Windows 10 opnieuw installeren, maar hoe bij een Medion Laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miauw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 okt 2003
Ik heb een wat oudere Medion laptop, die begon op Windows 7, daarna is Windows 8 Pro geïnstalleerd, later geüpdatet naar Windows 10 (pro).

Er is al een tijdje terug een crach geweest, dus wil ik eigenlijk Windows 10, dacht de 32bits versie (is een oudere laptop, klopt dat?) schoon opnieuw installeren en daarna een goede herstelstick maken.

Medion heeft eigen CD-Roms of DVD's waar Windows 7 opstaat, Windows 8 Pro is gekocht, hoe krijg ik Windows 10 (pro) met de juist aantal bits (32 of 64) op de betreffende Laptop?

Laatst bewerkt:
Als je eenmaal Win10 32 of 64 bits geïnstalleerd hebt kun je zonder code hem zo weer via een installatie stick(via de medio creation tool gemaakt) installeren.
Wel de juiste 32 of 64 bits.

Dat is nou net het probleem, ik heb nog geen stick, wel een Windows7 CD of DVD die bij de laptop geleverd is, daarna is Windows8 Pro geïnstalleerd en later naar Windows 10 (Pro?) geüpdatet.

Ik weet niet waar ik moet beginnen, met de Windows 7 CD of DVD die bij de laptop werd geleverd, of kan ik met mijn code onder de laptop een Windows 10 (Pro?) downloaden?

Als ik met de code Windows 10 (Pro?) kan downloaden en via een USB stick alles kan installeren, dan zou dat veel werk besparen.

Laatst bewerkt:
Ja zo ging het vroeger..... bij Win10 moet je dat zelf doen die stick maken... of DVd branden, usb stick maken obv de iso met bijv Rufus is het eenvoudigste.
https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_10_setup_procedure.html
3e optie:
Optie 3: Herinstallatie via een opstartbare DVD of USB-stick
Het Windows 10-installatiemedium op DVD of USB-stick heeft drie opties: een installatie met behoud van persoonlijke bestanden, een installatie met behoud van bestanden én geïnstalleerde apps, en een schone installatie (de eerste twee opties zijn alleen beschikbaar wanneer de versie van het installatiemedium nieuwer is dan de reeds geïnstalleerde versie). Een schone installatie heeft de voorkeur omdat daarmee geen problemen uit de oude installatie worden geïmporteerd. Windows wordt dan zonder de door de fabrikant toegevoegde toeters en bellen geïnstalleerd, en kan dus ook geen malware bevatten. Nadeel is wel dat je de hardware drivers zelf moet installeren, gelukkig worden de meesten al automatisch via Windows Update aangeboden. Hierna wordt uitgelegd hoe zo’n installatiemedium met behulp van de Windows 10 Media Creatie Tool kan worden gemaakt, welke keuzes tijdens de setup het beste gemaakt kunnen worden en welke problemen zich daarbij kunnen voordoen.
Lees de rest ook....

Als je Win10 al eerder geïnstalleerd hebt kies dan bij het installeren voor de optie "heb geen code" maak het installeren af en herstart de PC en dan wordt als er een internetverbinding is, windows automatisch geactiveerd.
Na 1x de Win10 geïnstalleerd te hebben, heb je in principe de 7 en 8 versie niet meer nodig.

Tja mooier kunnen we het niet maken....

Laatst bewerkt:
Wat is een mogelijke oplossing, het heeft eerder op Window 10 (Pro) gedraaid, maar niet vanaf de aankoop?

Maakt totaal niet uit.. het gaat erom wat er het laatste legaal met Win10 activatie gedraaid heeft...
Wat er ooit gedraaid heeft bij aankoop maakt geen f..ck meer uit....

Ga nu eens aan de slag, deze info kun je echt op heel veel plaatsen terug vinden.... maar das verloren tijd....

Laatst bewerkt:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Met de Media Creation tool maak je een USB of DVD installatie station, of het een 32 of 64 bit is geweest dien je wel te weten, installeren zonder key in te geven, die W10 was al digitaal geactiveerd.
Heb je geen andere tool voor nodig en een 8GB USB stick kost geen drol meer.
Aan de andere kant, is het de onjuiste versie, key's zijn goedkoop op het net te vinden.
https://www.google.nl/search?source...hUKEwiamf6rydXtAhVMCewKHbo8CrQQ4dUDCAY&uact=5

Laatst bewerkt:
De kracht zit in de herhaling.... (hoop ik...)

Laat ik het anders proberen:

Ik weet niet hoe ik op dit moment vanaf een andere computer welk bestand kan downloaden om het vervolgens op de betreffende laptop te zetten, iemand enig idee?

waarom volg je de aanwijzingen van post 4 en post 7 niet?
zo moeilijk is dat niet, als dat wel het geval is dan moet je er niet aan beginnen en de computer naar een reparateur brengen die het dan voor jou kan doen.

Mag ik het ook zelf leren?

Ik probeer het te volgen, echter zoek ik een stap voor stap plan, dan weet ik het meteen voor een volgende keer.

Sorry, normaal kan ik vanaf een CD en DVD installeren, zo ben ik het gewend. Nu moet ik als ik het goed heb eerst een bestandje op een USB stick zetten om Windows 10 verder er op te zetten en te installeren?

Laatst bewerkt:
Volgens mij zoek ik dit stuk als ik jullie goed begrijp, anders kan ik er niet aan beginnen:

INSTALLATIEMEDIUM MAKEN (DVD OF USB-STICK)
Ben je niet (meer) in het bezit van de Windows 10 installatie-DVD of USB-stick of heb je nog een oude versie, maak dan kan een nieuwe aan met de Windows 10 Media Creatie Tool (download: www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10; knop Hulpprogramma nu downloaden). Start de tool, ga akkoord met de licentievoorwaarden en kies in het volgende venster voor de optie Installatiemedia (USB-stick, dvd of ISO-bestand) voor een andere pc maken. Let op: eventuele gegevens die nog op de USB-stick staan, worden hiermee overschreven!

Mag ik het ook zelf leren?
Tuurlijk.
Nu moet ik als ik het goed heb eerst een bestandje op een USB stick zetten om Windows 10 verder er op te zetten en te installeren?
Welk probleem heb je dan met deze zeer uitgebreide uitleg in de link:
https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_10_setup_procedure.html#iso_bestanden_downloaden

Daar staat ook het stukje wat je zoekt.... ?
Maar hoe zoek je dan... het staat er toch "gewoon" tussen de ander tekst?

Mss is het goed om het boek van Schoone PC over Win10 te kopen, waar het ook in staat, dan kun je het rustig op de bank lezen en niet achter je laptop of pc.
Bij sommige mensen schijnt dat beter te werken.

Laatst bewerkt:
Dank je wel.

Ik zit te lang achter de computer, ben ook met ander zaken bezig, het kost mij alleen wat mer moeite i.v.m. dat het anders is dan ik gewend ben, en ja, dat is oud, al geeft Medion nog steeds een installatie DVD bij nieuwe laptops mee.

Ik moet even de omschakeling vinden, even de knop in mijn hoofd om kunnen zetten zodat ik rustig verder kan kijken op een andere dag.

Ik zit al een tijd te klieren met Versio waarvan ik online om een stap voor stap uitleg gevraagd heb, of waar ik die kan vinden i.v.m. dat ik een .eu domein en voor een periode een hostingpakket gekregen heb. Er worden dan even met wat termen gegooid die ik niet zie, maar blijkbaar ergens achter zitten, dat is niet stap voor stap., helaas werken hun uitleg filmpjes niet op deze laptop en mijn mobiele telefoon.

Met een beperking is het oppakken van stof in het begin wat lastiger, maar zie ik het, dan lukt het prima.

Ik bedoel dit niet rot, ik zit er even voor vandaag doorheen.

Focus je hier dan even alleen op dit probleem... laat dat andere probleem hier weg, dat maakt het ook voor jezelf onoverzichtelijk.
Op tijd gaan slapen en morgen of in het weekend weer oppakken is idd het beste.
Succes.

Ik ga even in stapjes wat ik denk te moeten doen als ik alles goed lees:

Ik heb het volgende programma binnen gehaald:

Windows-ISO-Downloader

Moet ik deze openen vanaf een USB-stick op de betreffende inmiddels lege harde schijf van de laptop?

Download de Media Creation Tool hier:
www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Klik op Hulpprogramma nu downloaden.
Klik op uitvoeren en ga akkoord met de voorwaarden. Het programma checkt nu je systeem en gaat de setup voorbereiden.

en dan goed lezen wat je wilt maken een usb of dvd

Download de Media Creation Tool hier:
www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Klik op Hulpprogramma nu downloaden.
Klik op uitvoeren en ga akkoord met de voorwaarden. Het programma checkt nu je systeem en gaat de setup voorbereiden.

en dan goed lezen wat je wilt maken een usb of dvd

Ik dacht dat het de bedoeling is om vanaf een lege harde schijf te beginnen, wel waar Windows 10 (Pro) heeft opgestaan, of ben ik nu weer de weg kwijt?

Zou knap zijn v.a. een lege harde schijf beginnen, erop installeren kan wel, volg de aanwijzingen van Schoone.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan