Misschien toch een stap vergeten bij het instellen van de repeater? De handleiding moet je exact volgen, anders gaat het niet lukken.
Ik heb hier thuis niet de GEMBIRD WNP-RP-002, maar de MAXXTER ACT-WNP-RP-002.
Dat is (zoals je al aan de benaming kunt zien) exact hetzelfde apparaat. Er staat alleen een andere naam op.
Ik had dat ding voor de aardigheid gekocht bij Action voor € 12,95. Gewoon om er wat mee te spelen, want in mijn huis met houten plafonds en halfsteens muren heb ik eigenlijk geen repeater nodig.
En ja, wanneer je de uitgebreide handleiding exact volgt, dan werkt die. Maar houd er wel rekening mee, dat je downloadsnelheid ongeveer gehalveerd wordt, wanneer je voor verbinding via de repeater kiest.
Ik heb dat zojuist nog even getest, waarbij ik met mijn laptop eerst dichtbij de router zat en daarna dicht bij de repeater. Beide verbindingen hadden daarbij het maximale aantal streepjes.
Via de router verbonden: download/upload: 13,62 / 0,85 Mbps
Via de repeater verbonden: download/upload: 5,92 / 0,84 Mbps
Het instellen van de repeater doe je terwijl de repeater in een stopcontact vlakbij de router zit. Dan controleer je of je ook echt op internet kunt via de repeater. Pas wanneer dat lukt, kun je de repeater in een ander stopcontact stoppen dat wat verder van de router vandaan zit. Niet te ver, want de repeater moet nog wel een redelijk signaal kunnen oppikken van de router om dat signaal door te kunnen zenden.
En een bereik van 100 meter is reclamepraat. Ja, in het open veld misschien, wanneer er geen boom of struik in de weg staat. In huis is niet alleen de afstand van belang, maar ook het aantal muren/plafonds (en de soort muur/plafond) tussen router/repeater en laptop. Als jij in een modern huis woont met muren en plafonds van gewapend beton, dan haal je de 10 meter niet eens.