afsluiten

jobo182

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2004
als ik de pc wil afsluiten, zie ik een melding, zie foto; hoe kom ik er achter welke app dit is, zodat ik die van te voren kan afsluiten
foto1 (Small).jpg

Meestal krijg je wel de naam te zien van de app of de driver die het afsluiten tegengaat. Vaak is het iets dat op de achtergrond draait, en zie je hem niet in de lijst met openstaande apps in Taakbeheer. Je kunt dan gewoon doorgaan met afsluiten, want je verliest geen data.

Er zijn verschillende manieren maar een controle van schijf of gezondheid is makkelijker en nuttig. De windows controle opdracht is sfc /scannow en bekende oorzaak is dat er een update blijft plaatsvinden. Het laatste kan je bij Update en Geschiedenis van updates controleren. Doe ook een schijfcontrole om te zoeken naar fouten in het bestandssysteem. Dat kan door met rechts te klikken op de C schijf in verkenner en te kiezen voor Eigenschappen en dan naar het tabblad Extra te gaan.
Vervolgens kan je bij Uitvoeren en de opdracht "msconfig" programma's en services selectief niet laten opstarten. Proefondervindelijk dus. Als er in het systeemvakje, rechts onder op de taakbalk iets staat van stuurprogramma's of achtergrond processen, dan kan je eerst dat selectief uitschakelen.
Levert het bovenstaande nog niets op of wil je een andere benadering, dan ga je via rechts klikken op Start naar Logboeken. Navigeren hierin kan lastig zijn. Het is normaal dat veel zaken "fouten" worden genoemd en "waarschuwingen" zijn meestal ook niet belangrijk. Negeer alles maar zoek naar de tijd dat dit zal hebben plaatsgevonden in de rubrieken.

Meestal krijg je wel de naam te zien van de app of de driver die het afsluiten tegengaat. Vaak is het iets dat op de achtergrond draait, en zie je hem niet in de lijst met openstaande apps in Taakbeheer. Je kunt dan gewoon doorgaan met afsluiten, want je verliest geen data.
True, maar het kan wel hinderlijk zijn als je de computer afsluit, terwijl dat ding nog even onmeunig na staat te rammelen. Ik gooi altijd na het afsluiten de spanning van het stekkerblok af, als ik bijvoorbeeld ga slapen. Dan is zo'n 'wachtscherm' niet echt gewenst.

Maar er zijn wel manieren om te vinden waardoor het afsluiten vertraagd wordt:
  • Druk op Win + R (Uitvoeren), type dan eventvwr.msc en druk op Enter.
  • Ga naar Windows-logboeken > Toepassing of Windows-logboeken > Systeem.
  • Zoek naar waarschuwingen of fouten rond de tijd dat je de pc afsloot.
  • Let op berichten met "Application Hang", "Application Error" of "Shutdown Performance Monitoring".
Voor het afsluiten van de pc kan je ook even naar Taakbeheer kijken (Ctrl + Shift + Esc) of je een proces hebt met de status: Reageert niet.

En anders kan je met dit programma loggen wel proces er te lang open blijft staan:
https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/process-explorer

Terug
Bovenaan Onderaan