Opgelost Wifi Dongel zonnepanelen Growatt

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

GeorgetteS

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
Het is een computerforum, maar misschien heeft iemand hier toevallig kaas van gegeten...

Wij hebben een Growatt omvormer met een datalogger erin. Die heeft altijd op de oude Wifi gestaan en verliest daarmee ook vaak verbinding omdat het in de kelder zit. Nu heb ik een nieuw mesh wifi netwerk aangelegd en wil ik de datalogger daarmee verbinden. Als ik de stappen volg, kom ik er niet uit.

Via de configureeroptie in de Shinephone app, kom je in het stappenplan. Ik scan de barcode op de doos en de gegevens die hij vindt, komen overeen met de datalogger. Vervolgens moet ik kiezen voor Wifi (doet niets als ik daarop druk) Wifi-S of Wifi-X. Als ik daarop Google, lijkt het plaatje van de omvormer uit te wijzen dat ik Wifi-S moet kiezen. Daarna kan ik kiezen voor enkel 2.4GhZ of 2.4/5 GhZ. Mijn mesh netwerk is volgens mij 2.4 + 5 gecombineerd en ik kan nergens kiezen voor alleen 2.4. Dus ik kies 2.4/5. Dan kom je in een stappenplan: er staat "druk kort op de knop zodat het lampje continu blauw brandt". Daar gaat het al mis, want als ik kort op de knop druk, dan gaat ie heel snel blauw knipperen (en niet continu). Als ik láng op de knop druk, dan blijft ie wel blauw. Ik zou dan mijn telefoon moeten verbinden met het Wifi netwerk dat de Datalogger aanmaakt, maar er wordt geen netwerk gevonden. Zowel bij kort indrukken (blauw snel knipperen) of bij lang indrukken (continu blauw) vindt hij geen netwerk. Ook niet als ik mijn telefoon een paar centimeter of juist 1,2 of 3 meter van de datalogger vandaan houd. Er zit ook nog een optie in om via een IP adres naar een configuratie te gaan waar je admin en een wachtwoord in moet vullen. Maar als ik daarop druk probeert ie naar een ip adres te gaan (volgens mij) maar geeft de telefoon een foutmelding dat het adres niet bekend is.

Als ik kies voor alleen de 2.4 ghz optie, dan kom ik in een 'makkelijker' menu. Maar dan moet ik mijn telefoon verbinden met een reeds bestaand 2.4 netwerk, en dat heb ik juist niet. Dus daar loop ik ook vast.

Ik meen me te herinneren dat ik dit ooit wel opnieuw heb ingesteld toen we van provider wisselden, maar ik kom er nu na meerdere pogingen niet meer uit.

Kan iemand mij helpen?

Heb je de shinelanbox er ook bij?
De datalogger moet met deze box contact maken.
Branden de bovenste 2 leds op de lanbox moeten continu branden, de derde moet knipperen.
Is dat niet het geval moet je daarin zoeken.
Ik heb hier ook problemen met connecten met de shinephone app. En nog steeds niet weten op te lossen. Hier geen verbinding tussen datalogger en de lanbox.
Wellicht helpt deze handleiding:

Ik was helemaal vergeten dat we ook nog zo'n lanbox hadden.. Daar leek inderdaad het probleem. Ik heb hem van de hoofdrouter afgehaald en naar beneden gebracht. Daar met kabel verbonden op een node/router van het mesh netwerk. Toen volgens de handleiding opnieuw aan elkaar gekoppeld en nu branden alle goede lampjes.
Dit maakte het doorlopen van het stappenplan in de app dus overbodig, omdat de dongel met de lanbox communiceert en niet direct met de wifi blijkbaar. Daar was ik echt niet uitgekomen zonder je handleiding, dank je wel!

Als aanvulling voor eventuele andere hulpzoekenden. Het kan een oplossing zijn om tijdelijk je wifi netwerk naar enkel 2,4 GHz om te zetten. Dan de connectie opbouwen en 5 GHz weer aanzetten.

In een enkel geval kan de apparatuur niet overweg met een gecombineerd 2,4 + 5 GHz netwerk en zul je een apart 2,4 GHz moeten laten bestaan.

Terug
Bovenaan Onderaan