spyware verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

NetWindow

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2007
Even een vraagje over hoe mogelijke spyware van je pc te verwijderen.
Allereerst: ik ben een leek op het gebied van pc (beveiliging), dus verwacht niet al te veel vaktermen van mij ;)

Ik zit met het volgende: Ik kreeg te maken met de volgende problemen:
- mijn computer (uit eind 2004, Windows XP) deed er op een gegeven moment - niet overdreven - 5 à 10 min over op te starten
- als hij eenmaal was opgestart was het de eerste 5 à 10 min. niet mogelijk iets te openen. Vervolgens opende alles tegelijk (Gevolg: 10 pagina's open)
- zeker als je met te veel dingen tegelijk bezig bent, reageerde hij niet goed als je een ander scherm openklikte.
Even voor de duidelijkheid: deze problemen had ik in het begin nog zeker niet.

Ik ben bij mezelf te rade gegaan, en bedacht dat ik wel eens spyware op mn pc kon hebben. Zeker omdat ik, toen ik bij mijn antivirusprogramma McAfee keek, zag dat "mijn Anti-misbruik- en Anti-spamindex" rood waren: d.w.z. dat ik voor die zaken slecht beveiligd was.

Ik ben eens info gaan inwinnen over het fenomeen spyware, en kwam zo aan (via Wikipedia) op een site over spyware, die o.a. een gratis versie van "Spyware Doctor" aanbood. Ik was er niet zeker van, maar besloot dit de downloaden. Dit programma bleek spyware wel gratis op te sporen, maar niet te verwijderen zonder dat je daarvoor een of andere aankoop moet doen.

Bij mij was oa aangetroffen:
Media Gateway
PerfectNav
180search Assistant
Kazaa Promotional Items
Zango Search Assistant
Spyware Stormer
Altnet Software
"Known Bad Sites"
SystemDoctor
2nd-thought.com
Advertising
Common Components for Claria

Om een zeer lang verhaal kort te maken: welke van deze zijn schadelijk, kunnen ze al schade aangericht hebben, en vooral: hoe moet ik ze verwijderen?

aanvulling

Wat ook wel handig is te vermelden: in Spyware Doctor wordt wel de plek gegeven waar het bestand zich bevindt, maar van sommige "locaties" begrijp ik niets:
Onder een aantal vd aangetroffen mogelijk schadelijke bestanden staat: "Registry". Daaronder staan vaak hele verhalen die beginnen met HKCR\..., HKLM\...., HKCU..., etc.

komt dit jullie op 1 of andere manier bekend voor, of sla ik nu complete wartaal uit?

En vooral: hoe kom ik bij deze bestanden om ze te verwijderen?

Ga maar eens naar deze site: http://www.antispywareoffensief.nl/index.php

Download adaware, spybot en draai deze programma's. Deze doen geen kwade dingen. Er staat een handleiding voor beide op de site.

Download hijack this en plaats een log op het forum daar.

Je wordt dan vanzelf verder geholpen.

Begin maar eens met downloaden, installeren en laten scannen van AVG (gratis versie)

Je slaat absoluut geen wartaal uit, een heel duidelijk verhaal waar veel aan te doen is!:thumb:
Spyware Doctor heeft een aantal versies, 1 versie zit bij het zogenaamde Google Pack, en dan wordt er wel gescand en ook verwijderd. Een andere versie is de zogenaamde trail version waarmee er wordt gescand, maar als er infecties verwijderd moeten worden, moet je eerst betalen voor Spyware Doctor. Spyware Doctor is geen slecht programma maar er zijn gratis alternatieven voor die hun werk prima doen.
Net als Ton zou ik eerst scannen met het programma AVG Anti-Spyware. Dit anti-spywareprogramma scant en verwijdert ook infecties.
Daarnaast zou ik gezien de spyware-infecties die je hebt ook scannen met de gratis programma's Ad-Aware en Spybot Search & Destroy. En even je pc schoonmaken met ATF Cleaner.
Volg de volgende instructies nauwkeurig op:

1.Download en installeer
AVG Anti-Spyware.

• Na de installatie, open AVG Anti-Spyware:
    * onder "Status", klik op Change state naast "Resident shield". (wijzig van active naar inactive!)
    * onder "Update", klik op de Start update knop.
    * onder "Scanner", tab "Settings":
    • - onder "How to act?", klik op "Recommended actions" en selecteer Quarantine. (ZEER BELANGRIJK!)
      * onder "Reports", selecteer Automatically generate report after every scan en verwijder het vinkje bij Only if threats were found
    Sluit AVG Anti-Spyware. Laat het nog niet scannen.
2. Download en uitleg AdAware en laat het scannen.

3. Download en uitleg Spybot S&D en laat het scannen.

4. Download ATF cleaner (by Atribune)
  • Dubbelklik op ATF cleaner om het programma te starten.
    Op het tabblad "Main", plaats je een vinkje bij Select All.
    Klik op de knop Empty Selected.

Gebruik je ook Firefox als browser:
    Klik op tabblad "Firefox", plaats een vinkje bij Select All.
    Wil je de door Firefox opgeslagen wachtwoorden behouden, dan klik je in het venster dat verschijnt op "No".
    (dit verwijdert het vinkje bij "Firefox saved passwords")

Gebruik je ook Opera als browser:
    Klik op tabblad "Opera", plaats een vinkje bij Select All.
    Wil je de door Opera opgeslagen wachtwoorden behouden, dan klik je in het venster dat verschijnt op "No".
    Ga naar het tabblad "Main" en klik op de knop Exit om het programma af te sluiten
5. Start op in veilige modus

6. Start AVG Anti-Spyware.
  • * Klik op Scan en kies Complete System Scan.

Na de scan; volg onderstaande instructies :
    BELANGRIJK : Klik niet op de "Save Scan Report" knop vooraleer je de "Apply all Actions" knop hebt aangeklikt !
    * Draag er zorg voor dat Set all elements to: op Quarantine staat (1),
    zoniet klik op de link en kies Quarantine in de popup menu. (2)
    (Dit geldt niet voor cookies, deze worden onveranderlijk gedelete !)
    * Onderaan het venster klik op de Apply all Actions knop. (3)
    ewidoscan.jpg

* Wanneer je de melding krijgt 'All actions have been applied', klik je onderaan op de knop Save Report.
    * Klik in het menu bovenaan op Reports. Kopieer het rapport van de scan en plaats dat hier in je volgende bericht.
7. Start weer op in Normale modus

8. Zijn er nog problemen, meld dit dan even hier.

Veel succes:thumb:

Hier op Helpmij staan Tips & Handleidingen, waaronder een over Ad-Aware een gratis en zeer goede adware- en spywareverdrijver. Kijk ook naar de handleiding Spywareblaster, met dit freewareprogramma voorkom je dat "kwade" programma's zich op je systeem kunnen nestelen. En aangezien je Windows XP hebt, kun je Windows Defender downloaden en installeren.

Als je ook een goed antivirusprogramma installeert, ben je redelijk "gewapend".

Gratis antivirusprogramma: Alwil avast! antivirus.

Laatst bewerkt:
Oké, ik ga het morgen allemaal uitgebreid uitzoeken, maar voor nu alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!!

wat ik me ook nog afvroeg: als ik zometeen meerdere programma's tegen spyware heb, zoals AVG, adware en spybot, kunnen die dan zo allemaal samen functioneren, of moet ze er weer afhalen tot ik er 1 over heb (bv. AVG)?

Als je ze als on-demand scanner gebruikt, dus niet realtime bescherming is het geen probleem.
(maar ik geloof dat de freeware versies ook geen realtime bescherming hebben.)

Hoi wat ik zelf gebruik om spyware te verwijderen is het programma ad-aware wat voor mij altijd goed werkt. En het mooie is dat het gratis is en niet zo moeilijk is te bediennen
Bij deze link kun je hem downloaden

http://www.download.com/3000-2144-10045910.html

Ik hoop dat het hiermee is opgelost en anders kun je altijd nog overwegen om xp er opnieuw op te zetten helpt ook heel goed

Ik hoop dat het hiermee is opgelost en anders kun je altijd nog overwegen om xp er opnieuw op te zetten helpt ook heel goed

Opnieuw installeren is helemaal niet nodig bij deze spyware, deze is zo te verwijderen.

NetWindow,
Als realtime bescherming is 1 programma genoeg en goed, bijvoorbeeld Spybot Search & Destroy. SpywareBlaster alleen kan genoeg zijn maar draait niet constant mee op de achtergrond, daar mag dus nog wel een ander programma bij. Spubot Search & Destroy heeft TeaTimer, AVG Anti-Spyware heeft voor de eerste 30 dagen bescherming, daarna betalen. Ad-Aware heeft alleen Ad-Watch, de bescherming als je betaalt.
Als je de programma's alleen gebruikt om te scannen mag je ze allemaal houden.

Succes!:thumb:

Oké Michael, ik heb al je instructies opgevolgd.
Zoals je vroeg, hier nog de report van de laatste update van AVG:

+ Created at: 23:57:19 16-5-2007

+ Scan result:

C:\Documents and Settings\Prive\Cookies\prive@msnportal.112.2o7[1].txt -> TrackingCookie.2o7 : No action taken.
C:\Documents and Settings\Prive\Cookies\prive@atdmt[1].txt -> TrackingCookie.Atdmt : No action taken.
C:\Documents and Settings\Prive\Cookies\prive@bluestreak[2].txt -> TrackingCookie.Bluestreak : No action taken.
C:\Documents and Settings\Prive\Cookies\prive@doubleclick[2].txt -> TrackingCookie.Doubleclick : No action taken.
C:\Documents and Settings\Prive\Cookies\prive@bs.serving-sys[2].txt -> TrackingCookie.Serving-sys : No action taken.
C:\Documents and Settings\Prive\Cookies\prive@serving-sys[2].txt -> TrackingCookie.Serving-sys : No action taken.
C:\Documents and Settings\Prive\Cookies\prive@weborama[1].txt -> TrackingCookie.Weborama : No action taken.

::Report end

Wat ik toch afvroeg.. McAfee, AVG, SpyDoctor, Ad-aware en Spybot S&D is wel veel van het goede, dus daarom gaf je mij het advies (naast natuurlijk mijn virusscanner McAfee) bv. Spybot S&D te gebruiken (met Tea Timer), en de rest gewoon passief te houden om evt. eens mee te controleren. Nou wil het geval dat Spybot S&D de afgelopen 2 dagen meerdere malen met een melding over McAfee komt, dat deze een verandering in het register wil aanbrengen, en dat Spybot dit wil tegengaan o.i.d. Mijn vraag komt hier op neer: Kan het zijn dat spybot op een of andere manier de functie van mijn virusscanner McAfee ondermijnt (bv. als deze nieuwe updates wil downloaden of iets dergelijks)?

Voor de rest is alles trouwens prima gegaan, en volgens mij ben ik nu wel van mijn spyware af!:thumb:

Spybot ondermijnt niet de werking van McAfee, maar controleert wat of welke programma’s wijzigingen aanbrengen in het register, (spyware gebruikt het register ook).
Maar als het een vertrouwd programma is moet je die zaken niet blokkeren.

Als je McAfee als anti-virusprogramma gebruikt kijk dan even wat je nog nodig hebt:
Een anti-spywareprogramma dat preventief werkt, dus in jouw geval Spybot S&D met TeaTimer en misschien SDHelper ( voor Internet Explorer ).
Je moet zoals Ton al zei de meldingen over het gedrag van McAfee accepteren, TeaTimer houdt je pc in de gaten maar McAfee gaat er niet slechter van werken.

En mooi dat je van de spyware af bent!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan