• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Traag werkend excel bestand

DBBM

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 feb 2024
Berichten
1
Hoi!

Ik heb met behulp van AI (sorry als dat een schande is hier) VBA codes gemaakt voor een excelbestand. Ik wilde niemand hier namelijk lastig vallen met mijn vele vragen en qua functionaliteiten is het aardig goed gelukt zeg ik zelf. Echter vermoed ik dat het er, voor iemand met verstand van VBA codes, eigenlijk toch niet uit ziet. Op zich maakt mij dat niet zo veel uit, maar ik merk wel dat een van de tabbladen in mijn document, namelijk "archief", erg langzaam werkt en het document sowieso langzaam werkt en vaak vast loopt. Ik vermoed dat er iets met de codes beter kan, maar dat krijg ik nog niet voor elkaar.

In het document houden we personen bij die aankomen en vertrekken. Wanneer iemand aangekomen of vertrokken is, wordt dat aangegeven in de tabel op tabblad 'activiteitenoverzicht', waarna de volledige rij verplaatst naar het tabblad archief bij de eerst volgende keer dat het document wordt geopend. Het voorbeeld wat ik heb bijgevoegd bevat fictieve namen en gegevens.

Daarnaast heb ik onder andere regels toegevoegd in VBA zodat
- de rij hoogte altijd minimaal 60 is en hoger is als de inhoud van een cel hierom vraagt.
- de actieve rij op tabblad 'activiteitenoverzicht' gemarkeerd is
- in kolom "afdeling 1"en kolom "afdeling 2" meerdere keuzes kunnen worden gemaakt in de gegevens validatie.

Is er iemand die naar dit document kan/wil kijken en
 

Bijlagen

  • Test activiteitenoverzicht fictief.xlsb
    349,6 KB · Weergaven: 13
Zeld uitzoeken is het leerzaamst.
 
begin eens met blad archief en kijk hoe groot uw tabel is

en maak eens duidelijk wat je wil en waar met uw macro's er zzal altijd wel iemand zijn die het op een verstaanbare manier voordoet.
 

Bijlagen

  • Test activiteitenoverzicht fictief (1).xlsb
    81,2 KB · Weergaven: 3
ik krijg een keurige melding van de oorzaak.

1714576663089.png

je tabel op tabbald archief ibevat meer dan 16000 lege kolommen

heeft vooralsnog niets met VBA te maken.
 
De prestatiecontrole rept niet over die 16.000 lege kolommen.
 
Nee bij mij ook niet. maar ik heb ze wel gezien.. CTRL+END (en 1,5 minuut geduld)
1714588416138.png

en na het verwijderen van alles na kolom P werkt het bestand normaal bij mij
 

Bijlagen

  • Test activiteitenoverzicht fictief tabel.xlsb
    72,5 KB · Weergaven: 3
Terug
Bovenaan Onderaan