WD HDD 4TB start regelmatig niet op

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,
Allereerst de beste wensen voor 2025
Ik heb een Externe Western Digital schijfje van 4TB aangestuurd d.m.v. een USB-3 kabeltje en dat bedoeld is om altijd mee te lopen met mijn PC aks extra opslagmogelijkheid.
Echter het gebeurd regelmatig dat dit schijfje niet opstart, waardoor de PC ook niet verder met het opstart-proces doorgaat.
Als ik dan even de USB verbinding uitzet en weer aanzet start dit schijfje meestal wel op.
Hoe kan ik dit opstart-proces verbeteren?
Met vriendelijke groet
Dukkel

Ik zou eerst even kijken of dit gedrag ook op een andere computer gebeurd. Dan kan je mogelijk uitsluiten of je computer de oorzaak is, of je externe schijfje.

Andere kabel? Uberhaupt zichtbaar in schijfbeheer? Gezondheidstoestand controleren met CrystalDiskInfo. Chkdsk uitvoeren? Beveiligingsscan gedaan?

Wat bedoel je met schijfje en kabeltje. Bedoel je dat het prutskwaliteit is?

Nee, volgens mij ligt dit niet aan de kabel. Daar gebeurd dit verzaken toch weer te weinig voor.
De schijf wordt wel gezien in AOMEI maar zijnde als leeg en ongeformatteerd
Als ik dán de USB verbinding verbreek, en de verbinding weer aanmaak.

Is de schijf + inhoud weer volledig zichtbaar.
Raar maar waar.
Ik zou eerst even kijken of dit gedrag ook op een andere computer gebeurd. Dan kan je mogelijk uitsluiten of je computer de oorzaak is, of je externe schijfje.
Nu heb ik dát bewuste schijfje aangesloten op een andere PC.
Voorlopig werkt daarop alles perfect. Ik zal dat schijfje wel een tijdje aan die 'andere PC" blijven verbinden

Een andere PC heeft hetzefde verschijnsel.
Ik deed dat de oorzaak is: Omdat ik er een USB-hub tussen heb hangen, en in die USB-hub zit weer die WD HDD 4TB.
Zodra ik de verbinding met die WD HDDD 4TB uitschakel, gaat de PC verder met het opstarten.
Als ik de WD HDD 4 TB rechtstreeks in een USB poort van de PC stop, heb ik geen problemen.

Laatst bewerkt:
Ik raad je aan om toch eens een S.M.A.R.T check te doen op je harde schijf.

Echter het gebeurd regelmatig dat dit schijfje niet opstart, waardoor de PC ook niet verder met het opstart-proces doorgaat.
De schijf na het afsluiten van de pc er uit halen, en pas weer inpluggen als de pc opgestart is, kan ik als enigste oplossing bedenken ..
Welke hub gebruik je ?

Hallo Mensen,
Ik heb op aanraden van @Aar toch maar een SMARTRAPPORT van F: WD HDD 5TB gemaakt.
Volgens mij ziet dát er perfect uit. Graag Op- of Aanmerkingen hierover
Mochten jullie een andere mening hebben, dan hoor ik dat graag

Gezondheid WD HDD 4TB 2025-01-02 131318.png

MVG
Dukkel

Is toch mooi dat de schijf van 4 TB naar 5 TB groeit.;)

Waar zie jij 5 TB staan dan? Okay, ik heb het gezien.
Type-foutje denk ik zomaar.

Is trouwens een foutje in Helpmij.nl vaak kun je later niet terug naar een eerder bericht voor bv correctie mogelijkheden. Dan is ie link weg: Voeg bestand toe

Dat is geen fout. Wijziging/correctie/aanvullingen zijn mogelijk binnen een beperkte tijd na plaatsing. Dat is het beleid. In het verleden waren er mensen die hele reacties verwijderden en dat is vervelend.

Dat hat i al begrepen, maar dáár moeten de goedwillende leden dan maar onder lijden

Terug
Bovenaan Onderaan