Sjabloon vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjoeffie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jun 2024
Berichten
3
Mijn vraag

Lang geleden heb ik gebruik gemaakt van sjablonen. Maar zoals Youp van 't Hek zei, "mijn hoofd is als een dames tas, boordevol maar je kunt er niets in terug vinden". Dus zo ook mijn kennis van sjablonen. Wat mijn bedoeling is.....is een sjabloon wat ik open in word en dan gegevens invul. Op het moment dat ik klaar ben en wil daar dan een .docx van opslaan onder een andere naam. Enz....enz...enz. Sjabloon heb ik klaar en als .dotm opgeslagen. En toen wist ik het niet meer...... Wie kan mij op weg helpen?


ik werk op een iMac met windows voor Apple.
 
Is allemaal niet zo moeilijk, al denk ik dat je de sjabloon nu verkeerd gebruikt. Sjablonen zijn niet bedoeld om in Word te openen en dan in te vullen, gevolgd door het (overbodige) Opslaan als docx.

Wat dan wel? Je hebt in Word de mogelijkheid om sjablonen op te slaan in een map met algemene sjablonen, of in Gebruikerssjablonen. Vervolgens maak je dan een nieuw document aan op basis van dat sjabloon. Dat opent dan een nieuw document waarbij je sjabloon dus gebruikt wordt als basis. Maar het is dus een document, dat bij het opslaan gewoon de extensie .doc krijgt.

Wat je dus niet moet doen: de sjabloon openen, invullen en dan opslaan (als). Al was het maar om te voorkomen dat je de sjabloon overschrijft, en dan weer opnieuw kan beginnen (met de sjabloon maken).
 
OctaFish, dank voor je reactie. Ik heb nu het sjabloon (het .dotm document) opgeslagen in de map waar ook de normal.dotm staat. Je schrijft "Vervolgens maak je dan een nieuw document aan op basis van dat sjabloon". Maar hoe kan ik aangeven dat een nieuw document gebruik moet maken van dat sjabloon?
 
Zoals ik al zei: gebruik de optie <Nieuw> om een nieuw document te maken. Je ziet dan een overzicht van de aanwezige sjablonen. Overigens zou ik eerst in de Opties kijken wat de locatie is van de gebruikerssjablonen, en de nieuwe sjabloon dáár in zetten. Dan vind je hem veel makkelijker. En als je een sjabloon aanklikt, krijg je automatisch een leeg document op basis van dat sjabloon. Net zoals je een leeg document krijgt als je de normal.dotx gebruikt, wat immers óók een sjabloon is. Maar dan leeg :).
 
Ga ik doen. Bedankt zover.

Edit: Gelukt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan