Windows 7 verwijderen en weer Windows XP installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

sappas

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2006
Ik heb een oudere laptop waar vroeger Windows XP op stond.
O deze laptop heb ik Windows 7 geïnstalleerd en deze wil ik weer verwijderen en vervangen door Windows XP.

Als ik de Windows XP (officiële versie) in de reader stop en dan setup opstart dan zie ik o.a. de tekst "Windows XP installeren".
Ik kan echter "Windows XP installeren" niet aanklikken.

Bij het opstarten van de PC kan ik via de Esc de opstart onderbreken en via F9 kan ik naar "Opties opstartapparaat" gaan.
Daar zie ik uitsluitend dat ik kan opstarten via Notebook Hard Drive maar niet via de DVD-drive.

Gaarne ondersteuning.

Dat wordt meestal in de bios geregeld, van af welk medium gestart kan worden.

Dat verschilt per laptop. Als je dus ook even merk en type laat weten wordt je sneller en beter geholpen.

Het lijkt me niet verstandig om XP weer te installeren.......je weet dat je geen ondersteuning meer krijgt? Of lees je geen nieuws..... ;)

Normaal zou het niet verstandig zijn om Windows XP te installeren en ik weet dat er geen ondersteuning meer is.

Ik heb diverse pc's/laptops waar Windows 7 opdraait, naar tevredenheid.

Ik heb nu software die niet meer draait onder Windows 7 maar wel onder Windows XP.
Deze computer gebruik ik stand-alone en hangt niet aan mijn netwerk.

Dus ja: ik lees wel nieuws :)

Windows 7 de XP Mode dat heb ik geprobeerd en werkt niet.

Mijn vraag is:
Kan ik op mijn HP Compaq 6730s Windows 7 verwijderen en hier Windows XP op installeren.

Windows 7 de XP Mode dat heb ik geprobeerd en werkt niet.

De XP Mode werkt prima. Je bedoeld vast dat het programma waar je het over hebt niet in de XP Mode werkt.

Ik heb nu software die niet meer draait onder Windows 7 maar wel onder Windows XP.
Je zou Windows XP in virtual box kunnen installeren. En anders via dualboot. Dan kan je de proggies die niet werken on Win 7 nog gebruiken zonder dat je via XP op internet gaat.

Om het samen te vatten en als rechtstreeks antwoord op je vraag : ja, da's heel simpel. Middels de elders besproken wijze zorg je ervoor dat in het bios opstarten vanaf cd als 1e bootoptie komt te staan. De helft van de klus is nu geklaard. Stop de XP cd in de drive, zet 'm aan en kies na enige tijd voor opstarten vanaf CD (daarvoor mag je dan een willekeurige toets indrukken).
Tijdens de installatie van XP zorg je er wel voor dat de schijf eerst wordt geformatteerd, anders krijg je een dual boot systeem.

Beste gast0225 dit heb ik gedaan.
- Opstarten vanaf cd-rom-drive heb ik geactiveerd.
- Opstartvolgorde is USB-cd-rom
De XP cd heb ik in de drive gestopt.

Start ik nu de laptop op dan zie ik dat het lampje van de cd-rom gaat branden.
Vervolgens krijg ik een volgende keuze menu:
- Ouder versie van Windows
- Windows 7.
- Microsoft Windows Recovery Console.

Doe ik niets dan wordt Windows 7 weer opgestart.

mvg, Sappas

je moet dus idd. de eerste (oudere versie.....) kiezen, dan wordt de opstart van xp gestart en vandaar uit kun je verder gaan en C formatteren alvorens de xp installatie van start gaat.

Als ik oudere versie kies dan gaat hij naar het Windows Recovery Console.
Hij laat dan het aantal geïnstalleerde Windows op je Laptop zien en dat is slechts 1, namelijk: C:\Windows.
Ik kan niet naar de cd-rom gaan om XP op te starten.

Ik kan me herinneren uit het verleden bij andere pc's dat hij bij het opstarten een menu kwam en dat ik dan vanaf de cd-rom kan opstarten.
Nu heb ik dit helemaal niet.

Mvg, Sappas

Laatst bewerkt:
Dat menu moet je direct na het opstarten activeren, vaak met F8 (kijk handleiding na om het bios boot menu te kiezen). Ben je te laat krijg je de keuzes van Win7 met veilige mode en zo...

Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Welk menu moet ik direct na het opstarten activeren?

Als ik dan F8 indruk dan kom in de veilige modus.

Kan ik niet de c schijf formatteren en dan opnieuw opstarten.
Gaat hij dan naar de cd-rom en kan ik dan de setup opstarten.
Zoja hoe kan ik de C schijf formatteren.

Mvg Sappas

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan