windows 10 ssd

Vrits

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2013
Berichten
121
Besturingssysteem
WINDOWS 10
Office versie
Prof. plus 2021
Mijn ssd loopt vol maar ik weet niet met wat.
Normaal is mijn 237gb ssd met max. 100 gb bezet,
Echter heb ik al een tijdje slechts 37 GB vrij.
Het is al voorgekomen dat de ssd helemaal vol zat en ik mijn laptop niet kon gebruiken.
Ik heb diverse opschoonmogelijkheden geprobeerd van windows zelf maar ook andere,, maar
de ssd blijft volbezet. Ook de verborgen bestanden zichtbaar gemaakt maar niets helpt.
Weet iemand de oplossing? Bij voorbaat dank
 
Heb je een securityscan gedaan?

Wintoets+R = Run = Uitvoeren
Plak
ms-settings:storagesense
in het vak
Enter
ook > Meer categorieën weergeven
Kijk waar de meeste GB's zitten

Heb je bij de schijfopruiming ook op Systeembestanden opschonen geklikt. Dan krijg je meer opties. Bij tabblad Meer opties kun je herstelpunten en shadowcopies verwijderen. (wel een nieuw herstelpunt maken).
 
Laatst bewerkt:
Beste Senso, hartelijk dank voor je bericht. Ik heb het nog niet uitgevoerd omdat ik als eenvoudige gebruiker wat huiverig ben om dat uit te voeren. Nadat ik hulp heb gekregen van een vriend met wat meer kennis van computers laat ik je weten of jouw oplossing resultaat heeft gehad.

Beste Lange Pier, dank ! Ik heb het geinstalleerd. Geeft veel info. Maar ik laat binnenkort iemand die er meer verstand van heeft naar kijken en conclusies trekken. Nogmaals dank
 
Je moet niets. Je kunt in eerste instantie zaken goed /lezen bekijken als je een scherm opent/functie activeert. Lees dat en kijk of je begrijpt wat er staat en dan vink je opties aan. Er wordt een toelichting gegeven wat het is als je op de regel gaat staan onder in het venster.

Mijn 'opdrachten' heb ik allemaal uitvoerig getest. Weet je wel hoe je een securityscan moet doen? Dat is wel belangrijk dat je dat kunt.
diverse opschoonmogelijkheden

Welke programma's bedoel je?

Bij CCleaner zitten de Herstelpunten onder > Links > Extra > Systeemherstel.
Herstelpunten kunnen veel ruimte innemen. Twee bewaren is voldoende.

Kijk ook eens in de root van C naar de grootte van het bestand pagefile.sys. Dat is het virtueel geheugen.
 
Laatst bewerkt:
ik weet dat ik niets moet ( behalve van mijn vrouw hh). Nee iik weet niet hoe ik een security scan moet doen. Reden te meer dus dat ik er naar laat kijken.
Ik heb onder meer schijfopruiming gedaan maar daar kon ik maar 1 gb verwijderen
 
Ja, prima dan wachten we even af wat de resultaten zijn. Succes.
 
@jdex
Vreemde reactie.
Op Helpmij kan iedereen vragen stellen.
Vrits geeft in post 4 aan een eenvoudige gebruiker te zijn. Ik neem aan dat hij bedoelt met weinig ervaring en kennis. Dan is het juist verstandig niet alles maar klakkeloos uit te voeren.

Die laatste zin/veronderstelling in post 9 slaat helemaal nergens op.
 
@jdex
Naar aanleiding post 10.
Hoe krom en negatief kun je zaken voorstellen. Jij geeft aan alles een vervelende en nare draai. Het stikt in post 10 van de aannames en je probeert anderen te denigreren. Dit forum is niet voor beschouwingen en toneelstukjes. Ga anderen eens fatsoenlijk helpen en kom met oplossingen, daar is dit forum voor.
 
Sense: beetje omslachtig wat je voorstelt. Gewoon in het links onder "opschonen" ingeven dan bereik je dezelfde pagina. Maar het probleem is dat ik van de bezette 215 GB er maar zo'n 5 kan opschonen. De rest geeft het systeem niet weer en kan ik dus bijgevolg niet zien noch opschonen
 
Heel veel zaken zijn omslachtig. Ja, als alles op een presenteerblaadje geleverd wordt, leer je veel minder dan door het uitvoeren van zaken en je een beetje te verdiepen in de suggesties/adviezen. Lange Pier geeft aan waar je naar kunt kijken.
 
Er kan natuurlijk een probleem zijn met de SSD. Dat blijft verborgen. Wordt de grootte verkeerd aangegeven, dan zullen bestanden verdwijnen en alleen in naam bestaan. Kan je fouten ontdekken met Schijfcontrole, via het contextmenu in verkenner, dan kunnen er hele delen onbruikbaar zijn geworden. Probeer in dat geval eventueel het bestandssysteem te herstellen maar niet fouten in sporen en sectoren want dan wordt de schijf onleesbaar. Mijn Samsung SSD's hebben "provisioning" software. Dit verplaatst veel gebruikte bestanden, zodat de SSD langer mee gaat. Werd er een stuurprogramma meegeleverd met de SSD of andere hulpprogramma's en kan je iets van diagnose en herstel downloaden bij de support van de fabrikant?

Kijk bij Computerbeheer > Schijfbeheer naar hoe de SSD is gepartitioneerd.

De Slaapstand of Snel opstarten kan geactiveerd zijn bij Energiebeheer en dat vereist grote bestanden die verborgen zijn, net als gereserveerde ruimte voor herstelpunten bij Systeemherstel. Slaapstand én Snel opstarten kan je trouwens uitschakelen in Windows met de opdracht powercfg -H off Het kan zijn dat je bij een laptop meer moet doen met instellingen.

Kijk bij de browser instellingen of je de tijdelijke Internetbestanden weer eens moet wissen.

Het advies om het virtuele geheugen, minimaal en maximaal, laag in te stellen werd al gegeven. Windows kan deze ruimte zelf tot aan het maximum vergroten als een programma dat gebruikt en dan gaat het ineens knellen.
 
Ten eerste, ongeacht welk antwoord je geeft, zal hij het niet uitvoeren omdat hij niet durft te handelen en daardoor waarschijnlijk fouten maakt in de uitvoering.
Ten tweede, hij krijgt hulp van een vriend die meer weet dan jij, omdat deze vriend meer ervaring heeft in dit vakgebied en waarschijnlijk al eerder soortgelijke problemen heeft opgelost.
Ten derde, hij laat altijd iemand met meer kennis ernaar kijken, zoals een expert.
Hij maakt stapsgewijs heel duidelijk dat jouw oplossingen niet serieus worden genomen. Dit laat zien dat hij liever vertrouwt op iemand met meer kennis.
Een en al aannames…. Weet jdex wel wat het woord ‘aanname’ betekent? Of is hij wellicht profvoetballer?
 
Berichten van jdex verwijderd. Geen toegevoegde waarde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan