nog eens wat verder gezocht op internet, en het volgende intussen gedaan:

1) Sitecom router gereset
2) Met UPT-kabel PC aan Sitecom gekoppeld (via één van de LAN-poorten).
3) Ingelogd op de Sitecom via de browser (192.168.0.1) en het Wifi-naam en wachtwoord van mijn Zylex-modem ingevoerd.
4) Na opslaan en browser afsluiten heb ik de kabel losgehaald en opnieuw (nu draadloos) ingelogd op de router via de browser.
5) Vervolgens heb ik DHCP uitgezet (modus op 'client' gezet), waardoor de router in brug-modus staat.

Maar als ik hem dan in de garage ophang (binnen het bereik van het wifi-signaal van de Zylex-modem), kan ik toch het wifi-netwerk niet overpakken achterin de tuin. En als ik hem aansluit op één van de LAN-poorten van de Sitecom, kan ik zelfs binnen niet meer op het wifi-netwerk komen. Wat doe ik fout of zie ik over het hoofd??

Je moet de Zyxel hoofdrouter gewoon laten staan zoals ie stond, niet in bridge mode...
Van de Sitecom schakel je de DHCP uit of je stelt hem als AP in. Zorg dat ie een ip adres heeft hoog in de ip range van de Zyxel, dan kun je er altijd bij.
Dan sluit je de Sitecom via de LAN !!!! aan op de LAN van de Zyxel.
Als alle wifi's vooraf werkten moeten ze nu ook werken en op de 3 LAN pooren van de Sitecom die over zijn kun je nog vast pc's aansluiten als je dat zou willen.
De Sitecom is nu eigenlijk een switch geworden.

Dit is precies zoals ik het had gedaan met de Sitecom router, behalve het IP-adres instellen.
Ik had ook nog een andere router liggen (Sitecom WL-351 300n), daar is het wel mee gelukt.
Mocht het nu alsnog conflicten gaan geven, hoe en waar moet ik dan het IP-adres van de Sitecom instellen?
En wat zou dat dan moeten zijn, bijv. 192.168.1.200?

Dit is precies zoals ik het had gedaan met de Sitecom router, behalve het IP-adres instellen.
Ik had ook nog een andere router liggen (Sitecom WL-351 300n), daar is het wel mee gelukt.
Mocht het nu alsnog conflicten gaan geven, hoe en waar moet ik dan het IP-adres van de Sitecom instellen?
En wat zou dat dan moeten zijn, bijv. 192.168.1.200?

Als het met de Sitecom WL-351 300n wel goed werkt met de procedure, zou ik die andere een complete reset even en met een schone lei opnieuw beginnen...
Mss is er iets fouts ingeslopen....
Ip nr: de router geeft een ip range uit (zie handleiding of kijk op het scherm in de router welke ip range dat is) en zorg dat de Sitecom buiten die range staat, zodat je geen conflict krijgt.
Ook al staat de Sitecom als een switch is het toch handig dat ie op een bereikbaar ip nr staat... anders moet je hem eerst los benaderen op een andere manier.
Dus zorg dat de Sitecom in de ip range van de Zyxel staat!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan