USB C hub met 4 poorten usb A laptop bevriest

Hakar

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
Berichten
494
Ik heb een Dell Precision 7530.
Deze heeft 2 usb A poorten en 2 usb C poorten.
Eigenlijk te weinig voor dagelijks gebruik.

Dus ik dacht laat mij een usb C hub kopen en er tussen hangen om 2 externe SSD aan te sluiten, te weten Seagate One Touch 5TB en een Seagate Expansion 5TB
Hubje was deze 78Goods USB 3.0 Hub
Bij het connecten van de hub geen rare dingen op de laptop.
Bij aansluiten eerste SSD geen rare dingen op laptop
Bij aansluiten tweede SSD bevriest beeld, toetsenbordverlichting gaat knipperen en laptop reageert nergens meer op.
Na veel vijfen en zessen de laptop weer kunnen inschakelen, waarna er melding kwam dat de laptop zeer nodig onderhoud nodig had.
Dit gedaan door Dell Support Assist er op los te laten, en er werden drivers voor zowel BIOS als windows OS geïnstalleerd

Ik had 2 van die hubjes, dus na herstel de andere geprobeerd, exact hetzelfde.

Mijn eerste conclusie, hubjes zijn niet goed, dus retour afzender.
Mijmerend over dit alles de laptop weer op dezelfde manier als hierboven up to date gekregen, en achter mijn oren gekrabd.

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat 1 usb C poort op deze laptop van het type Thunderbolt 3 geen 2 harde schijven kan trekken.
Ik dus op zoek naar wat die poort aankan, en wat de schijven trekken.
Tot op dit moment dit niet kunnen vinden.

Mijn directe vraag;

Kan ik 2 SSD schijven via een usb C hub aansluiten op die ene poort bijvoorbeeld met behulp van Deze USB-C hub 3.0, 4 poorts, USB-A ?
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk heb je voor jouw gebruik een hub nodig met een externe voeding.
 
Intern even gesprek gehad, gelukkig geen discussie.
Ik had de neiging om met het laatst genoemde hubje in de eerste post te gaan proberen of het verschijnsel zich weer voordoet.
Onderwerp van gesprek was wel of niet proberen en wat kunnen de gevolgen zijn.

Met de reactie van @edmoor in het achterhoofd gezocht naar een hub met voeding, en Deze hub met voeding gevonden.

Zou deze geschikt kunnen zijn qua vermogen?
 
Ik twijfel of dat hubje wel 4 (4 aansluitingen) HHD's/SSD's kan trekken, 10 watt is niet veel ..
 
Bedoeling is om er max 2 SSD aan te hangen, mogelijk nog muisadapter en af en toe een USB stick aan te koppelen.
 
Ik begrijp dit niet. Misschien kunnen anderen dat uitleggen.

Ik lees een heel lang verhaal op internet van de 'deskundigen' en het eindigt met 12V@2A
 
Laatst bewerkt:
@Senso. Als er 12V uit je USB hub komt dan heb je grotere problemen dan te weinig power. USB draait op 5V. Voor USB-C is het maximum vermogen 210W. Dat komt dus neer op meer dan 40A die door die dunne draadjes gepompt moet worden.

Je mag er van uitgaan dat een PC of laptop dit vermogen niet extra kunnen leveren, naast her vermogen dat ze zelf al nodig hebben. En dus is het nodig om een hub te kopen die zelf een extra voeding heeft.

Het probleem van electronica is dat deze onstabiel wordt bij een te lage spanning. En dat zie je hier ook gebeuren.
 
Ja, dat is precies de discussie waar je niets aan hebt en op internet altijd staat. Ik heb er geen verstand van. Je verwacht op internet een klip en klaar antwoord op de vraag. Zo als ik het lees, levert (moet leveren) de externe voeding 12V@2A = 24 Watt en dan is dat voldoende voor de USB-4 en USB-7 ports HUB-aansluitingen. Wat moeten volgens jou dan de specificaties van de externe voeding zijn in dit geval opdat alle aangesloten devices goed werken?

Waarom moeten voor zo'n simpele vraag er 16 pagina's uitleg voor nodig zijn! Als je zo'n HUB koopt wil je er toch alles op kunnen aansluiten en moet je er niet achter komen dat apparaten niet werken.
 
Laatst bewerkt:
Kijk het gaat al mis met de aanname dat het voldoende moet zijn voor een 4 of 7 poorts hub. Het vermogen dat je nodig hebt is afhankelijk van de aangesloten apparaten. Dus als ik mijn laptop via USB-C wil opladen dan heb ik toch echt wel iets meer vermogen nodig dan als ik bijv. een USB stick aan sluit.

Laten we even uitgaan van max. 10 Watt per SSD, dan heb je dus al 20W nodig. Komt de USB hub zelf en nog wat randapparatuur bij.

Ga je dat dus voeden met een 12V voeding dan is 2A inderdaad voldoende. Per saldo 12V*2A=24W

Verder kun je wel een zwaardere voeding aan een hub hangen, maar als hij dit vermogen niet kan verwerken dan heb je er niks aan.
 
Ik snapte het ook niet, ging af op plug en play kreten.
Vandaag bij een computerboer geweest, en daar een USB A hub met voeding gekocht.
Hier momenteel 2 SSD externe 5TB schijven, een USB stick en een dongle voor draadloze muis op aangesloten.
Computerboer probeerde te helpen met het zoeken naar een USB C hub met dezelfde mogelijkheden maar slaagde daar niet in.
Voorlopig ben ik met de A geholpen en blijf uitkijken naar een mogelijkheid om over de C poort een hub met voeding aan te sluiten.
 
Lijkt inderdaad een uitdaging te zijn. Ik kan er zo direct ook niet één vinden.

Mijn theorie is dat men aanneemt dat USB-C voldoende power kan leveren, zodat een extra voeding niet nodig is. Blijkt uit jouw voorbeeld niet zo te zijn, maar kan dus nog wel even duren voordat er iets op de markt komt. Gok ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan