Muziek organiseren op een HDD

Hannes57

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2016
Besturingssysteem
Winows 11 Pro
Hallo Allemaal,
Ik heb geen idee waar ik dit bericht neer moet zetten, dus plaats ik het hier.
Ik heb een grote mp3 muziek verzameling van losse nummers, zo'n 141GB en rond de 22.350 bestanden.
De organisatie is nu: MP.3 Muziek Map en deze is onderverdeeld in Mappen A t/m Z. In deze mappen zit dan de desbetreffende artiesten en groepen.
Mijn nieuwe voorstel is om MP.3 Muziek zo te laten als map. Maar.... binnen die map sub mappen te maken met de artiesten en groepen als map.
Dus: MP. muziek------Queen : daarin alle songs. Ong. dan zo: 1974 Queen - Killer Queen : 1976 Queen - Your My Best Friend etc. etc. Of alleen jaar en song???

Goed idee of....... Graag jullie mening.

Han.

Je kan er ook een management programma voor gebruiken.
Een greep uit het aanbod:

Onze verdeling hier:
Code:
/Multimedia -> /Muziek

/FLAC
- Abba
-- 1980  Gracias Por La Musica
-- 1980  Super Trouper (Japan)
-- 2005  THE COMPLETE STUDIO RECORDINGS

/MP3
- Abba
-- 1980 Gracias Por La Musica
-- 2005  THE COMPLETE STUDIO RECORDINGS
-- 1992  Gold, Greatest Hits

/Radio
- MID8R 538

/Schoolmusicals
- BINGO

/Mindfullness
etc...

Waarom aparte mappen voor FLAC en MP3? Eigenlijk omdat dit te maken heeft met onze vorige auto, en nog een paar apparaten, die geen FLAC ondersteunden. Dus hebben we diverse albums dubbel opgeslagen. Een goede strakke FLAC voor thuis, en de MP3 voor in de wagen.

Maar als ik de collectie opnieuw zou beginnen, dan zou ik die scheiding niet meer maken, want alles is wel FLAC. En anders zet ik er gewoon een MP3 achter in de mapnaam (1980 Gracias Por La Music MP3), maar dan is de kans dat ik het zou converteren naar FLAC groter.
En daarnaast met MP3tagger goede metadata aan de muziek toegevoegd, waaronder albumhoesjes.

Ik zit op de lijn van Aar, met dit verschil dat ik geen onderscheid maak tussen Flac 'hoofdmap' en MP3 'hoofdmap'.
De meeste muziek bij mij is MP3, aangevuld met FLAC, APE, WAV en nog zo wat formaten. Ik ga dus uit van MP3, en zet bij mappen met een andere indeling die indeling in de mapnaam. Op die manier is het makkelijk zoeken en filteren op muziek. Ik zie graag in één oogopslag welke muziek ik van welke artiest heb, zonder daarvoor in twee (of meer) aparte mappen te moeten kijken.

Muziek indeling.jpg

Daarnaast gebruik ik MP3Tag om muziek te categoriseren; daarmee kun je simpel veel (muziek)bestanden hernoemen naar een vaste standaard. Ik gebruik daarvoor deze indeling: $num(%track%,2) - %title%. Je kunt nummers op veel manieren hernoemen, en zelfs nieuwe mappen laten aanmaken vanuit de hoofdmap. Voorbeeldje: D:\Music\%artist%\%year% - %album%\$num(%track%,2) - %title%. In essentie overigens ook de structuur die ik zelf gebruik.

Kortom: er gaan veel wegen naar Rome :).

Terug
Bovenaan Onderaan