ik las ergens dat je dan het beste bijv. Linux Mint er op kan zetten want dat lijkt op Windows 10
Er zijn meerdere Linux distro's die op Windows lijken, maar "onder de motorkap" blijft het allemaal Linux. Dat wil zeggen dat programma's voor Windows niet voor Linux geschikt zijn. Een .exe installeren zal dus vaak mislukken. Dankzij WINE/PlayOnLinux kan je wel beperkt .exe installeren maar verwacht daar niet al te veel van. Dit om een teleurstelling te voorkomen.
De keuze om een Linux distro te kiezen is ook een persoonlijke smaak. Op dit forum zie ik veel liefhebbers van Linux Mint. Zelf gebruik ik
Ubuntu (Mint wel ooit geprobeerd maar daarna snel weer afscheid van genomen).
Zorin OS is ook een mooie distro, zeer gericht op overstappers vanaf Windows. Zorin maakt echter wel gebruik van een oudere Ubuntu versie, maar dat mag geen enkel probleem zijn.
Verder kan ook
Winux (voorheen Wubuntu genaamd) een mooi systeem zijn.
Het is ook handig om te weten dat voor veel programma's voor Windows een alternatief voor Linux bestaat. Een aantal programma's zijn eenvoudig vanuit de bijgeleverde app store te installeren. Sommige moeten met een simpele opdrachtregel worden geïnstalleerd. Krijg je met tar.gz bestanden te maken dan heb je daar iets meer werk aan. En sommige app's kan je via
.AppImage gebruiken.
Ben je echt op zoek naar een uitdaging, wil je het Linux systeem volledig leren en heb je genoeg vrije tijd, dan kan
Gentoo een hele mooie distro zijn. Daarbij mag je echt vanaf 0 het gehele systeem downloaden, installeren en compileren. Voor velen een pokkewerk om te doen, maar je krijgt dan wel een superstabiel systeem voor te rug, wat dan ook nog eens een "rolling release" is, dus steeds op te waarderen naar een nieuwe versie.
In principe is geen één besturingssysteem het beste aangezien iedereen andere eisen en wensen heeft. Het zal voor jou dus een persoonlijke keus worden welke voor jou het beste werkt.