• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

X.zoeken in office 2016 werkt niet, wat wel?

Etim71

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jan 2025
Hallo,

Al heel vaak oplossingen hier gevonden, maar helaas met X.zoeken en een ouder office pakket kom ik er niet uit.

Ik gebruik Windows 11 en office 365 daar werkt X.zoeken prima op.

Echter een heel aantal collega's hebben een oudere versie van Excel en daar werkt het niet goed op.

Het komt er op neer dat ik telkens een "hulp-regel" kopieer en plak, en in die regel laat ik zoeken m.b.v. X.zoeken en wel op twee plaatsen A en B

A:
In het voorbeeld cel L9: kijk in kolom D9 naar het getal (1000) wat daar staat, zoek vervolgens omhoog in kolom E naar dat zelfde getal en pak dan vervolgens in kolom L de hoeveelheid die in de regel van de gevonden kolom E staat.
B:
In het voorbeeld cel K10: kijk in kolom H range "H4-H huidige regel" en zoek omhoog naar de tekst "hulp-regel", pak dan in kolom K van die gevonden regel die hoeveelheid.

Is er een handiger manier om het zo te maken dat het omhoog zoeken vanaf de huidige regel altijd werkt in office 2013 2016.

Ik kom er niet uit.

Misschien ziet iemand ander hoe het ook kan het met vertikaal zoeken.

Bijlagen

Is dit iets in kolom H.
Code:
=VERT.ZOEKEN(D9;D4:J80;7;0)
en in bv K22.
Code:
=INDEX(K4:K14;MAX(($H$4:$H14="hulp-regel")*RIJ(K1:K11)))

Laatst bewerkt:
Hallo HSV

Voor A werkt het:
Ik heb deze code geprobeerd voor cel L9 en even de F4 toets gebruikt voor de $ tekens in de formule en naar de betreffende cellen gekopieerd en daarna rijen toegevoegd en dat werkt omdat: de getallen in de E kolom altijd uniek dienen te zijn. Dubbel waarden in kolom E geven een verkeerde waarde in AF, en onderaan gaat je som opeens afwijken van die in kolom Y.

Echter de zoek functie naar de "hulp-regel" tekst in kolom H zal ingewikkelder worden daar deze tekst niet uniek. In het "echte werk" waar ik telkens complete "hulp-regels" met een onderbouwing toevoeg.
Na controle van de hele berekening kan ik willekeurig nog zomaar complete "hulp-regels" toevoegen uit een zeg maar een soortement database van "hulp-regels" met behulp van een macro.

Optie voor unieke "hulp-regel" tekst:
Ik heb ook al zitten te denken om deze tekst: "hulp-regel" uniek te maken met een volg getal. Echter als ik er weer 1 complete "hulp-regel" pakket toevoeg, klopt de doorloop nummering natuurlijk niet meer. Ik had al wel een bestand met wel 4700 regels, en dan alle formules van de kolommen A t/m AC maken Excel dan super sloom, lees hij liep af en toe wel eens vast.

Ik had nog een formule toegevoegd voor B in mijn vorig schrijven.

Hallo,

dat zag ik en ik ben al aan het testen, maar zodra ik rijen in ga voegen gaat het (gedeeltelijk) fout.
Ik zal vanavond eens beter testen, snap eigenlijk niet waarom het gedeeltelijk goed gaat en gedeeltelijk fout.
maar ik begrijp ook niet helemaal waarom je cel K22 aangeeft en in de formule staat K4:k14 en H4:H14 en dan achteraan K1: K11.
maar ik zal hem eens doorgronden, hoe deze formule werkt.

alvast bedankt

K4:K14 zijn evenveel rijen dan 1:11.
K4:k22 wordt dan Rij(1:19).
Of je moet de index laten beginnen in K1.
K1:K20 wordt dan gewoon Rij(1:20).
K1:K100 wordt RIJ(1:100)

Hallo

heeft even geduurd in verband met het goed testen

Ik ben even aan het testen geweest, maar ik heb de formule voor B in cel K10 wat aangepast en wel
=INDEX($K$1:K9;MAX(($H$1:$H9="hulp-regel")*RIJ($K$1:$K9))) dus alles start in dezelfde rij en stopt in dezelfde rij. Als ik dit nu doorvoer naar de andere cellen in kolom K en dan in de regels met een getal in kolom H werkt het. Ook invoegen gaat dan goed. Ook even getest in mijn veel grotere bestand maar even 1650 keer een index formule kopieren duurt grofweg een koffie zet tijdje.☺

Heb het bestand nu toegevoegd.

Ik heb nog een vraag over de formule in Cel L10 deze kijkt in cel J10 en K10 en dan met als voorwaarden, kan ik deze nog korter/sneller maken. want ook deze formule gaat in een office 2016 versie niet goed.

in cel L10 staat deze formule:
=AFRONDEN(ALS.VOORWAARDEN(EN(J10<>"";K10<>"");J10*K10;(OF(J10<>"";K10=0));J10;(OF(J10=0;K10<>""));K10);2)

Zonder afronden wordt de formule wat korter, hij rond dan niet af, maar het leest dan wat gemakkelijker
=ALS.VOORWAARDEN(EN(J10<>"";K10<>"");J10*K10;(OF(J10<>"";K10=0));J10;(OF(J10=0;K10<>""));K10)

Maar ik wil hem wel graag afronden met 2 cijfers achter de komma.

Alvast bedankt voor oplossing voor probleem A en B.

Bijlagen

=ALS.VOORWAARDEN is vanaf Excel 2019.
Probeer deze eens.
Code:
=AFRONDEN(ALS(EN(J10<>"";K10<>"");J10*K10;ALS(OF(J10<>"";K10=0);J10;ALS(OF(J10=0;K10<>"");K10;"")));2)

Terug
Bovenaan Onderaan