WINRAR

Aart van Blauw

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2024
Ik kreeg een bericht via internet dat ik een WINRAR op de computer moet plaatsen. Hoe werkt dit en kan het een virus zijn? Ik ben voornemens een nieuwe computer aan te schaffen dus kan ik dan beter even wachten? Kan het kwaad als het een virus is?

Er is niks mis met WinRar maar die heb je niet nodig omdat Windows zelf bestanden kan in- en uitpakken.

En wie op internet vertelde jou dat je WinRar moet installeren? Heb ik nog nooit meegemaakt

WinRAR staat er om bekend dat hackers en verspreiders van malware gevaarlijke uitvoerbare bestanden mee kunnen sturen. Tros Opgelicht vat het als volgt samen: "Al veertien jaar lang bevat de software van WinRAR een achterpoortje voor hackers die de beveiliging van Windows omzeilen, dit wordt ook wel zero-day lek genoemd. Het lek laat hackers toe om een gecomprimeerd bestand te voorzien van malware." 20 okt 2023
Het is makkelijk om eerst bestanden te voorzien van malware of spyware en dan gebruikers aan te raden om de minder veilige manier van uitpakken te gaan gebruiken. Misschien kan u bij de instellingen van uw browser zien dat u toestemming heeft gegeven voor berichten van deze site. Anders is het een pop-up en een advertentie blocker kan deze advertenties tegengaan. Ga niet naar sites die gearchiveerde bestanden voor download aanbieden en een andere truc die gebruikt wordt is een download laten doen van een uitvoerbaar bestand dat de download zou moeten verzorgen, een download helper. Vaak zonder te melden dat dit nog niet het gewenste programma is. In de wereld is niets gratis dus als er zomaar drivers of leuke bestanden worden aangeboden dan kan je er vanuit gaan dat er misbruik van jou vertrouwen wordt gemaakt.

Ik heb nog even gezocht maar ik denk dat ik geen WINRAR heb. Het werd mij gevraagd door een e-mail met informatie over een recente aanschaf voor mijn hobby.

Dank voor uw bericht. Ik zal proberen WINRAR te vermijden. Het klinkt erg gevaarlijk.

Als je toch iets wilt gebruiken in plaats van WIndows, kies dan voor 7-Zip:

Niks mis met WinRar, zolang je het maar netjes updated. Desnoods steun je de makers even met een licentie....

Ik gebruik het al jaren, en heb geen nadelen gevonden.

1728592007419.jpeg

Het zal voor mij toch een hele klus worden. Ik zal bij de bestelling van mijn nieuwe computer verzoeken deze van WINRAR zonder virus te voorzien.

7-Zip is gratis en minstens zo goed.

Ik heb dit gelezen in het bericht van Alfred. Als ik het goed begrijp haal ik met de WINRAR veel ellende binnen. Ik ben reeds in overleg met de partij die aangeeft dat ik WINRAR nodig heb. Het zit mij niet helemaal lekker.

Volgens mij is Aart van Blauw heerlijk aan het trollen. Zie ook zijn bekerhouder/stroopwafel topic.

• Leuk
Waarderingen: Aar
Ik heb dit gelezen in het bericht van Alfred. Als ik het goed begrijp haal ik met de WINRAR veel ellende binnen. Ik ben reeds in overleg met de partij die aangeeft dat ik WINRAR nodig heb. Het zit mij niet helemaal lekker.
Dus dan is het nog geen virus. Er zat gewoon een veiligheidslek in. En met een recente versie heb je er geen last van.

Verder twijfel ik sterk of je topics naar waarheid zijn. Een grapje is leuk, maar ergens raakt het uiteindelijk het hoogtepunt, waarna het stopt, en dat hoogtepunt is behaald.

Het probleem is opgelost. Ik heb een nieuwe lijst ontvangen van het bedrijf die zonder antivirus kan worden geopend. Dat kan met of zonder WINRAR heb ik begrepen. Dank voor uw hulp.

Nogmaals: Er is niks mis met WinRAR, als je een recente versie hebt. Ik vermoed eerder dat dit een troll-topic is. Dus laten we in dat geval maar stoppen omdat het hoogtepunt gehaald is.

Ik vermoed dat de verwarring over het wel of niet gevaarlijk zijn van winrar door de download sites komt.
Winrar is, als zoveel tooltjes, via "gratis software"sites te downloaden.
Veel van die gratis web sites sturen met zo'n download malware en ander ongerief mee.
Dus: download NOOIT van algemene gratis software sites, maar altijd rechtstreeks van de makers van het tooltje.
Maar dan nog steeds is er een risico dat de makers ongerechtigdheden in hun software gestopt hebben.
Dat kan mogelijk voorkomen worden door, voordat u gaat downloaden, eerst eens te googelen wat de ervaringen van anderen zijn met het specifieke tooltje.
Bedenk altijd: waarom is het gratis? Hoe verdienen ze dan hieraan?

Dank u. Ik heb besloten de WINRAR uit voorzorg te vermijden. Bij aanschaf van een nieuwe computer zal ik er een selecteren die reeds van de WINRAR is voorzien.

Terug
Bovenaan Onderaan