nieuwe pc gebouwd-probleem met installatie windows

Tamja

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2024
Hallo,
Ik heb een nieuwe pc samengesteld:
- moederbord: MSI Pro B 650-S Wifi
- cpu: AMD Ryzen 5-8400F- AM5
- geheugen: Crucial CT32G56C46U5. DDR5 -32GB
- HD: Kingston Technology 2048G KC3000 M.2 2280 NVMe SSD

In het bios: opstarten van usb aangezet
op de SSD een partitie aangemaakt waarop windows geïnstalleerd wordt.
Telkens als tijdens de installatie de pc terug opgestart moet worden rond 77% (zowel bij Windows 11 als 10 - beide geprobeerd) komt de pc in het bios terecht en kan ik niet verder.
Ik heb ook geprobeerd om GEEN partitie aan te maken op de schijf, helpt niet.

Wat doe ik mis? Of wat ikan de oorzaak zijn?

Graag hulp aub.
Dank u.

Tamara

In het bios: opstarten van usb aangezet
op de SSD een partitie aangemaakt waarop windows geïnstalleerd wordt.
Ipp kun je niet de opstart in de UEFI, want het is geen BIOS tegenwoordig, niet meer instellen, dat het wel gelukt zal dat maar 1 keer zijn want een UEFI systeem start altijd op via de Windows Boot Manager, vermoedelijk werkte dat nog niet omdat Windows nog niet was geïnstalleerd.

Je hebt de UEFI alles zo laten staan? UEFI aan en secure boot aan?
Daarnaast kun je gewoon in de installatie gui de schijf indelen, bij een maagdelijke lege zal Windows zelf die indelen.

De schijf bij een UEFI systeem dient van een GPT indeling te zijn.

Via F11 kom je in het bootmenu om van de USB stick op te starten, voor een UEFI systeem dient dat er ook bij te staan.

Laatst bewerkt:
Ja ik heb alles laten staan, UEFI aan en secure boot aan
Hoe kan ik zien dat die schijf een GPT indeling heeft?
In het bios kan ik ze alleen zien staan bij de opslag, er staan geen eigenschappen bij en ik kan er ook niets aan wijzigen.
Bij het indelen in partities, staat dit er ook niet bij. Ik kan de partitie wel formatteren, maar daar ook niets instellen.
Het is een nieuwe M.2 schijf

Je kunt als je Windows installeert in de geavanceerde schijfopties de schijf wijzigen, verwijder de partitie(s) en laat Windows zelf de schijf indelen want je mist nu 2 partities als je er eentje had aangemaakt over hele schijf.
Oftewel;
Daarnaast kun je gewoon in de installatie gui de schijf indelen, bij een maagdelijke lege zal Windows zelf die indelen.

Ik zie nergens ‘geavanceerde schijfopties’ staan. Tijdens de setup krijg ik enkel 1 beeld om aan te duiden waar ik Windows wil installeren (zie bijlage).
Ik had op de 2TB schijf 1 partitie van 400 Gb gemaakt voor de installatie van Windows. De rest had ik nog laten staan als ‘niet toegewezen’2620943B-38CA-4E17-8BF3-506D08577B95.jpeg

Gebruik dan "partitie verwijderen"?
Vermoedelijk staat hij nu als MBR schijf, indien alle partities weg zijn en je laat Windows de schijf indelen dan zal er een GPT schijf worden gemaakt met een systeem partitie, een UEFI partitie en een herstel partitie.

Ik had op de 2TB schijf 1 partitie van 400 Gb gemaakt
Zie er alleen eentje van 7,5 GB.

Je kunt hem later naar wens indelen via een gratis partitie tool zoals Minitool.

Indien je van het bootmenu via F11 de USB stick opstart, staan er dan 2 opties bij?
Eentje met en eentje zonder UEFI erbij?

Ja. Ik heb verschillende versies geprobeerd, ene gemaakt met die tool, de andere met een programma om isobestanden te schrijven.
Ik heb de stick met Windows 10 (die ik had van mijn vorige pc) ook geprobeerd, zelfde probleem.

De activatiecode heb ik aangekocht

Gedoe, begin opnieuw en miss. heb je wat aan deze stap voor stap uitleg.

Je had er ook eentje aangemaakt met Rufus?
Dien je de ISO van W11 voor te gebruiken.

Ja ik heb er ook eentje met Rufus gemaakt. De sticks die gemaakt zijn van een isobestand, (isobestand van Windows 11) werken niet bij deze pc, de andere wel.
Maar wel met het gekende probleem.
Ik probeer nu met een gewijzigde instelling in het bios, als dat niet lukt, koppel ik de beeldkaart af (en gebruik de ingebouwde, als die werkt)
Als dat ook niet lukt, weet ik het niet meer en vermoed ik dat er iets mis is met het moederbord.

Ik zal ook die stappen nog eens volgen die je zonet doorstuurde

Ik heb de beeldkaart eruit gehaald. De interne beeldkaart van het moederbord werkt niet.
Evenmin (als ik de beeldkaart terugplaats) de HDMI ingang
Ik denk dus dat er wel echt iets mis is met het moederbord en ga het terugsturen.
Alleen weet ik niet welk moederbord ik nu best als vervanging ga aanschaffen 😜
Alvast HEEL erg bedankt voor het mee zoeken naar een oplossing voor dit probleem!

Snap ik ni goe 😜. Het moederbord heeft een ingebouwde beeldkaart, de cpu natuurlijk niet 😀

Not, staat ook in de specs, werkt alleen indien er een cpu met gpu inzit, moederborden hebben tegenwoordig nooit een gpu.
** Graphics specifications may vary depending on the CPU installed.
*Available only on processors featuring integrated graphics. Graphics specifications may vary depending on the CPU installed.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan