Opgelost Linux over Windows 10

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Robertusje

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Ik heb nog een BTO laptop die ik niet meer gebruik maar mijn vrouw gebruikt hem wel eens 1x in de 3 weken. Windows 10 stopt straks met updates en ik las ergens dat je dan het beste bijv. Linux Mint er op kan zetten want dat lijkt op Windows 10.
Is dat een goede optie en kan ik dat over Windows 10 installeren of is dat ingewikkelder dan het lijkt?

Hartelijk bedankt, ik ga dat later eens goed bekijken.

ik las ergens dat je dan het beste bijv. Linux Mint er op kan zetten want dat lijkt op Windows 10
Er zijn meerdere Linux distro's die op Windows lijken, maar "onder de motorkap" blijft het allemaal Linux. Dat wil zeggen dat programma's voor Windows niet voor Linux geschikt zijn. Een .exe installeren zal dus vaak mislukken. Dankzij WINE/PlayOnLinux kan je wel beperkt .exe installeren maar verwacht daar niet al te veel van. Dit om een teleurstelling te voorkomen.

De keuze om een Linux distro te kiezen is ook een persoonlijke smaak. Op dit forum zie ik veel liefhebbers van Linux Mint. Zelf gebruik ik Ubuntu (Mint wel ooit geprobeerd maar daarna snel weer afscheid van genomen).
Zorin OS is ook een mooie distro, zeer gericht op overstappers vanaf Windows. Zorin maakt echter wel gebruik van een oudere Ubuntu versie, maar dat mag geen enkel probleem zijn.
Verder kan ook Winux (voorheen Wubuntu genaamd) een mooi systeem zijn.

Het is ook handig om te weten dat voor veel programma's voor Windows een alternatief voor Linux bestaat. Een aantal programma's zijn eenvoudig vanuit de bijgeleverde app store te installeren. Sommige moeten met een simpele opdrachtregel worden geïnstalleerd. Krijg je met tar.gz bestanden te maken dan heb je daar iets meer werk aan. En sommige app's kan je via .AppImage gebruiken.

Ben je echt op zoek naar een uitdaging, wil je het Linux systeem volledig leren en heb je genoeg vrije tijd, dan kan Gentoo een hele mooie distro zijn. Daarbij mag je echt vanaf 0 het gehele systeem downloaden, installeren en compileren. Voor velen een pokkewerk om te doen, maar je krijgt dan wel een superstabiel systeem voor te rug, wat dan ook nog eens een "rolling release" is, dus steeds op te waarderen naar een nieuwe versie.

In principe is geen één besturingssysteem het beste aangezien iedereen andere eisen en wensen heeft. Het zal voor jou dus een persoonlijke keus worden welke voor jou het beste werkt.

Lange Pier het lijkt me alleen nog behoorlijk ingewikkeld als ik de link bekeek van krullenbol.

Kijk vantevoren vooral even of alle programma's die je wilt gebruiken ook beschikbaar zijn voor Linux.

Nee hoor, USB sick maken, ermee opstarten, schijf leegmaken en Mint zelf de schijf in laten richten
Hoe start ik op met de usb stick? Ik zie op meerdere plekken staan dat je een opstart dvd of usb moet maken.
Eigenlijk kortweg gezegd wat is de meest makkelijke weg om het te installeren voor een niet zo technisch onderlegd iemand?
Even nog vermelden dat de laptop waar het op moet komen een dvd lade heeft en ik heb ook nog lege dvd's.

Laatst bewerkt:
de laptop waar het op moet komen een dvd lade heeft en ik heb ook nog lege dvd's
Vergeet die DVD, die zijn erg achterhaald.
Met DVS's moet het ook prima gaan. Als ik mij niet vergis (nu is het al weer jaren geleden dat ik met Windows heb gewerkt) moet je een iso bestand als op te starten DVD kunnen branden via Windows.
Eigenlijk kortweg gezegd wat is de meest makkelijke weg om het te installeren voor een niet zo technisch onderlegd iemand?
Ook om die reden kan een DVD de handigste oplossing zijn, zeker als die voorradig zijn en anders maar stof liggen te happen.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

De TS wil Linux installeren........:rolleyes:
Dat weet ik, maar voordat Linux geïnstalleerd kan worden zal eerst de Linux iso vanuit Windows op een dvd of een usb stich gezet moeten worden.
Als ik mij niet vergis (nu is het al weer jaren geleden dat ik met Windows heb gewerkt) moet je een iso bestand als op te starten DVD kunnen branden via Windows.
Daarna kan Linux pas worden geïnstalleerd ;)

Het mooiste is gewoon de voor Linux gemaakte alternatieven gebruiken.

Precies! Ik gebruik Linux MInt nu 18 jaar zo iets, en nooit Wine gebruikt. Waarvoor? Het kan je systeem kapotmaken is mijn devies. Niet doen dus. Want je moet wel weten hoe je al die windows programma's weer moet verwijderen als je Wine gebruikt. En neem van mij aan, dat wil je gewoon niet!
Het hoeft ook niet, Linux heeft voor elk programma wel een alternatief.

Ik noem eens een paar voorbeelden die in de context van deze vraag zouden kunnen passen. Albelli fotoalbum, kruidvat fotoalbum. En in de zakelijke wereld zijn er nog genoeg dingen die enkel op Windows kunnen.

Ja overal zijn alternatieven voor. Maar die moet je dan ook net kunnen/willen gebruiken. Het is in ieder geval iets om op voorhand over na te denken, voordat je heel het systeem ombouwt en er achter komt dat hetgeen je wilt doen niet meer kan, of een geheel andere werkwijze vereist (die je dus moet aanleren).

Terug
Bovenaan Onderaan