Windows 7 Start Niet Op Na SSD Upgrade

matthijs27

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2009
Ik heb problemen met het opstarten van mijn HP Z230 Tower-werkstation met Windows 7 (64-bits).

Al sinds het begin 2015 a 2016 zit er een WD Blue 1TB HDD in verwerkt maar ik wilde de PC een upgrade geven met de Samsung 870 EVO 2TB Sata SSD.

De HDD heb ik gekloond naar SSD met Macrium Reflect, en de partitie van Windows en bestanden vergroot met Macrium Reflect, voorafgaand aan het kloonen.
Dit heb ik ook enkele keren uitgeverd van SSD naar SSD op verschillende laptops, wat geen probleem heeft opgeleverd.

Ik heb in de bios van de HP Z230 Tower-werkstation de SSD vooruitgezet als boot/opstart schijf, de Samsung 870 EVO wordt herkend in de BIOS. Dit omdat ik de van 3.5 inch schijf naar 2.5 inch schijf ga en hiervoor een 2.5 inch drive bay, heb in de HP Z230 Tower-werkstation.

Maar dan gaat het mis:

Wanneer ik de HP Z230 normaal wil opstarten, lijkt het of Windows blijft hangen met opstarten.
Het zwarte scherm met Windows logo blijft hangen. In veilige modus blijft de opstart hangen op bestand: aswardisk.sys.

Ik kom er niet uit hoe ik dit probleem opgelost krijgt.
Weten jullie hoe ik wel kan oplossen?

Zeker!
Maar wordt er niet echt wijzer van.

Ik heb de oude HDD in de PC HP Z230 terug gedaan en opgestart.
De HP Z230 start gewoon op zoals vanouds.

Wat kunnen we hieruit concluderen?
Gaat er iets mis met het klonen van HDD naar SSD (heb ik al 2 keer gedaan, wat het probleem niet oploste)?
Is mijn BIOS te oud om SSD's te kunnen lezen, ondanks de Samsung 870 EVO SSD wel in de BIOS wordt herkend?

Wat ik zit te denken is om een de Samsung 870 EVO SSD te skippen en een kloon te maken naar een Seagate BarraCuda HDD, die ik hier nog heb liggen, om te kijken of mijn BIOS überhaupt wel SSD's aan kan.

Het zal mij hoogstens verbazen als dat het probleem dan wel opgelost is aangezien ik eigenlijk een SATA SSD wil gebruiken en volgens mij geen verschil maakt.

Als dit niet lukt ben ik van plan om een Systeembestandscontrole (SFC.exe) uit te voeren op de oude HDD of om op de SSD of nieuwe HDD Windows te herstellen d.m.v. de HP_RECOVERY partitie om, op de 1 of andere manier Windows 7 te herstellen zonder complete nieuwe instalatie, maar hoe dat werkt moet ik even opnieuw uitzoeken.

Hebben jullie nog andre ideeën?

Als een schijf Windows niet wil opstarten moet je proberen de installatie van Windows te laten lopen tot de landenkeuze en daarna de vraag waar Windows geïnstalleerd moet worden. Niet op de R van repareren klikken. Setup zoekt bestaande installaties en repareert het opstarten er van. De computer zal na het automatisch repareren spontaan opnieuw opstarten.

Als een schijf Windows niet wil opstarten moet je proberen de installatie van Windows te laten lopen tot de landenkeuze en daarna de vraag waar Windows geïnstalleerd moet worden. Niet op de R van repareren klikken. Setup zoekt bestaande installaties en repareert het opstarten er van. De computer zal na het automatisch repareren spontaan opnieuw opstarten.
ok, maar hoe werkt dat precies?
Heb hierover nog niet eerder van gehoord en dus ook doorlopen.

Windows setup zet de partitie, waar Windows op staat, dan op actief. Bootmenu's worden gerepareerd dus de juiste ingangen in de bootpartitie aangewezen.
Voordat ik kloon schakel ik slaapstand en dus ook het Fastboot uit, met de opdracht powercfg -h off en de Over Provisioning software van Samsung die daar een partitie voor heeft én ik schakel boot sector virus bescherming, in de BIOS, uit want anders dan wil het niet lukken. Is de virus scanner voorzien van een extra boot sector bescherming?

Eens met Lange Pier. Avast deïnstalleren op de oude schijf en deze opnieuw klonen.

Category-Disk cloning (Wikipedia_en)
Aomei en EaseUS Todo kunnen dat waarschijnlijk ook.

Volgens mij kan de werkwijze anders. Eerst klonen en dan de niet toegewezen ruimte met AOMEI Partition Assistent toewijzen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan