stekker autoradio

Status
Niet open voor verdere reacties.

thoriax

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2006
Goedendag, onlangs was ik bezig met mijn radio uit de auto te halen, waarbij enkele draden van de aansluitstekker losten.

Het gaat om deze stekker:

Op de radio hangt een stikker waar de aansluitingen van de iso adaptor opstaan (zwarte stekker), maar niet van de stekker aan de andere kant van de kabel(witte stekker). De draden aan de iso stekker heb ik ondertussen al gefixt, maar hoe de draden van de witte stekker aangesloten moeten worden blijft me echter een raadsel. Alsook de naam van deze stekker.

Foto's van de witte stekker:

Wat mijn vraag nu inhoud is alvast duidelijk denk ik toch.
Heeft er iemand een schema van de aansluitingen van de witte stekker, of als dit niet mogelijk is de naam?

Een probleem is dat deze radio J&P JP695 al wat ouder is, waardoor ik de handleiding ook niet meer terug vind...

Vriendelijke groeten

Als je de kleuren van de draadjes opnoemt, is de kans groot, dat ik kan zeggen waar ze voor dienen.
Dus graag de kleurtjes, dik of dun, en of er een zekeringhouder aan het draadje zit.

Als het lukt, ook wat er op de radio staat (label) en welk draadje daarbij hoort.
Immers, de stekker past al in de radio.

Of maak even een foto van het label, en de stekker op de radio.

Dit is de ingang van de stekker op de radio:

Het label:

Op de gele en de rode kabel hangen zekeringhouders.

Bedankt voor de snelle reactie en sorry voor de slecht kwaliteit van de foto's. Mijn fototoestel is namelijk op vakantie, dus het moest met de oude webcam.

zo steken de draden nu, maar ze zitten niet allemaal op de juiste plaats, waarvoor ik een schema ofzo nodig heb

zicht1:

zicht2:

Ok, tot nu toe, staan de juiste kleuren op de label.
De stekker waar je geen aansluiting voor hebt, kun je afknippen, en de verbindingen eenvoudig met een kroonsteen maken.
De gele kabel (met zekering) is een constante +12 volt. voor het geheugen van de radio.
De rode draad (met zekering) is een geschakelde +12 volt, die na het contactslot komt.

Wat zijn de andere kleuren van de draadjes?

Edit: de draden waarvan er telkens 2 hetzelfde zijn (blauw en blauw met witte streep) zijn de speaker draden.
ALs het goed is, heb je 4 combnaties ervan.
Dat zijn speakers voor, links en rechts, en sperakers achter, links en rechts.
Uitproberen. Weet niet wat welke speaker is.

Als je op de autoradio Front (voor) / Rear (achter) tegenkomt, of Ballance (links / rechts), zit je goed.

Als je goed kijkt naar de verklaring op de sticker, en de kleuren draad die nu uit de stekker komen, komen die dan oevreen? Of zitten ze nu door elkaar?
Als de voedingsdraden niet goed zitten, dan heb je een andere kabel nodig.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je mijn vraag goed begrijpt(omwille van die stekker af te knippen)
Het probleem is dat er enkele draden uit de witte stekker gelost waren.

De draden:
1 gele dikke draad met zekeringhouder
1 dunne zwarte draad
1 dunne paarse
1 dunne paarse met zwarte lijn in de lengte van de draad
1 dunne witte met zwarte streep in de lengte van de draad
1 dunne witte
1 dunne groene
1 dunne grijze
1 dunne grijze met zwarte streep in de lengte van de draad
1 dunne roze
1 dunne rode met zekeringhouder
1 dunne blauwe
1 dunne groene met zwarte streep in de lengte van de draad
1 dunne bruine
*en dan zwart, rood, witte draad die gesplitst worden in 2 RCA jack stekkers

EDIT:
als ik het goed heb, dan gaat de sticker over de iso stekker en niet over de witte stekker. En het klopt dat er 4dezelfde draden zijn voor de speakers, dit staat ook op de sticker

EDIT2:
hoe kan ik nu de speakers op de radio uittesten? (de radio werkt voor het moment niet)

Laatst bewerkt:
Voor het gemak heb ik de kleuren even gesorteerd.
Ja, ik begrijp je vraag goed.
De iso stekker gaat in de radio. Als je op de radio de pin-aansluitingen ziet van de iso, en die krijgen dan een kleurtje, dan blijft dat hetzelfde aan die witte stekker, alwaar een paar draden los zijn geraakt.
Als het niet meer lukt om ze op de juiste plek te krijgen, kun je ze met een kroonsteen verbinden.

Hier je draadjes, met uitleg.

1 gele dikke draad met zekeringhouder Continu 12 volt, geheugen.
1 dunne rode met zekeringhouder Geschakelde 12 volt, achter sleutel contact.
1 dunne zwarte draad Massa

1 dunne paarse
1 dunne paarse met zwarte lijn in de lengte van de draad Speaker

1 dunne witte
1 dunne witte met zwarte streep in de lengte van de draad Speaker

1 dunne groene
1 dunne groene met zwarte streep in de lengte van de draad Speaker

1 dunne grijze
1 dunne grijze met zwarte streep in de lengte van de draad Speaker

1 dunne roze Waarschijnlijk de mute voor de carkit
1 dunne blauwe Besturing antenne motor
1 dunne bruine Geen flauw idee (cd-speler of booster besturing ??)

*en dan zwart, rood, witte draad die gesplitst worden in 2 RCA jack stekkers Audio line input van cd-speler station, of line-out naar booster.

Laatst bewerkt:
Ja dat klopt allemaal. De bruine draad is de phone in.
De uitleg van de draden staat op de stikker, die ik in een vorige post heb laten zien.

Maar de volgorde van de draden in de iso stekker wordt toch niet gerespecteerd bij de witte stekker. Dus om de juiste aansluitingen op de witte stekker te vinden, kan ik misschien beter alle draden in de witte stekker losmaken en enkel de gele dikke(geheugen), de rode en de zwarte draad aansluiten. Hierdoor zou de display dan toch al moeten gaan werken lijkt me.?.
Hoe ben ik er dan zeker van dat de rode voedingsdraad juist aangesloten is, waardoor ik niet de hele radio stuk maak?

vriendelijk groeten

EDIT:
de roze draad is de illumination DC +12V, dus de verlichting van de display gok ik?

Laatst bewerkt:
Klopt, die is van de verlichting. Dan gaat ie mee met je auto-licht.

Hoe je er zeker van kunt zijn? Staat toch als afbeelding op de radio?

De stikker gaat toch enkel over de zwarte iso stekker en niet over de witte stekker die in de radio steekt.
Ik heb ook eens in mijn andere auto gekeken en daar word niet gebruik gemaakt van dit "tussenstuk". De zwarte iso stekker zit daar in de radio en de kabels in de auto worden rechtstreeks op de radio aangesloten. Niet echt duidelijk.

Even een fototje dan maar:
Hier wordt gebruik gemaakt van de stekker die nu kapot is:

Zo wordt de radio in de andere auto aangesloten:

Heb je een multimeter? Om zeker te zijn, van de voedingen: de massa draad is ook de massa van de radio behuizing.
De constante voeding heeft een relatief hoge weerstand naar de masse, omdat deze alleen voor het geheugen is.
De geschakelde voeding meet je denk ik niet zoveel aan door elektronika geschakeld wordt.

Speakers kun je altijd aansluiten en testen.
De geschakelde antenne draden kun je meten, of er spanning op komt als de raio aan is.

De mute van de telefoon kun je gewoon spanning op zetten, dan zwijgt de radio.

Doe er relatief zwakke zekeringen in (lager dan 1 ampere), als het fout is, kan het niet veel kwaad. Een 1 ampere zekering kan wel te laag zijn voor een spelende radio.

Ondertussen heb ik de handleiding toch terug gevonden, maar wat me daar verbaasd zijn de kleuren. De kleuren komen totaal niet overeen met de volgorde zoals ze in de witte stekker steken
Untitled.bmp

De klemnummers van de witte stekkers zijn denk ik niet zo duidelijk, (witte stekker is degene die via de pijl in de input van de radio komt)

|--------------------------------------------------------------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
| 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |

Logisch kan dit toch niet werken, toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan